Metaalwerkbank van gekregen hout

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, ik heb een 2x1 meter stuk plaatstaal 0,75mm besteld om eroverheen te leggen, deze mep ik omhoog tegen de achterwand en omlaag langs de voorzijde. Daarna gaat de bankschroef erop en ga ik verder met gereedschap hangen/indelen, stroom aanleggen voor de compressor en verlichting, en onderin nog iets van leg/zetruimte maken.

WhatsApp Image 2022-02-07 at 17.02.26.jpeg

Links buiten beeld staat de werkplaatspers, ertussen is nog genoeg ruimte voor b.v. een kolomboor. Heb ik nu niet direct nodig maar een goeie metaalboor is tezijnertijd welkom als ik tegen iets interessants aan loopt. Geen opknap projecten voorlopig, heb nog genoeg werk liggen. Er is 380v aanwezig links naast de bank, handig :).
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Natuurlijk laten zetten en niet om slaan, dat wordt nooit mooi.
En 0,75mm, dat kan je goedkoop halen in de supermarkt, dat heet aluminium folie.
0,75mm is wel erg dun, ik zou eerder richting de 2mm dik gaan, dat mep je natuurlijk niet zelf om, dat laat je het beste zetten met een zetbank/kantelbank.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Oooh, zo. Nee. Het is alleen bedoeld als vloeistofbestendige laag op min hout, iets dat ik makkelijk af kan vegen, maar wat beter tegen meppen kan dan een perspex top oid. Te dik staal werd weer vrij prijzig en kan ik idd moeilijker om meppen naar de contouren van de bank.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zelfs 0.75mm was al aardig lastig, zo blijkt. In de hoek bij de muur meppen lukte niet dus gewoon tegen de muur aan gelegd en alleen de voorkant omgeslagen. Vastgeschroefd, niet 100% gelukkig met hoe dat is gelukt, misschien regel ik nog een keer schroeven met een bolle kop om het netter te maken. Het zit nu wel goed vast. De bankschroef zit er op, ben nu bezig met inrichting.

20220213_164722.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en knotwilg

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20220214_190010.jpg

20220214_190025.jpg

Zo'n beetje alle dingen die ik regelmatig gebruik zitten nu ergens in of aan, dus voorlopig hou ik het even zo. Het enige wat ik nog moet doen is stroom aan de rechterzijde maken voor de verlichting en compressor en dergelijke. Ik vind het een fijn bankje geworden :) lekker open, alles voor het grijpen en supersolide voor het echte mepwerk.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even een korte revival... vanwege steeds meer werk aan deze bank, vaak wat kleiner spul (carburateur, de lintgeleiders, dat soort gedoe) sta ik steeds vaker hier te werken. Maar in tegenstelling tot de houtwerkbank, waar je vaak kracht moet zetten en steeds van positie wisselt, sta je hier veel stil.

Nu zijn mijn knieën met 40 jaar oud nog niet versleten, maar dat moment wil ik graag voor zijn, dus ik besloot bij wijze van experiment eens een krukje te bouwen met een echte zitting. Het was een gauw gauw klus dus heb niet bijzonder veel foto's gemaakt, maar laten we eerlijk wezen, het is ook geen heel bijzonder ding om te zien :ROFLMAO:. Ik wilde vooral eens wat nieuwe dingen proberen.

20220608_200729.jpg

Het frame is uit C-klasse pallethout gemaakt (echt bottom of the barrel rotzooi), steeds twee latten haaks op elkaar geschroefd en gelijmd, daarna afgezaagd zodat ze een mooie hoekpoot vormen. Die hoekpoot vervolgens 3 graden gegeven, boven en onder, zodat de poten iets naar binnen staan (voor de stabiliteit). De dwarslatten zijn dus ook allemaal op 3 graden gezaagd om goed in de hoeken te vallen.

De bovenzijde gewoon 4 latten op verstek 45 graden gezaagd, en vervolgens met de freestafel een stuk uitgehaald. Aan elkaar gezet met lijm en nietpistool, vervolgens ook tegen de kruk geschoten. Je ziet het niet, maar onder de zitting zitten ook nog 4 latten, die ook weer op 3 graden zijn gezaagd aan weerszijden, maar vervolgens ook 45 graden verstek zodat ze op gelijke hoogte in elkaar vallen en niet, zoals onder, op elkaar moeten liggen.

Daarna heb ik uit de grijpvoorraad een paar van die tengels gepakt waar ze normaal hout mee oplatten, die mag ik altijd gratis meenemen bij de lokale houthandel, ze weten niet wat ze ermee moeten. Even op dikte schaven en erop geniet als basis.

Ik wilde geen geld uitgeven dus ik heb wat papier op de kruk gelegd, een oude molton verknipt, deze op 3 zijdes vastgeniet (onder de rand uiteraard) daartussen wat vulling gedrukt van een hondenkussen dat mijn hond steeds stukbijt en dus niet meer krijgt. Zo goed als mogelijk verdeeld onder de molton.


20220609_153806.jpg

Daarna heb ik een restant vijverliner gepakt (als je je ogen dichtknijpt lijkt het net leer) en die eroverheen geniet.

20220609_160208.jpg

Even een beetje rondom afsnijden... doekje erover voor het stof...

20220609_161143.jpg

Het is estetisch echt een gedrocht en misschien wel mijn lelijkste creatie ooit, maar ik kon even lekker met ouwe spuitbussen kliederen en ik heb geleerd dat stofferen echt copulerend moeilijk is. Petje af naar alle kleermakers en stoffeerders hier op het forum :).

Het doel is wél bereikt, ik kan nu comfortabel zitten in mijn werkplaats...
 

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
86
61
Nijmegen
Ik vind hem wel tof zeker met dat verhaal erbij en die gebruikte materialen :) . Hij is ook meteen waterproof met die vijverliner maar dat is misschien pas handig op een nog hogere leeftijd ;)
 
  • Haha
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Met functioneel is niets mis hoor. Als het een beetje mee zit overleeft die de bank nog.... ;)
Ja, daarover gesproken. Die bank is echt níet blij. Er zit een behoorlijke curve in het blad die er eerder niet was :p. De houtwerkbank, van dezelfde balken, vertoont dit probleem niet. Tja...

De metaalwerkbank is puur een blad op twee poten dus heeft ook veel meer vrijheid. De houtbank heeft een volledig frame dat hem op zijn plek houd. Dat maakt toch wel verschil, denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.