Mijn 15m2 werkplaats

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Hou je ook rekening met het schuin stellen van de tafel? Aangezien dan de originele insert van de N3800 het zaagblad zelfs raakt.. Ik heb wel nog geen aanpassingen gedaan aan de positie van het tafelblad.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Hou je ook rekening met het schuin stellen van de tafel? Aangezien dan de originele insert van de N3800 het zaagblad zelfs raakt.. Ik heb wel nog geen aanpassingen gedaan aan de positie van het tafelblad.

Ja, ik heb het kantelen van de tafel in het ontwerp gezet. Maar ik moet zeggen dat ik nog niet getest heb of de insert het lint raakt bij het kantelen. Dat zal ik nog even doen
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Hoera! Mijn Hegner en Huvema hebben een liefdesbaby gekregen!

IMG_6326.jpeg

Met de trotse ouders:

IMG_6324.jpeg

De papa:

IMG_6327.jpeg

En de moeder:

IMG_6328.jpeg

Ik kwam 2 Hegners tegen en deze heb ik opgeknapt. Nu moet ik kijken welke ik hou. De grote Hegner is een Multicut 1 en dat is van de 3 de beste machine. De kleine is een Hegner Junior en die is wel weer fijn voor mijn kids. De grote is degene dis ik al had en is een Huvema HU 22 BS. Dat is degene met het grootste bereik van de 3 en is ook de krachtigste. De Junior ga ik zeker verkopen, maar tussen de andere 2 twijfel ik nog. De Multicut is zeker de beste van de 2, maar levert veel meer op bij een verkoop. Maar de Huvema gebruik ik amper en dat zal waarschijnlijk ook gelden voor de Multicut. Dan kan ik misschien beter de goedkope houden.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Mijn visie is: als je het zelden gebruikt wil je zeker dat het een goed functionerende machine is, anders ga je hem door problemen/gedoe nòg minder gebruiken en kan je hem beter helemaal verkopen 😄
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Klopt, maar de Huvema is een goed werkende machine. Hij trilt alleen iets meer dan de Multicut, maar dat is niet erg. En toch gebruik ik deze weinig, omdat ik weinig werkzaamheden heb waar ik deze bij kan gebruiken....
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Danny1984 & DitchDeurne: ik cnc de onderdelen en dat is vaak steviger dan 3D printen. Maar dat maakt ook dat ik de stofafzuiging niet kan maken. Ook de pootjes aan de insert kan ik niet maken. Dat laatste is geen probleem omdat ik op mijn zaag altijd inserts zonder pootjes heb gebruikt.

Ik kijk even als de mijne binnen zijn of ze passen/functioneren anders wel interesse in jouw CNC oplossing
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Yes, mijn zaag komt morgen! Niet dat ik er dan veel mee kan, want de krachtstroom-aansluiting is er nog steeds niet. Maar dan kan ik in ieder geval al naar de zaag kijken ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
De zaag is binnen!

7A7506D5-4ED9-48C6-A7B5-9781A682D8A0.jpeg
Mijn werkplaats is een grote bende, want alles moest overhoop, zodat de zaag de garage binnen kon. De zaag staat op een Bora onderstel en om dat er onder te krijgen moest ik de zaag optillen. Dat heb ik met een elektrische lier gedaan. Maar omdat ik niet wist of de nokbalk het zou houden heb ik deze versterkt door er 2 balken tegen aan te schroeven. Daarnaast heb ik 2 staanders net naast de zaag gezet, zodat de overspanning minder groot is. Waarschijnlijk overkill, maar better safe then sorry!

Nu ben ik bezig met opbouwen:

2A620973-A9B4-4F11-AD98-520BFFDFE692.jpeg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Happy days!!

PS: zou je dat onderstel geen 90° draaien? Ikzelf zou met 100% zekerheid regelmatig tegen de uitstekende wielen lopen..
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Thanx,

Over de wielen zal ik testen of ik er tegen aan loop. Tot nu toe niet :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ziet er goed uit. Prominent is wellicht het juiste woord hier? ‘T wordt wel wat vol in je werkplaats zo te zien.....

