[Middensegment zaagtafel] +/- €1000! Bosch Blauw GTS10? Makita 2704? Mafell Erika60?

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
dat mag natuurlijk :)
Helaas geen open- of andere dagen voor mij, tot de trap geplaatst is :)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Inmiddels ook al wat uitbreiding van de zaag :)

een meterlineaal op de MFA-aanslag zodat ik wat langere balken/platen makkelijk kan aflezen in plaats van die korte lineaal die staandaar op de multifunctionele aanslag zit.

en meteen een 1.5 meter 50mm zuigbuis van Oneida voor de FEstool CTL26E, dat is een stuk beter dan die veel te lange, dunne 36mm stofslang. Met die 50mm slang kan ik tenminste ook het Ystuk gebruiken zodat de zaag en de kap stofafzuiging hebben :)

deluxe-hose-only.jpg
 
Laatst bewerkt:

mvmaastricht

Nieuw lid
21 mei 2018
8
0
Misschien gek om hier na 5 jaar nog op te reageren... maar is er iemand die ook ervaring heeft met de Erika 60 die in de vraag genoemd wordt?

Maar er is bar weinig over de Mafell Erika 60 te vinden en ik ben heel benieuwd hoe hij in de praktijk zaagt. En of je geen afkortslede meer nodig hebt vanwege de trekfunctie. Etc.

Wat ik aantrekkelijk vind van de Erika 60 is het lage wattage: dat maakt hem bruikbaar met mijn Festool SYS afzuiger (in systainer formaat). Die doet het prima, maar heeft als bespreking dat de automaat maar tot ± 1300 watt gaat (precies die van de Erika 60 dus). Dat maakt het geheel zeer draagbaar.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zagen zal in de praktijk prima gaan. Grootste nadeel is de beperkte zaaghoogte van 60 mm.
 

mvmaastricht

Nieuw lid
21 mei 2018
8
0
Dankjewel voor je antwoord Kees!

Het is echter het antwoord dat altijd gegeven wordt, en dat kan ik zelf ook bedenken: de specs van de verschillende machines, waaronder die van de machines waar dit topic over gaat, zijn immers gewoon online te vinden.

Maar wat ik niet online kan vinden zijn goede reviews van de Erika 60, dus vandaar mijn vraag: is er iemand op dit forum die de Erika 60 zelf heeft en ermee werkt? Of iemand die je kent die ermee werkt, zodat je die persoon kun uitnodigen een review te schrijven?
Er zijn wel enkele vage filmpjes op YouTube over de Erika 60 (in het Pools en Russisch), maar ik kan geen goede Nederlandstalige en zelfs geen Engelstalige reviews vinden. En op Amazon staan slechts 3 (drie!) hele korte reviews, die nauwelijks reviews te noemen zijn.
Verder zijn er wél reviews van de Erika 75 en 85 (niet veel, maar in ieder geval wel meer)

Ik ben gewoon heel benieuwd naar de werking van de Erika 60, omdat het de meest compacte en draagbare kwaliteitszaag is die ik ken, en ik weinig ruimte heb in mij garage. Ik ben met name geïnteresseerd in de volgende onderwerpen:
  • Hoe goed is de stofafzuiging daadwerkelijk?
  • Hoe nauwkeurig is hij (zowel in verstek als met de bijgeleverde miter gage)?
  • Hoe krachtig is hij in de praktijk, ondanks het relatief lage wattage?
  • Hij is compacter, lichter en draagbaarder dan de GTS10 en de 2704, maar is hij echt zoveel nauwkeuriger/handiger/schoner/veelzijdiger?
Ik, en ik vermoed velen met mij, zou heel blij zijn met een wat uitgebreidere review; in tekst of in video. Wie o wie kan kan hierbij helpen?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als je dan zoveel vragen hebt waarom neem je dan zelf niet de moeite om even bij een zaak langs te gaan waar je een Erika 60 kan laten demonstreren zoals Gereedschapspro?
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Sinds ca 5 jaar heb ik een Mafell Erika 60. Gekocht omdat ik geen ruimte heb voor een vaste opstelling en toch, ook als hobbyist, een goede zaagtafel te hebben die ik onder mijn werkbank kon "opbergen". Nog steeds ben ik er erg tevreden mee. Omdat ik er voor allen een heel oude erg simpele Hanning zaagtafel had heb ik geen ervaring met andere zaagtafels. Een review schrijven zit er dus niet in. . Wel kan ik wat vragen beantwoorden. Mocht je in de buurt wonen, dan ben je welkom.
Bij de zaagtafel heb ik het inklapbare onderstel, de lange aanslaglineaal voor op de mfa, en het verbredingsblad met 2 lange verbredingsrails (erg belangrijk).

