[Middensegment zaagtafel] +/- €1000! Bosch Blauw GTS10? Makita 2704? Mafell Erika60?

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Dit is een schulp-blad:

images


Een schulpzaagblad heeft grote snijtanden.

Achter de snijtanden zitten grote gaten die ervoor zorgt dat het zaagsel vlot verwijderd wordt, waardoor je zaag niet kan vastlopen en je hout geen verbrandingstekens tonen.

Hier een betere tekening van de zaagtanden:


d_251_271.jpg


Afkortbladen zijn de zaagbladen die je het meeste tegenkomt: meestal met 24, 36 of 48 snijvlakken, kort achter elkaar.

Zelfs voor het afkorten van deze balken zou ik nog schulpbladen gebruiken ipv afkortbladen.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Bedankt Rhynix!

ik zal thuis even het zaagblad bekijken, het betreft een 80-tands blad, dat is wat ik al weet.
ff voor de zekerheid...'t gaat om 70x120 balken ...en niet die staanders of liggers van 200x200 en 200x300 ;-)


bedankt dat je even de moeite neemt me wat bij te brengen en het plaatje erbij te zoeken, dat waardeer ik zeer.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
80 tands, dat gaat idd niet, blad wordt veel te warm en je zaagsel kan nergens heen, zoals Rhynix al opmerkte... Op zich niet zo gek nee..

Wel een dikke veranda overigens! ;)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Mijn voorkeur gaat uit naar die Mafell Erika 60. Die mist echter een stukje vermogen en zaaghoogte.

Je bedoelt dat het wattage lager is? Dat zegt niet alles over gemis aan vermogen. Mafell maakt enorm sterke motoren en gebruikt vaak een dunner zaagblad. Mijn Erika (een oudje) heeft een overbrenging erop zetten waardoor de motor ook kleiner kan.

Gemis aan zaaghoogte kan vaak opgelost worden door twee keer te zagen, maar dat is afhankelijk van de klus. Een losse bouwzaag erbij kopen zou ik niet snel doen. Koop gewoon de juiste. Desnoods een tijdje doorsparen. Voor veel klussen kan je ook een losse cirkelzaag kopen, evt. een tweedehandse met groter zaagbereik.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
80 tands blad is wel erg veel. zoals rhynix al zei, een schulpblad heeft weinig tanden en een afkort blad veel, duidelijke uitleg trouwens rhynix!
zo zie je maar weer: het blad maakt een groot verschil.
dus bij de aanschaf van een tafel zou ik ook direct voor een blad kijken. Mafell zal wel een goed blad bij de machine leveren maar bij de andere werken weet ik niet of ze dit ook doen.
Beste veranda trouwens!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Je bedoelt dat het wattage lager is? Dat zegt niet alles over gemis aan vermogen. Mafell maakt enorm sterke motoren en gebruikt vaak een dunner zaagblad. Mijn Erika (een oudje) heeft een overbrenging erop zetten waardoor de motor ook kleiner kan.

Gemis aan zaaghoogte kan vaak opgelost worden door twee keer te zagen, maar dat is afhankelijk van de klus. Een losse bouwzaag erbij kopen zou ik niet snel doen. Koop gewoon de juiste. Desnoods een tijdje doorsparen. Voor veel klussen kan je ook een losse cirkelzaag kopen, evt. een tweedehandse met groter zaagbereik.

Duidelijk Bijtel, ik vond 1300 watt echter wel wat weinig in verhouding tot de vermogens van de concurrentie. Ik weet echter dat mijn Mafell MT55cc ook beresterk is met zijn 1400 Watt. Ik ben ook zeer te spreken over de bouwkwaliteit van Mafell.

Zo heb ik dat ook al eens opgelost met mijn 55 inderdaad. Maar in het geval van de HuurGTS10 werdt ik genekt door het blad denk ik.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
80 tands, dat gaat idd niet, blad wordt veel te warm en je zaagsel kan nergens heen, zoals Rhynix al opmerkte... Op zich niet zo gek nee..

