Mooie RÖSLE keukenmessen met walnoot heft, hoe behandelen?

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
1.028
217
Stiens
Dag,

Ik kocht (zie foto) 2 mooie RÖSLE messen voor elk € 27,00. Volgens mij een koopje, maar dit nog terzijde. Het heft is van walnoot hout en het voelt aan alsof het helemaal niet behandeld is. Mogelijk is dat toch wel het geval.

Maar ik vraag mij nu af hoe ik ermee om moet gaan. Misschien moet ik de heften behandelen voordat ik ze ga gebruiken. Maar waarmee dan?
Mijn ideale eisenpakket:
- Het moet er als hout uit blijven zien, liefst ook als walnoot.
- Het moet geen last geven bij het gebruik in de keuken (plakken bijv.).

En is een keer dan genoeg, of zou het regelmatig moeten. Zelf heb ik geen idee en ik lees graag wat jullie ervan vinden.

André

Rösle.jpg

PBA

Actieve deelnemer
10 okt 2021
48
31
Diepenveen
Druivenpit olie ik gebruik het voor mijn houten snijplanken werk erg goed en als het hout droog aan voelt nog een laagje aanbrengen

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
2.052
701
Lijnzaadolie is toch net wat beter voor deze toepassing (in mijn ogen). Ik ben nog geen olie tegengekomen die noten er slecht laat uitzien :)

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
608
294
Almen aan zee
+1 voor de druivenpitolie.

En als het na een tijdje schraal oogt of aanvoelt,
met heet water afschrobben, goed laten drogen, en weer in de druivenpitolie.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.570
890
Noord-Veluwe / Skåne
Er zijn koks die bewust kiezen voor onbehandelde heften, want die hebben minder de neiging glad te worden. Misschien is dat iets om in het achterhoofd te houden?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.