MFT werkblad vragen

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
448
122
Zuidoost Brabant
Inderdaad, op de foto zoals jij het laat zien @DitchDeurne is het de opstelling om het zaakje te callibreren. Bij normaal gebruik, voor stroken meer dan 10 cm breder dan je geleiderail, gebruik je die staafjes niet en druk je de flip-stops direct omlaag tegen de rand van je plaat. Bij smallere stroken gebruik je die staven wel en zitten de flipstops verder naar achter (en die staven onder de geleiderail).

Onderaan bij de Banggood-pagina stond al een video die eea laat zien, maar het is een Woodpeckers-cover. En Woodpeckers heeft een hele goede video over de werking van het systeem (2e video, op de miniatuur van de video zie je al hoe het normaal gebruikt wordt).

Maar je woont bij mij in de buurt, als je het systeem een keer life wilt zien mag je hier langskomen hoor (Geldrop).
Duidelijk, en bedankt voor het aanbod maar nu snap ik de werking

Ik gebruik zelf het Mafell platform (en dus rails), zal eens een keer kijken wat het verschil is met Festool en of dit te overbruggen is...

Benjamin

Nieuw lid
28 jul 2014
4
11
Site een beetje doorgespit, zijn opeenvolgende nummers die je los kan bestellen. Mijn Duits is niet fantastisch, dus ga er eerst eens een proberen.
Dank voor het snelle reageren!

dvdstelt

Nieuw lid
28 nov 2020
4
2
50
Rotterdam
Ik wil een werkbank voor mezelf maken met MFT werkblad. Maar heb van alles bekeken en weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Veel templates kosten het nodige geld en een MFT blad zelf nog veel meer. Als zo'n template dan toch niet helemaal lekker werkt, is dat geld uitgegeven voor niks. Heb ergens gezien dat iemand een template had van een duur merk en aan het einde van de blad zat er alsnog dusdanig veel speling in de template dat de gaten niet meer helemaal in lijn stonden.

Dus ik vraag mezelf af of ik niet meteen de UJK Parf Mk II moet bestellen. Maar het blijft een zwik geld. En las iemand anders ergens zeggen dat diegene niet te bang wil zijn om het blad te beschadigen, maar optie wil hebben om een nieuw blad te maken. Dat heb ik ook wel en dat zou het het geld dan weer waard maken.

Maar ik zat ook te denken, zouden andere mensen zitten te wachten op dergelijke bladen? Als ik ze zelf maak en op Marktplaats gooi ofzo? Kan natuurlijk ook dat elke klusser een ZZP'r is en meteen factuur wil, die ik niet zomaar kan maken.

M.a.w. ben op zoek naar wat tips, ook om evt. het geld er weer uit te halen.

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
134
87
Tilburg
Ik wil een werkbank voor mezelf maken met MFT werkblad. Maar heb van alles bekeken en weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Veel templates kosten het nodige geld en een MFT blad zelf nog veel meer. Als zo'n template dan toch niet helemaal lekker werkt, is dat geld uitgegeven voor niks. Heb ergens gezien dat iemand een template had van een duur merk en aan het einde van de blad zat er alsnog dusdanig veel speling in de template dat de gaten niet meer helemaal in lijn stonden.

Dus ik vraag mezelf af of ik niet meteen de UJK Parf Mk II moet bestellen. Maar het blijft een zwik geld. En las iemand anders ergens zeggen dat diegene niet te bang wil zijn om het blad te beschadigen, maar optie wil hebben om een nieuw blad te maken. Dat heb ik ook wel en dat zou het het geld dan weer waard maken.

Maar ik zat ook te denken, zouden andere mensen zitten te wachten op dergelijke bladen? Als ik ze zelf maak en op Marktplaats gooi ofzo? Kan natuurlijk ook dat elke klusser een ZZP'r is en meteen factuur wil, die ik niet zomaar kan maken.