stof,
De afzuiging is heel bruikbaar maar ik gebruik hem altijd zonder bovenkap en met verlaagd spouwmes. Dan komt er boven op het blad wel veel zaagsel vrij.
nauwkeurig,
Hij is enorm nauwkeurig. Getest na aankoop, 45 graden op de mfa, een lat met de trekfunctie gezaagd en 1 gekeerd en de zaagsneden tegen elkaar, winkelhaak erop, zuiver 90 graden.
kracht,
Als je normaal zaagt, aangepast aan het materiaal en dikte, is er geen enkel probleem.
compact etc,
Toen ik hem kocht heb ik op al deze zaken gelet en deze won het. Daarnaast heeft hij nauwelijks plastic onderdelen op belangrijke plaatsen, heeft een trekfunctie die ik vaak gebruik en de service is ook perfect.

veel sterke met de keuze.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik had een hele oude Erika 60, nu een 85. De "beperktere" zaaghoogte van 60mm zal niet snel een probleem zijn bij normaal gebruik. Met omkeren kan je 120mm dik zagen. Nog dikker kan door het restant met een handzaag weg te zagen. Ik kan me herinneren dat ik ooit één keer zo dik heb gezaagd.

Een afkortslede is ook in combinatie met de trekfunctie een toevoeging. De slede kan je dan vast monteren op het blad. Ik gebruik hem regelmatig.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zijn er dan nog andere redenen om een Erika 70 of 85 te kiezen, anders dan de zaaghoogte (en bijbehorende vermogen)?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Formaat tafel is groter toch? Dat kan een reden zijn. In combinatie met een mogelijk langere trekfunctie (heb me niet in de specs verdiept). Ik heb de 85 tweedehands gekocht, nieuw was het misschien ook een andere geworden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik vraag me af of je stofzuiger hiervoor geschikt is. Ik heb hem zelf ook. Zo goed vind ik hem niet. Prima voor schuurmachines maar voor een zaagtafel.? Ik heb de Erika 85 en er zijn bij deze veel openingen.
 

mvmaastricht

Nieuw lid
21 mei 2018
8
0
Sinds ca 5 jaar heb ik een Mafell Erika 60. Gekocht omdat ik geen ruimte heb voor een vaste opstelling en toch, ook als hobbyist, een goede zaagtafel te hebben die ik onder mijn werkbank kon "opbergen". Nog steeds ben ik er erg tevreden mee. Omdat ik er voor allen een heel oude erg simpele Hanning zaagtafel had heb ik geen ervaring met andere zaagtafels. Een review schrijven zit er dus niet in. . Wel kan ik wat vragen beantwoorden. Mocht je in de buurt wonen, dan ben je welkom.
Bij de zaagtafel heb ik het inklapbare onderstel, de lange aanslaglineaal voor op de mfa, en het verbredingsblad met 2 lange verbredingsrails (erg belangrijk).

stof,
De afzuiging is heel bruikbaar maar ik gebruik hem altijd zonder bovenkap en met verlaagd spouwmes. Dan komt er boven op het blad wel veel zaagsel vrij.
nauwkeurig,
Hij is enorm nauwkeurig. Getest na aankoop, 45 graden op de mfa, een lat met de trekfunctie gezaagd en 1 gekeerd en de zaagsneden tegen elkaar, winkelhaak erop, zuiver 90 graden.
kracht,
Als je normaal zaagt, aangepast aan het materiaal en dikte, is er geen enkel probleem.
compact etc,
Toen ik hem kocht heb ik op al deze zaken gelet en deze won het. Daarnaast heeft hij nauwelijks plastic onderdelen op belangrijke plaatsen, heeft een trekfunctie die ik vaak gebruik en de service is ook perfect.

veel sterke met de keuze.
Beetje laat maar ontzettend bedankt voor je antwoord ilex!! En ook de anderen waaronder Bijtel. Dit helpt me veel en bevestigt me ik wat ik al vermoedde. Ik zoek inderdaad een mooie precieze zaag die ook compact is. En de trekfunctie lijkt me ook een toevoeging omdat je dan makkelijker ‘even snel’ iets zaagt zonder dat je een slede tevoorschijn hoeft te halen of iets hoeft te monteren.

De prijs blijft slikken, zeker nu ik pas ook de Laguna Fusion 2 ontdekte. Een ‘portable’ (ahum) Cabinet Saw van hoge kwaliteit, die even duur is als de Erika 60e... pffff. Met grappig genoeg hetzelfde wattage (1300).

Maar de compactheid van de Erika 60 blijft onovertroffen.
 

mvmaastricht

Nieuw lid
21 mei 2018
8
0
Ik vraag me af of je stofzuiger hiervoor geschikt is. Ik heb hem zelf ook. Zo goed vind ik hem niet. Prima voor schuurmachines maar voor een zaagtafel.? Ik heb de Erika 85 en er zijn bij deze veel openingen.
Ik gebruik m’n Festool Systainer stofzuiger (de CTL SYS) met m’n DeWalt frees die ik in een tafel heb ingebouwd, en die eveneens zowel van boven als van onder afzuigt, en daar komt veel meer stof en zaagsel vanaf dan bij een zaagmachine... vrijwel geen stof komt er vrij.
Natuurlijk heb je bij een zaagmachine last van meer valse lucht, volgens Sander op zijn site Gereedschappro zuigt de Erika 60 goed af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.