Hoop dat mijn tekeningetjes van het meubelmakers Kissie II verhelderend werken, elk onderdeel(voorzijde, achterzijde, zijkanten etc) zijn los staande werkstukjes.
Pas als alle paneel in frame constructies gereed zijn kun je het kissie in elkaar gaan zetten dmv het aanbrengen van een verstek onder 45 graden. Deze kun je zagen maar ook geheel schaven, dat je dan door een aantal pennen heen gaat is niet erg, want tenslotte worden de stijlen verlijmd tot een geheel. De sponning waar de panelen in zitten heeft na het schaven van het verstek ook weinig vlees ook dit is niet een groot punt immers de hoekstijlen worden verlijmd.
En Jeroentje het bodempaneel is alleen een paneel die in een groef aan de binnenzijde van de voor- achter- en zijden word ingelaten. Je moet het eigenlijk zien als losse objecten die weliswaar later een kissie gaan vormen.Mooie tekeningen, voor mij iet wat onduidelijk het ziet er ingewikkelder uit dan dat het is
Twee cursisten van mij gaan ook starten met het kissie tijdens de les zal hun vorderingen en mijn vorderingen ook posten.
Heb voor dit kissie een jig c.q. hulpmiddel gemaakt naar aanleiding van een tip van Jaap, die nu in de test fase is een schuifzaag zodat ik snel pennen en borsten kan zagen die haaks en maatvast zijn. Het is een simpelere versie van de zaag van Bridge Water Tools moet alleen nog een klem inrichting maken en verstelbare stops.
eerste pen gezaagd zonder menangering
Het zaagblad is zelf gemaakt met een ripcut zetting het voldoet aardig maar ik denk dat ik nog een japanse trekzaagblad ga bestellen voor een fijnere zaagsnede. Het zaagblad is traploos verstelbaar middels een spindel gemaakt van een draadeind ook de zaaghoek kan ik varieren door schuinere klos te plaatsen onder de zaag het vastzetten van het blad gebeurd nu nog met een houtklem in de toekomst komt er een vaste klem op. .Het geheel is gemaakt van Corian plaat een door en door kunstofplaat met dank aan Rick en beukenhouten aanslag
Roeland