Voor de verkoop kan je niet op tegen CNC gefreesde bladen denk ik.
Ik heb bovenstaande set gebruikt voor mijn werkblad, werkt goed. Maar mijn werkblad is zeker niet 100% perfect..

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.895
907
Enschede
ingoogni.nl
M.a.w. ben op zoek naar wat tips
Er zijn diverse aanbieders van cnc gefreesde gatenplaten voor een redelijk bedrag. Je moet je daarbij ook afvragen / bedenken hoe lang zo'n blad mee gaat op de manier zoals jij het gebruikt.

Wil op de bank ook zagen dan kun je op de zaagplaats een offerstuk in het MDF zetten.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.144
958
Enschede, Twente

Als je je eigen tijd niet in rekening brengt zou het misschien (misschien!) wat (een beetje dus) opleveren. Een blad met het Parf-systeem boren kost namelijk behoorlijk veel tijd.

dvdstelt

Nieuw lid
28 nov 2020
4
2
50
Rotterdam
Het antwoord is dus eigenlijk "nee" :)

Waar bestellen mensen bladen dan? Als ik hier kijk ben ik voor een blad van 150x90cm al dik 200 euro kwijt. Ik wel zoals HookedOnWood nog een blad aan zijkant van m'n werkbank, dus dan kom ik al aan de UJK MK II. Woon zelf in de buurt van Rotterdam, meest handig is als ik blad ergens op kan halen.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.404
1.056
Omgeving Leiden
  • Leuk
Waarderingen: dvdstelt

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
97
42
Waddinxveen
Of even geduld hebben, ze komen af en toe ook 2dehands voorbij. Ik heb iets van 180 euro voor mijn UJK Parf guide MKII betaald. Tot nu toe één keer gebruikt.

Ik heb twee baden, één gemaakt met de UJK en één met een mal. Die met de mal is echt veel minder nauwkeurig, dat vond ik zonde van het geld.

• Leuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.114
3.332
Gaanderen
Ook met de ujk mal heb je niet zomaar een perfect uitgelijnd blad. Ik heb er enkele gemaakt en pas met een stokpasser erbij kreeg ik alles haaks.
Succes.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.490
2.197
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je serieus geld uitgeeft om iemand de gaten te laten boren of frezen, of dat je zelf een prijzig hulpstuk koopt, dan zou ik ook echt goed mdf willen gebruiken. Niet het geperste karton wat sommige bouwmarkten verkopen.

Als het alleen gaat om haaks af te korten, strips te zagen, of een paar vaste hoeken te zagen, dan is dit een prima oplossing: Een alternatief voor de MFT tafel om haaks te zagen en frezen

jaap

• Leuk

wmdebruin

Actieve deelnemer
11 mei 2020
39
49
Met een CNC is het maken van zo'n blad een fluitje van een cent. Heb je eenmaal een goed uitgewerkte tekening dan kun je daar eenvoudig allerlei varianten op verzinnen en maken.

Zo heb ik niet alleen het werkblad van mijn CNC van gaten voorzien, maar ook het horizontale deel
IMG_8778.jpg

Je moet even wat handigheid opdoen met het maken van de tekening en op de juiste wijze invullen van de benodigde bewerkingen (in dit geval de gaten maken en de gewenste vorm uit het MDF frezen)

spoilboard.png
maar als je dat eenmaal hebt is zo'n plaat binnen een uur klaar.

En als je dan nog wat reststukjes Valchromat hebt liggen zijn er ook meteen handige hulpstukken te maken die in combinatie met het MFT blad te gebruiken zijn voor andere projecten.
IMG_8779.jpg

Een handeltje in dit soort bladen opzetten zonder CNC lijkt me idd een aardige uitdaging, als je de uren gaat rekenen die er in gaan zitten om alle gaten zuiver te krijgen / te variëren met afmetingen / wel geen afgeschuinde kanten / etc. dan worden het dure bladen ben ik bang .....

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.