Ja, mijn werkplaats is wel heel vol zo. De beperkte ruimte maakte ook wel dat ik twijfelde over een andere zaagtafel. Maar mijn oude zaagtafel moest ik ook dwars zetten om te kunnen en dan had ik ook niet veel plaats. Er zijn ook weinig kleine zaagtafels met een roltafel net naast het zaagblad. SCM heeft nog een kleiner model (SC 1 C), maar die was een stuk lichter (lager gewicht, minder vermogen motor) en met een andere en minder fijne langsgeleider. Record Power heeft ook een model, maar Baptist verkoopt dat model niet vanwege de slechte ervaringen.

IMG_6407.JPG

De zaag past eigenlijk net niet, waardoor ik een stukje van de stang van de langsgeleider moest zagen:

IMG_6403.JPG

Dat betekent natuurlijk dat de maximale afstand tussen het zaagblad en de langsgeleider minder is dan eerst. Die is nu bijna 68 cm.

IMG_6409.JPG

Hierdoor past de zaag net langs mijn afkortzaag:

IMG_6406.JPG

Links van het zaagblad heb ik ruim 119 cm met de flipstop en zonder flipstop 8 cm meer.

IMG_6408.JPG

Deze zaag heb ik ook uitgezocht, omdat de roltafel er gemakkelijk af kan. Dat is 2 sterknoppen losdraaien en hoeft niet opnieuw ingesteld worden nadat je deze weer terug hebt gezet.

IMG_6412.JPG

Dan heb ik iets meer ruimte naast de zaag.

IMG_6413.JPG

De zaag komt met klem en de klem om de schors van een schaaldeel te halen.

IMG_6410.JPG

IMG_6411.JPG

Een kleine driehoekig stukje heb ik nog niet geplaatst, want het schroefgat was verkeerd geboord. Ik moet nog kijken of ik die dat zelf opnieuw boor en schroefdraad tap. Maar ik wacht ook op een Aigner verlengtafel en die komt op die plek. Dan moet ik toch nieuwe gaten boren en schroefdraad tappen.
 

Bijlagen

  • IMG_6405.JPG
    IMG_6405.JPG
    1,5 MB · Weergaven: 26

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Achteraf was ik toch nog niet helemaal tevreden met mijn inrichting, want ik had door de zaag weinig ruimte meer om te werken. Nu moest ik de rest van de garage toch aanpakken, want we hebben een vouwwagen gekocht. Door de opslagrekken ging deze niet in de garage. De oplossing was om de rekken te vervangen voor hangende planken (12mm MDF met een 44mm vurenbalkje als ondersteuning.

ghbUdYBS7YWtnAQwE7TNWrIr.jpg


En dan passen alle spullen in de garage. De zaag staat op de plek waar eerst de CNC stond. hierdoor heb ik achter de zaag circa 200 cm tot aan de vouwwagen. Mocht ik meer ruimte nodig hebben, dan kan ik de vouwwagen naar achter rijden. Links van het zaagblad (rechts op de foto) heb ik nu ongeveer 135 cm ruimte. De vriezer op de foto gaat nog weg.

Vervolgens alle spullen terugzetten.:

NDLqC3FOhGryIzjRuOs08AYc.jpg


Eigenlijk moet ik nu wel de titel van dit topic aanpassen, want mijn werkplaats is nu een paar m2 groter.
 
  • Leuk
Waarderingen: RedWoodWorking

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Afgelopen vrijdag heeft Enexis de 3-fasenaansluiting in orde gemaakt. Blijkbaar vonden ze het nodig om de gasmeter ook maar gelijk te vervangen voor een nieuwe. Helaas had een collega van hen dat 2 weken daarvoor ook gedaan. Dus wat doe je dan: gewoon de orders volgen en een 2 weken oude gasmeter vervangen voor een nieuwe :ROFLMAO:. Nu komt donderdag de elektricien om een krachtstroomgroep te maken en de WCD af te maken.

Even een teaser waar ik mee bezig ben:

4FEABCD5-96A7-4120-82C5-CB0FF99FA5AF.jpeg
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Morinijan en Tympy

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Leuk is dat hè zo’n krappe werkplaats
Het maakt je wel creatief
En zo lang je de tijd hebt voor projectje dan gaat het top
Maar als je even gauw iets wil maken kan het soms frustrerend zijn om alles heen en weer te moeten schuiven
Ben ben benieuwd wat je aan het frezen bent lijkt wel een beetje op een mft blad
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
De zaagtafel staat nu op een andere plek, waardoor het verschuiven wel mee valt. Het is zelfs minder schuiven dan voorheen.

Het wordt geen MFT blad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.