@Robert Hardwoodie, had het filmpje al gezien, erg interessant. Kleine klemmen heb ik genoeg, het gaat om het blad.
@WR1944, dank voor de tip, alleen zijn die pijpklemmen net zo duur als gewone lijmklemmen van 80cm, dan heb ik de buis er nog niet bij gerekend.
Ik heb overlengte voor het blad, als ik die overlengte om en om doe kan ik de uiteinden met gewone kleine klemmen vastzetten, dan koop ik nog twee grote klemmen erbij en dan kan ik op 6 plekken klemmen, dat moet toch wel voldoende zijn op 2 meter? Uiteindelijk ga ik het blad toch niet in een keer lijmen, dan moet je veel te hard doorwerken met die PU lijm. Ik maak gewoon twee keer de helft van het blad door telkens een of twee balken erbij te lijmen, dan hoef ik ook maar een keer met die grote klemmen te klooien.
De bankschroef is binnen. Begin een beetje te twijfelen of ik deze wel wil houden. Ik had voor het gemak het deel dat onder het blad komt er niet bij gerekend, dus je hebt maar 21cm klembereik in plaats van 31cm, daar moeten de ligger en het houten blok nog vanaf. Al kan ik de ligger flink infrezen en een niet al te dik blok nemen, dan moet ik toch wel 14,5cm overhouden om te klemmen. Denken jullie dat dat voldoende is? Geen idee wat gebruikelijk is.
Foutje, bedankt. Het was weer lekker aan het stormen op het dak, viel de staander op mijn workmate. Meteen een paar flinke beschadigingen erin, erg jammer.
Zo, de eerste ligger voorzien van een pen. Vond het wel spannend, heb nog maar weinig ervaring met schulpen en dan zo'n flink stuk zagen... Toch erg goed gelukt al zeg ik het zelf.
De borsten passen perfect, heb het dit keer anders gedaan en dat bevalt goed. Aftekenen doe ik met een mesje, normaal maak ik een knife-wall en zaag ik direct op de maat. Nu had ik een stukje van het de meslijn af gezaagd, kan je met de beitel in de meslijn naar beneden steken en je krijgt keurige borsten. Zo zie je maar weer, zo'n werkbank maken is erg goed om ervaring op te doen!