Mijn werkplaats V2

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.838
398
39
Enkhuizen
Als je wilt kan ik wel even een afdekkapje voor je printen.
Zuigt hij nog beter stof af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
381
160
Wetteren, Belgie
Kan deze
Van harte aanraden schuif je zo op de rail en je zaagt altijd exact 90°
@jorisvh raadt in een ander topic deze aan. Die is een pak goedkoper. Is die Zaagmaat Classic echt zoveel beter?
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
381
160
Wetteren, Belgie
Als je wilt kan ik wel even een afdekkapje voor je printen.
Zuigt hij nog beter stof af.
Geweldige tip. Mijn zoon heeft ook een 3D printer. Ik vraag het even aan hem om het uit te printen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
281
156
Leiden
Voornaamste verschil lijkt me dat de goedkope enkel op het einde van de rail geklemd kan worden en de zaagmaat overal op de rail. Heeft als voordeel dat je bij korte stukken zagen de rail beter kan balanceren en niet heel veel overhang hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra en 3dmazter

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
90
26
België, Limburg
voor railklemmen zoek eens naar Piher track clamps, dat zijn echte eenhandsklemmen. Minder klemkracht, maar meer dan voldoende voor een rail op plaats te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
381
160
Wetteren, Belgie
eigenlijk niet aan te raden om lange lengtes te zagen
bij de minste afwijking vergroot je de fout
Daar vreesde ik al voor.
maw begin en einde van de snede aftekenen, en de lat daarop richten
ofwel een formaatzaag gebruiken
Bekijk bijlage 143972
Een formaatzaag is geen optie. Het blijft tenslotte een hobby. Dan maar trager werken en zorgvuldig aftekenen. Zodra ik met pensioen ben, is tijd geen probleem meer.
 

jorisvh

Post veel
@jorisvh raadt in een ander topic deze aan.
die plastieken doet wat ik ervan verwacht maar ik ga zeker niet beweren dat die even goed is dan de metalen versie.
is trouwens regelmatig in aanbieding bij mtools.
kan inderdaad enkel op het begin van de rail gemonteerd worden maar dat is voor mij oké want ik gebruik hem enkel met mijn kortste rail (1m)
voor zaagsnedes die vele malen langer zijn dan de breedte van de aanslag beter 2 keer meten zoals @ZotVanHout al zei.
zelfs als je aanslag perfect haaks is, geeft een stofje ertussen snel een paar mm afwijking na een paar meter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
381
160
Wetteren, Belgie
En alweer iets aangekomen: een Makita combipack met brushless schroefmachine en slagmoersleutel en drie 5AH batterijen. Dit ter vervanging van mijn oude Bosch die toch wel aan vervanging toe was.PXL_20240516_124704272.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
381
160
Wetteren, Belgie
Nu wacht ik nog op een Triton TRA001 voor inbouw in een zelfbouw freestafel. Bij Maene in De Pinte (niet zo ver van waar ik woon) ga ik zelf nog een Matchfit setje en een Kreg inlegplaat halen. Dan zijn alle toestellen geleverd en kan ik eraan beginnen.

Ik voel me net een kind op Sinterklaas...
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
381
160
Wetteren, Belgie
Er wordt vaak geklaagd over de service van online winkels, maar als het goed gaat mag het ook eens gezegd worden. Ik heb mijn Makita materiaal besteld bij Klium(.be) en bij de verzending van de geleidingsrails is er een en ander fout gegaan.
Eerst werden ze niet geleverd
Daarna kreeg ik er één toegestuurd die enorm beschadigd was tijdens het transport
Vervolgens kreeg ik er één toegestuurd
Ten slotte werden er nog eens twee opgestuurd
Ik eindig dus met drie geleidingsrails (de derde mocht ik gewoon houden). Dit hele verhaal heeft zich op enkele dagen tijd afgespeeld. De helpdesk van Klium was zéér behulpzaam, heeft goed gecommuniceerd en kreeg alles uiteindelijk opgelost. Een heel goede ervaring en ik kan Klium van harte aanbevelen...
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
381
160
Wetteren, Belgie
Even een update voor wie het interesseert:
De werkplaats heeft een flinke opruimbeurt gehad en ik heb eindelijk terug ruimte om te werken zonder telkens vanalles te moeten verplaatsen. En ja, ik besef dat er nog veel opruimwerk is maar geloof me: het was véél en véél erger...
PXL_20240514_091625433.PANO.jpg

Om me vertrouwd te maken met mijn nieuwe invalzaag heb ik besloten eerst een houtwagen te maken om mijn houtresten te bewaren. Eerst enkele platen hardhouten multiplex gehaald bij een houthandel. De helft van de prijs bij Gamma en consoorten en de mooiste kwaliteit die ik ooit gezien heb.
PXL_20240528_094806690.jpg
Daarna beginnen aftekenen, zagen op basis van mijn zaagplan
PXL_20240602_065415238.jpg
Met als eindresultaat een hoopje planken en platen
PXL_20240602_095200387.jpg
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
381
160
Wetteren, Belgie
Daarna de houtwagen (eigen ontwerp in Sketchup) in elkaar geschroefd, hier nog zonder wielen
PXL_20240602_162358142.jpg

Het weekend daarna waren de bestelde wielen aangekomen. Na montage van die wielen en vullen van het karretje is dit het eindresultaat:
PXL_20240611_095138879.jpg

Ik ben blij met het resultaat en het is al een hele verbetering. Helaas is het karretje niet groot genoeg om alles te stockeren. Ik zal dus zo snel mogelijk moeten verwerken en/of weggooien (ai dat doet pijn...).
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
381
160
Wetteren, Belgie
Eind deze maand vertrekken we voor een lange vakantie en er is weinig tijd beschikbaar. Maar in Augustus vliegen we er opnieuw in. Dan volgen er updates voor de bouw van een montagetafel/opbergmeubel en een ombouw voor mijn Dewalt tafelzaag en Triton frees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.