Top!Verder aan TS. Ik raad je af aan dampdichte buitenwanden te denken. Dit vraagt om moeilijkheden betreffende vocht. Bedenk, dat de meeste huizen een damp-open buitenwand hebben. Vocht kan zo van binnen naar buiten. Dampdicht werken aan de binnenkant is om isolatiematerialen als minerale wol en glaswol te beschermen. Zouden deze materialen te veel vocht opnemen van binnenuit, verliezen ze hun isolerende eigenschappen. Of wel dat spul wordt dan zeiknat.
Even de vergelijking met schapenwol. Schapenwol neemt in eerste instantie vocht op in de vezel. Dit kan tot zo’n 35% van het eigen gewicht. Het behoudt hierbij volledig de isolerende eigenschappen. Zo werkt het bij schapen ook. Een schaap raakt pas onderkoeld als het in de sloot ligt.
Zodra de luchtomstandigheden gunstiger worden, staat de wol het vocht weer af. Schapenwol werkt daarom uitstekend in damp-open oplossingen.
Bij een dampdichte buitenwand kan vocht alleen afgevoerd worden via de binnenlucht. Bij kleine ruimtes met een relatief hoge vochtafgifte werkt dit niet en krijg je geheid vochtproblemen.
Dus de muren met schapenwol lijkt me een goed idee. Deze wordt dan dampopen, dus:
MUREN:
- multiplex afwerking
- dampscherm (of hoeft dit niet bij damp-open?)
- skelet 89mm met 100mm schapenwol (Isolena 100mm zou makkelijk comprimeren naar 90mm)
- dampopen waterkerende folie
- panlatten voor spouw
- afwerkingsplinten
Wat met het dak?
De vloer wordt sowieso dampdicht, toch?
VLOER:
- Betonplex met tape op de naden
- Skelet 10 of 12mm met isolatie
- Waterkerende vochtdoek (bv. tuinbouw plastic zeil)
- OSB18mm als ondervloer
- Kurk (later in de afwerkingsfase)
Extra vraag:
- Kan het skelet ook in mekaar worden gezet met grote nagels (pneumatisch tacker tot 90mm)? Of is dat niet stevig genoeg en moeten er sowieso nog schroeven bij? Lijkt me veel sneller werken!
- Kan daarnaast ook plaatmateriaal (bv. de multiplex langs binnenzijde) zowel verlijmd als getacked worden? Lijm zorgt wel voor extra stevigheid, niet? Of toch alles schroeven ipv. tacken?
Laatst bewerkt: