Nieuw projectje en een behoorlijke uitdaging

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Naar drie mislukte versies van het slotje, leverde de vierde poging wel een versie op waar ik tevreden over ben. Het jammere is wel dat er geen bewegende onderdelen in zitten, maar na drie pogingen bleek dat niet haalbaar te zijn.
De hoofdreden is dat het slotje zo klein is, dat een stevig scharnierpunt niet haalbaar bleek. Als ik oorspronkelijk was begonnen met het slotje, had ik hem kunnen laten verzinken in het eitje. Maar nu ik andersom heb gewerkt, moet het slotje wel licht en klein worden, wat weer een belemmering is in hoe stevig hij kan worden.
Dus dan maar een een vast systeempje en weer wat geleerd voor de volgende keer.

In het eitje zat al de ene helft van een zwaluwstaartverbinding, dus het nieuwe slotje moest de andere helft bevatten. Om het precies passen te krijgen, moest ik nog wat lijmwerk doen, wat ook al weer een lastig iets was.
20220910_132044.jpg

Na de ruwe vorm, wilde ik het logo van de Radboud Universiteit snijden, maar dan wel een versimpelde versie. Omdat het een beetje behoorlijk vast te houden, moest ik eerst een hulpstuk maken, waar het slotje precies in geklikt kon worden.

20221016_102653.jpg

Het hulpstukje werkte erg prettig en met het resultaat ben ik redelijk tevreden. Het slotje kan niet gebruikt worden om het geheel dicht te klikken, maar optisch ziet het er mooi uit. Omdat de twee helften precies passen, wordt het geheel ook al door wrijving dichtgehouden, dus dat eerste is niet zo'n probleem.

20221016_103233.jpg
20221016_103443.jpg

En nu dan eindelijk de buitenkant...
 
Prachtig Meron,

Als ik het zo nog eens bekijk vind ik het niet vreemd dat het mechanische gedeelte niet gelukt is. En dan denk ik alleen nog maar aan het veertje van zo'n slotje. Hoe had hij dat willen maken , zo klein ???.
De sluiting is nu prachtig . Mooi om te zien dat je de buitenkant al aan het indelen/ ontwerpen bent.
Wordt nog een hele klus.
Jammer dat je misschien niet op ODH in Zutphen kunt zijn.

Groet Edwin
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hoe had hij dat willen maken , zo klein ???.
Ik zit al te denken aan het volgende miniatuurwerkje. Daar ga ik beginnen met de buitenkant, zodat het slotje wel mogelijk gaat worden. Het grootste probleem is de beperkte sterkte van het hout. Het nauwkeurig werken gaat wel lukken, maar door de beperkte sterkte moet alles net wat dikker en lomper worden dan dat je zou willen. Maar als ik juist daarmee begin, kan ik het geheel wegwerken in het omhulsel, zodat het niet opvalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.