Wel een dikke veranda overigens! ;)

Warm werdt het zeker aan de rook te zien hahahaha

Thanks, ben er ook erg trots op dat ik dit gebouwd heb, ben nu aan het afwerken met potdekselplanken en met het dak bezig.
De lichtstraat ga ik ook zelf bouwen met glasprofielen.

80 tands blad is wel erg veel. zoals rhynix al zei, een schulpblad heeft weinig tanden en een afkort blad veel, duidelijke uitleg trouwens rhynix!
zo zie je maar weer: het blad maakt een groot verschil.
dus bij de aanschaf van een tafel zou ik ook direct voor een blad kijken. Mafell zal wel een goed blad bij de machine leveren maar bij de andere werken weet ik niet of ze dit ook doen.
Beste veranda trouwens!

Mijn handcirkelzaag heeft inderdaad een knetterscherp blad wat erg prettig zaagt, vrij stil is en goed ruimt. In combi met mijn CLT26 zaag ik ook gewoon stofvrij op zolder, heerlijk spul allemaal.

Yup, thanks. Go big or go home, zeggen ze dan he ;-)
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
goed gereedschap is het halve werk!
mijn keuze zou uitgaan naar of mafell of een festool zaagtafel, omdat je gewoon weet dat het goed is en mocht hij toch niet bevallen kan die gratis terug.
als je voor een "goedkoper" model zou gaan heb je de kans dat je als je de tafel gebruikt spijt hebt van je beslissing. dan kun je beter nu nog even doorgaan met de invalzaag en dan nog even doorsparen
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dat is een waar woord!

Ik weet nu in elk geval dat ik voor het grove werk voor aan de veranda de zagerij beter wat dingen voor me kan laten doen.

Bij elke aanschaf overweeg ik ook echt tot in detail mijn gebruik, frequentie, kosten etc. Ik heb inmiddels een OF1010 + CTL26 en de MT55cc waar ik met heel veel plezier mee werk. Mijn bosch psr-en zijn vervangen door 1 panasonic accutol, die had ik ook al jaren eerder moeten kopen :). Zo langzaamaan breidt ik mijn werkplaats uit.

Al eerder heb ik al eens wat rondgekeken voor een zaagtafel en toen had ik mijn zinnen ook al gezet op de Erika 60, dit topic diende dan ook om eens te bezien wat er nog meer onder de zon was qua alternatieven om goed beslagen ten ijs te komen.

Ik zal me eens beraadslagen op mijn keuze en allicht stel ik de aanschaf nog even uit en spaar door,ook een goede tip!.
Inmiddels heb ik ook reviews gelezen van de Erica 70, het iets grotere broertje van de 60.

Wel leuk dat ik met de verandabouw ontzettend veel geld bespaar door het zelf te doen. Als ik alleen de lichtstraat al zelf bouw dan bespaar ik mezelf een Erika 70 hahahahahaa

Norgmaals dank voor jullie reacties en hulp, dat waardeer ik zeer.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Dat soort klussen altijd gebruiken als excuus om iets nieuws te kopen ;) Maar dan wel aan het begin van de klus, dan heb je er het meeste profijt van :D
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Goed dat je alles in detail informeert alvorens tot aanschaf over te gaan. Echter je keuze om voor het grove werk iets aan te schaffen en voor het fijnere werk er nog iets naast, ontgaat me. Tel je alles bij elkaar op dan kom je volgens mij beduiden hoger uit. Onder de Mafell 60 moet nog een onderstel, misschien nog een schuiftafel en verbreding om het volwassen te maken.

Kijk ik naar het mooie resultaat van je geluid -weergevers en zet ik dat af tegen hetruwe werk wat (waarschijnlijke) de ondertoon voert denk ik dat zuiverheid van de machines beter bij je past.

Mafell staat voor kwaliteit en begrijp dat als je de invalzaag gebruikt je een voorkeur heeft. Vind de 60 echter vlees nog vis en gezien de prijs ....... zou ik of door sparen voor de 85 of de mogelijkheden van Festool eens onder de loep bekijken.

