Zie hier zowaar een werkend stuk gereedschap!
Met wat meer geduld, een zachte hand en oefening ben ik toch een heel stuk verder geraakt. Hieronder zie je ook hoe ik voorlopig “tijdelijk” schaaf op de grond.
Na wat fine-tuning heb ik de deklatjes voor mijn gereedschapsmuur opgeschaafd. Het hout op de foto is niet hetzelfde als wat ik effectief gebruikt heb, maar het toont wel mooi het effect van een scherp mes.
Wat mijn schoonvader (architect) vaak zegt:
je moet vóórdenken, niet nadenken. Dat advies heb ik helaas niet helemaal ter harte genomen bij de installatie van die latjes. Ik had mooie koperen nagels klaarliggen die ik leuk vond staan op de muur, maar… ze waren niet lang genoeg. Bovendien had ik de gaten te groot voorgeboord. Resultaat: de fit was krap, maar zeker niet stevig.
Na alles mooi bevestigd te hebben, besloot ik ook nog mijn grote hamer erin te zetten — onder een hoek. Die wigactie op het uiteinde van de lat maakte dat de centrale bevestiging eruit schoot… en met een luide
kletter lagen al mijn beitels op de grond.
De bouwmarktbeitels vielen netjes op de multiplexvloer, maar de Japanse exemplaren kozen natuurlijk voor de granieten plint. Auwtch. Beide moesten opnieuw geslepen worden, en de brede beitel had zelfs een paar fragmentjes verloren, wat meer werk vroeg.
Al bij al: waardevolle lessen geleerd én een flinke deuk geslagen in mijn to-do-lijstje.

Daarnaast ben ik ook begonnen aan de
Atendai. Omdat ik flink wat multiplex overhad van de afbraak van de schabben, heb ik drie planken verlijmd en verstevigd met vijzen. Allesbehalve traditioneel, maar het biedt me wel een vlak en stabiel werkoppervlak om ervaring op te doen.