Mijn eigen werkplek

nvhl

Nieuw lid
16 jan 2022
16
3
staden
Jazeker. Mijn Felder FB610 staat op wielen en weegt volgens de transportbrief 290kg. Dat gaat zonder enig probleem. Het laminaat geeft geen krimp als ik die bandzaag verplaats. M'n KF500P is nog zwaarder, maar die verplaats ik met een pompwagen. Ook dat gaat zonder problemen. Dat geldt ook voor de kar die ik gebouwd heb voor de opslag van plaatmateriaal (voorkant) en m'n lijmpers (achterkant). Dat ding weegt inmiddels ook wel een paar kilootjes door al het MDF, UHMWPE en multiplex dat erop staat.

De vloer ligt nu bijna een jaar en ik ben er nog steeds zeer tevreden mee. Inmiddels zitten er wel een paar krassen op, maar dat is niet zo gek als je je bandzaag op zijn kant op een matje de werkplaats in hebt gesleept. Er zat helaas wat zooi onder de mat die ik van buiten mee naar binnen trok. Had beter moeten opletten toen ik dat deed...

Verder heb ik er een paar weken geleden een stalen profiel op laten vallen, waardoor er nu een klein putje in zit. Maar het gaat om cosmetische aantastingen. De krassen zijn niet eens door de zichtlaag heen gegaan. Je ziet dus nergens de donkergrijze onderlaag door de sierlaag heen.

Zou ik het nog een keer doen? Absoluut. Qua vloer ben ik erg tevreden. Wel voor die prijs. Het enige nadeel eraan was dat het leggen nogal wat tijd heeft gevraagd, door het visgraatpatroon.
Ik heb nu ook de kans om een lot tweedehands parket te kopen voor een spotprijs, maar het is massief eiken parket. Ik vraag me af of dat ook tegen rollend materieel kan zoals jouw laminaat , dat heeft waarschijnlijk een hardere toplaag

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.034
542
Noord-Veluwe
Daar zou ik me niet zo druk over maken. Immers, als het massief eiken is (dus niet een toplaagje van eiken of met een eiken uiterlijk), wat maakt een kras of deuk dan uit? Dat zou ik eerder als voordeel, dan als nadeel zien.

Tenzij het parket superdun is zal het niet zomaar opstropen als je er met iets overheen rolt of schuift. Zodra het meer dan een millimeter of 5 dik is gaat dat echt niet meer gebeuren hoor. Maar ik weet natuurlijk niet hoe vlak jou vloer is.

Waar ik eerder over na zou denken is hoe groot de kans is dat het gaat werken. Het is parket, dus je zou verwachten dat het mee zal vallen. Maar als het echt massief eiken is, dan is de kans erop wel aanwezig. De meeste werkplaatsen kennen een vrij sterk wisselend binnenklimaat, dus dat is iets waar ik wel rekening mee zou willen houden.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.034
542
Noord-Veluwe
Voor parket? Zorgen dat er tussen de muren en het parket voldoende ruimte overblijft. En als de oppervlakken groot worden, een dilatatievoeg toepassen. Doe je dat niet, dan is dat een recept voor opbollen. Ik ben geen pro op het gebied van vloeren, dus wellicht dat iemand anders je een beter advies kan geven, maar ik meen me te herinneren dat je niet veel meer dan 7 meter moet leggen zonder voeg. Zal vast ook aan het materiaal liggen. Bij mij is dat PVC, dus dat werkt in praktijk niet noemenswaardig (door wisselde vochtgehaltes of temperaturen).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.