Misschien een optie is het cms systeem van Festool. Gooi onder de module een TS 75 en je hebt 7.5 cm. Zelf doe ik het met een 55, een of 1400 en loop nog niet tegen beperkingen aan. Voor eenmalig grof werk een goede handzaag en klaar is Kees.

Als ik slechts 1 invalzaag zou aan moeten schaffen, zonder verder.... Dan zou het zeker een Mafell worden. Het enige nadeel van Mafell vind ik dat iedere machine zo goed als op zich zelf staat. Al met al wordt het dan een dure grap.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dat soort klussen altijd gebruiken als excuus om iets nieuws te kopen ;) Maar dan wel aan het begin van de klus, dan heb je er het meeste profijt van :D

daar heb je groot gelijk Bijtel, maar ik had nu ff een probleem dat ik moest fiksen.

Gelukkig inmiddels een oplossing bedacht en mijn MT55cc aan het werk gezet :)


Goed dat je alles in detail informeert alvorens tot aanschaf over te gaan. Echter je keuze om voor het grove werk iets aan te schaffen en voor het fijnere werk er nog iets naast, ontgaat me. Tel je alles bij elkaar op dan kom je volgens mij beduiden hoger uit. Onder de Mafell 60 moet nog een onderstel, misschien nog een schuiftafel en verbreding om het volwassen te maken.

Kijk ik naar het mooie resultaat van je geluid -weergevers en zet ik dat af tegen hetruwe werk wat (waarschijnlijke) de ondertoon voert denk ik dat zuiverheid van de machines beter bij je past.

Mafell staat voor kwaliteit en begrijp dat als je de invalzaag gebruikt je een voorkeur heeft. Vind de 60 echter vlees nog vis en gezien de prijs ....... zou ik of door sparen voor de 85 of de mogelijkheden van Festool eens onder de loep bekijken.

Misschien een optie is het cms systeem van Festool. Gooi onder de module een TS 75 en je hebt 7.5 cm. Zelf doe ik het met een 55, een of 1400 en loop nog niet tegen beperkingen aan. Voor eenmalig grof werk een goede handzaag en klaar is Kees.

Als ik slechts 1 invalzaag zou aan moeten schaffen, zonder verder.... Dan zou het zeker een Mafell worden. Het enige nadeel van Mafell vind ik dat iedere machine zo goed als op zich zelf staat. Al met al wordt het dan een dure grap.

zeker waar Huib,

voorlopig heb ik een oplossing bedacht dus ik kan rustig even doorsparen en over een tijd nog eens naar de grotere Erika's kijken.

- - - Updated - - -

Allen bedankt voor de reacties!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
hahahaha :) okay komtie:


Ik heb voor het dak van de veranda een balkenlaag geplaatst met een kopmaat van 70x120. Deze balkenlaag ligt waterpas zodat ik aan de onderzijde het plafond er tegen aan kan schroeven.

Het probleem was dus dat ik geen afschot had voor het regenwater. Ik was dus van plan om van een aantal balken strips te zagen in afnemende dikte om die op de balkenlaag te plaatsen. Daarop schroef ik dan mijn underlayment vast met als resultaat een hellend vlak.

Helaas gooide de Boels zaag dus roet in het eten omdat ik de 70mm balk niet kon schulpen.

Ik heb het opgelost met planken van 30 en 20 mm dik. Daar kon ik met de MT55cc makkelijk latjes van 20x70 en 30x70 zagen.

Met die latjes heb ik de balkenlaag afschot gegeven.

30 + 20 = 50mm

20 + 20 = 40mm

30........= 30mm

20.......= 20mm

10.......= 10mm

De laatste 10mm is gemaakt door van de 30mm dikke plank 2 strips van 10mm te zagen en deze plat op de balk te leggen.

2 kleine strips van 10x30 maakt 10x60.

Zo heb ik de balkenlaag opgedikt en daarna het underlayment erop en ik heb nu perfect afschot op mijn dakvlak :)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
voorlopig heb ik een oplossing bedacht dus ik kan rustig even doorsparen en over een tijd nog eens naar de grotere Erika's kijken.


Nou, we zijn inmiddels een tijdje verder.

