Niet voor de puristen :)

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
376
308
's-Hertogenbosch
Ik ben een stellingkast (heet dat zo?) aan het maken voor mijn dochters.
Die wordt straks zwaar belast met gietmallen voor keramiek wat ze maken, dus ik zorg dat het sterk zat gaat worden.
Daarvoor gebruik ik 5x7's als staander en liggers. Die worden met elkaar verbonden met een half-hout verbinding.
Het is geen kamerkast, dus het hoeft nou ook weer niet op de mm nauwkeurig te zijn.

De verbindingen ingezaagd met de afkortzaag
IMG_4287.jpeg

En het restant "weggestoken" met mijn multitool.
IMG_4285.jpeg

Het is vast vloeken in de kerk hier, maar werkt prima voor dit doel en supersnel :)
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Die multitool oplossing heb ik zo nog nooit bedacht. Wel snel en handig als de beitels bot zijn.
Zeker handig. En niet alleen als de beitels niet scherp zijn maar wellicht ook voor de grovere 'voorbewerking' om het daarna netjes te maken met de (scherpe) beitel. Of is dat zinloos en is afbreken en daarna direct met de beitel aan de slag beter/sneller?
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
376
308
's-Hertogenbosch
Zeker handig. En niet alleen als de beitels niet scherp zijn maar wellicht ook voor de grovere 'voorbewerking' om het daarna netjes te maken met de (scherpe) beitel. Of is dat zinloos en is afbreken en daarna direct met de beitel aan de slag beter/sneller?
Het zal vast iets meer precies gaan met beitel, maar met multitool gaat zeker sneller en voor deze toepassing meer dan zuiver genoeg. Geen nabewerking nodig
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
De cirkelzaag als frees, dat is een gekende methode.
Je (ik) zou de bodem netjes kunnen maken met een bovenfrees.
Met een freesje met lagertje zou je helemaal zo klaar zijn, en nauwkeurig, op diepte.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Heerlijke projecten dit. Gewoon functioneel bouwen. Lekker bezig zijn, degelijk resultaat neerzetten zonder dat eindeloze werk om een museumstuk te krijgen.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Ja, inderdaad.
In dit geval zou ik 'm eerst ingroeven, wegbreken en dan dwars over de zaag heen-en-weer halen maar dan heb ik het wel over een zaagtafeltje.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
376
308
's-Hertogenbosch
Geeft de TS aan dat het niet voor puristen is, maar kunnen we het toch niet laten om met aanbevelingen te komen opdat hij er een museumstuk van gaat maken:p


Maak je geen zorgen, ik lees alles met belangstelling, maar trek me er alleen iets van aan als ik er heil in zie om mijn werkwijze aan te passen.
Dat is met dit klusje dus niet het geval.;)
Neemt niet weg dat het mogelijk wel eens van pas gaat komen bij een ander, meer nauwkeurig, werkstuk


"geen purist" en "nieuwe festool afkortzaag" gaat inderdaad heel goed samen:ROFLMAO:
Gaat prima samen hoor :)
Die Festool had ik destijds meteen moeten kopen, wat een genot om daar mee te werken
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb en gebruik ook een multitool. En zeker op lastige plekjes is het een supertool!!
Maar ik merk ook wel dat de dunne zaagbladen hun eigen weg gaan. Dat is te voorkomen door rustig en kleine beetjes te zagen.
Voor het doeleinde waar jij het voor gebruikt zou ik verwachten dat een tikkie met een beitel sneller en nauwkeuriger werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.