Meubelmakerskistje

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
HE Jury dat is een schrijfhoutje van Sellers !!!
En zoals ik al eerder zei het kistje zelf is eigenlijk niet het doel maar de weg ernaar toe er zit een hoop elementen in zoals
plankverbreding (lekker vechten met de klemmetjes (paniek)) ,niet vergeten de zwaluwstaaart verbinding (puufff),inkrozinng (hijg) ene als ik het goed gezien een paar duveltjes (zucht) in het dak paneeltje twee lades(boehoe) .

Dus fun genoeg.... zou breien wat wezen als hobby ?

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Zo heb nu de zijpaneeltjes gestreken met Lie zonder stoom maar ik was zelf wel behoorlijk aan het stomen ,zweten als een otter ,niet zozeer van de fysieke inspanning maar de mentale inspanning dat kost mij ongeloofelijk veel energie.
Heb er in iedergeval op mijn manier mijn best erop gedaan .
gestreken.jpg
gisteren nog wat ongestreken plankjes in de klemmen gezet hopelijk zit dat goed gelijmd.Heb er op twee na alle klemmen opgezet die ik heb en geloof mij de laatste 2 bessey klemmetjes (revo) konden er echt niet meer bij .
indeklem.jpg

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Weer een fase verder wat een stress .

En je ondenkt van alles als je de boel al gezaagd hebt , dat Roeland .... heb je niet verteld !!!:p
Het dakpaneeltje is bijvoorbeeld 130 mm X 310 dus dat heb ik dus heel braaf gezaagd (haakse sneden) heb het niet gelijk onder een hoekgezet .
Hoe moet ik dat uitleggen eeuuhh de onderkant van het dak paneeltje is dus inderdaad 130 mm maar de bovenkant moet wat langer zijn omdat het gezaagd moet worden onder een hoek van 50 gr aden @#@$^@!&$^!#& daar heb ik dus niet aan gedacht ergo kom dus een stukkie tekort (ggrrrrr)

En dan het verstek zagen van de zij paneeltjes, voor de expert onder jullie is dat waarschijnlijk gesneden koek maar ik moest een aantal k unst( met de kleine k) toepassen waar ik niet echt blij van werd . Het was voor mij gochelen met de cirkelzaag (en ik ben toch echt wel een tikkie bang van dat ding).
Had het al met een potlood afgetekend waar de snede zou moeten komen maar kreeg het niet voor elkaar om de aanslag ver genoeg te draaien dus maar recht gezet . De liniaal langs het zaagblad gelegd parallel daaraan de potlood streep en vervolgen met dat gele ding(hoe heet zo'n ding) en het aanslagblokje de boel gesteund .
Wel een paar keer geprobeerd zonder de zaag aan tezetten de slee naar voren te bewegen en dat ging (halleluja)....... ZAGEN !!!!

verstekzagen.jpg spoiler.jpg

En hoever ben ik nu ... wel om kort te zijn BEN ER NOG LANG NIET !!!!! k - k- k- kalm blijven... rrrustig ... af .

Volgens mij kun je dat ook wel gebruiken als spoiler voor zo'n houten zeepkist
Op de foto kan je dus het dakpaneeltje zien die had ik dus onder eenhoek moeten zagen van 50 graden foutje maar we plakken er wel een stukkie aan .

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
826
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou je bent al een end op weg, dat van het klep paneeltje leek mij wel duidelijk.
Overigens de schuinte zagen(is dus geen verstek) is niet zo moeilijk op de cirkelzaag, gewoon zonder hulp middelen vizier zagen dus en je bent zo klaar zonder ingewikkelde toestanden, bovendien veilig.
Even naschaven met de #4 en klaar is kees.

Roeland

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
dat van het klep paneeltje leek mij wel duidelijk
Was ook duidelijk.... alleen achteraf :mad: en dan is het een beetje laat .

Eeeuuuh met vizier zagen bedoel je gewoon los uit de hand ? Op een lintzaag zie ik mij dat wel doen allen heb ik die niet maar op een cirkelzaag van mijn leven niet.... dat is waarschijnlijk voor een koele meubelmaker als jij een eitje maar voor deze zenuwelijer een heuse euthanasie poging.
Heb je nog een pb gestuurd met de vraag wat kiekjes te maken van de binnenkant van de zijpanelen zonder de laden en de onderkant van het dakpaneel waar de geleiding zit van de 2 laden .