Ik heb dan ook afgelopen week de knoop doorgehakt en een Mafell Erika 85 aangeschaft.

De reden hiervoor is dat ik met de bouw van de veranda (de lichtstraat wel te verstaan) weer een hoop workarounds moest verzinnen om 69mm dikke balken onder 15graad te zagen wat dus niet wou lukken, De MT55 komt niet diep genoeg en om de boel grof te zagen en dan met een freesmal de boel af te werken dat ging me allemaal ff te ver.

Na een teleurstellende ervaring met een geleende, oude Electra Beckum zaagtafel met een geleider die niet kon wat ik wou was ik het spuugzat.

Nu ik de lichtstraat aan het maken ben krijg ik er steeds meer schik in en voor aankomende winter staan er dan ook weer wat projecten in de planning.....namelijk een landelijke TVkast met een weggewerkt projectiescherm en een nieuwe landelijke keuken.

Omdat ik de veranda helemaal zelf maak vond ik wel dat ik mezelf een kadotje mocht geven ;-)

Ik heb de zaag bij Gereedschappro gekocht. In eerste instantie wou ik namelijk bij Sander de laatste Erika 70 kopen die uitgepakt in de winkel stond voor een aantrekkelijke prijs. In de winkel heeft hij me echter overtuigd van de meerwaarde die de 85 heeft en ik kreeg een mooie aanbiedingsprijs omdat ik helaas de feestelijke opening de zaterdag ervoor niet kon bijwonen.


combi-zaagmachine-erika-85-ec-met-verbredings-set.jpg


Al met al ben ik onwijs onder de indruk van de zaag en het bedieningsgemak, het is een prijzig ding, maar absoluut zijn geld waard.

Ik ben nog van plan een review te schrijven met wat foto's die ik hier zal plaatsen maar ik wou nog even laten weten welke zaag ik nou uiteindelijk heb gekozen.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Proficiat met je nieuwe aanschaf!
Zal een gemak zijn voor de komende werken :)
Veel plezier ermee en af en toe eens laten zien wat dit beestje kan!
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Mafell is een topmerk, heb ik ook een tafelzaag van. NU, misschien een stomme opmerking, maar wat is er mis met een handzaag? Voor speciaal werk zoals 15° dikke balken zagen, waar je meer tijd kwijtbent met machines instellen en jigs maken neem ik gewoon de handzaag... aftekenen en zagen maar. Zolang je geen serieproductie doet is dat (voor mij althans) de simpelste, goedkoopste en meest precieze optie als je een beetje kan zagen... en je krijgt er een sterke arm van!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Geen stomme opmerking hoor Jokkewood.

even 2 dingen waarom ik dat niet met de hand zaag.

ten eerste gaat het hier niet om onderdelen voor de ruwbouw van de veranda maar het frame van de lichtstraat, deze moet erg nauwkeurig zijn omdat glas nou eenmaal niet echt flexibel is.

ten tweede heb ik voor de verandabouw al te vaak workarounds moeten verzinnen. Op zich te doen, maar er gaat mij heel veel kostbare vrije tijd verloren. Ik had gemakkelijk de boel kunnen ruwzagen en dan met een freesmal de benodigde hoek kunnen frezen.

Ik heb nu dan in nog geen half uur 16 balken op maat waar ik anders uren heb moeten lopen klooien terwijl ik genoeg andere dingen te doen heb in mijn schaarse vrije tijd.
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
zo is het :) Tijd is nu eenmaal geld... ofwel spendeer je tijd met de hand, ofwel geld aan machines en gaat het vlugger:)
 
A

Athanor

Guest
Ik vind dat je ook gewoon een mooie zaagmachine mag kopen omdat je hem graag wilt hebben voor leuke klussen in de toekomst, of omdat je vindt dat je hem "verdient" hebt;) neemt niet weg dat het voor anderen in voorkomende gevallen zeken een overweging waard is om eerst te kijken hoever je met handgreedschap kunt komen.

Overigens zijn de Mafell machines de 27e september ook op de Open Dag Hout te zien! En dan met mooie demonstraties van de machines!

Kom je ook naar Zutpen?


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.