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
826
Akkrum
Yep los uitde hand, zaag blad net boven het werk, gaat uit de kunst.

nou hier wat fotootjes los uit de hand
detail middenloper massief esdoorn(omgekeerde T)kun je op de cirkelzaag zagen(wel even nalopen met een boorschaafje). met messing sleufschroefjes aan onderzijde van de bovenkant gemonteerd.
lageleiding1.jpg

detail zijloper gewoon met 3 koperen spijkertjes aan zijwand bevestigd wel even vul houtje zagen zodat je de exacte hoogte behoud
lageleiding3.jpg

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
TOP !

AAha dus een koudeverbinding (dat noemen ze toch zo of zit ik te koeterwalen)
Maar je hebt wel een inkrozing gebruikt op het deksel hoe diep moet zoiets zijn 5 mm of meer ?
nu heb ik gezien das deze balkjes taps zijn betekend dat als je het deksel helemaal openklapt het deksel wat omhoog staat ?

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
826
Akkrum
De boven zijde is koud verlijmd op de achterzijde en op de zijkanten geschroefd met treksleuf en later afgedopt met hout vd zijkant.
Buitenzijde klep inderdaad 2 latten in gekroosd 3 a 4 mm i.v.m. eventueel kromtrekken klep, deze zijn aan de binnenzijde door geschroefd en zijn afgeschuint zodat de klep in open toestand iets schuin staat aan de binnenzijde een lat verlijmd die dient als rest voor mijn schaven en eventueel als zaag aanslag

IMG_0529.jpg

ik hoop dat je het kunt zien als ik een schaaf nodig heb dan kan ik de bovenliggende schaven hierop plaatsen.
Er is dus over nagedacht:):D
Zal morgen even een detail foto hiervan maken.

Roeland

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Dankjewel Roeland ,
Ben ook weer effe beziggeweest met een paneeltje eerst aftekenen waar de staartjes komen en natuur de verstek aftekenen aan de anderekant en vooral er aan denken dat je het aan de juiste kant inzaagd (dat is weer een sssstress momentje )

staartjeszagen.jpg
En in alle rust (jaja) de boel ingezaagd met Lie en daarna het figuurzaagje erop los gelaten.
"normaal " zaag ik prachtige kronkellijnen met Lie maar dat heb ik toch redelijk kunnen voorkomen eerst effe een paar minuten ingezaagd op een tukkie hout .
Vervolgens mijn sw beiteltjes van stanley erop losgelaten een schoon en haaks gekieteld en de boel gecheckt en gerecheckt gecheckt en gerecheckt etc...etc...etc..

Enne hier is ie dan het paneeltje
gestaartengehakt.jpg

We zullen doorgaan
:)

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
729
32
BE / Tienen
Wat is een 'treksleuf': een langwerpig gat waar de schroef in kan schuiven bij werking van het bovenpaneel? En daarboven een rond gat met een rond afstopseltje? Of is een treksleuf iets anders?

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.345
338
't hoofd van Overijssel
http://www.joostdevree.nl/shtmls/treksleuf.shtml

treksleuf_1_www_jewe_nl.jpg

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
729
32
BE / Tienen
Dus als ik het goet begrijp zit er zo een treksleuf onder die ronde stopkes in de bovenzijde van het kistje?

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
826
Akkrum
Dus als ik het goet begrijp zit er zo een treksleuf onder die ronde stopkes in de bovenzijde van het kistje?

Dat klopt helemaal, alleen niet een lange sleuf maar een korte plusminus 2 mm aan weerszijden dit is voldoende om de eventuele uitzetting/krimp van het hout te ondervangen het gaat immers maar om een relatief kleine lengte. Het hout zal niet of nauwelijks uitzetten of krimpen.

Roeland

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
achterpaneel .jpg
Het achterpaneel met daarop de 6 staartjes en het verstek ..let vooral op het woordtje < niet > links in de hoek ,het verstek moet aan de andere kant ingezaagd worden anders is er een probleem :rolleyes:
achterpaneelmetstaartenverstek.jpg
En dit is het dan geworden het achter paneeltje gezaagd en gehakt .

Maar is er echt niemand anders van het forum die dit in het geniep aan het maken is ?
ja, jij daar biecht is op !!!!;)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.