Metaalwerkbank van gekregen hout

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb nog een hele partij douglas balken liggen in wisselende kwaliteit. Hebben 2 jaar buiten gelegen maar hey, ze waren gratis. Na een jaar in de werkplaats zijn ze weer lekker droog en ben ik (met een stel oude messen) gaan vlakken om te kijken wat er nog bruikbaar is. De bedoeling is om twee werkbanken te maken, een metaalwerkbank aan de wand en een vrijstaande houtwerkbank met klem en schaafstop, wellicht een paar holdfasts, naar het ontwerp van de 'anarchists workbench' die hier reeds erg populair is.

20220129_121527.jpg

Je ziet, het is echt C klasse troep :p.

20220129_132229.jpg

Het is zwaar werk en door het gewicht krijg ik ze niet perfect haaks, dat levert me straks problemen op bij het verlijmen.

20220130_133414.jpg

Omdat deze bank aan de muur bevestigd zal worden komen er maar 2 poten in.
Om het mezelf makkelijk te maken zaag ik de gaten daarvoor al uit voor ik de boel aan elkaar lijm.

20220130_134326.jpg

Het geheel word ongeveer 2 meter breed en ~65cm diep. Genoeg om een motorblok of iets anders zwaars op kwijt te kunnen. Dat is ook gelijk de reden dat ik zulke dikke balken gebruik: ik wil hier echt op kunnen rammen zonder dat het 'veert'. Er komt ook een stevige bankschroef op.

20220130_150615.jpg

Omdat de balken niet perfect haaks/vierkant zijn heb ik hier ongelijkheden bij het verlijmen. Jammer, want dat betekent straks weer vlakken. Ik denk dat ik hiervoor een mal ga maken om de bovenfrees te gebruiken. Uiteindelijk moet er een vloeistofbestendige bovenlaag op komen vanwege het werken met vetten, benzine, olie en dergelijke. Maakt ook makkelijk schoon! Ik heb gekeken naar giethars maar dat word al snel een duur grapje, volgens een berekening moet ik 14kg van het spul gebruiken voor een laag van 1cm dik. Dat gaat flink in de papieren lopen, dus ik denk nu aan 2ehands perspex platen of misschien een alu (traan) plaat.

De poten heb ik ook reeds gezaagd. Normaal zou ik daar een kraagje op maken zodat de bank er op kan leunen, maar ik wil de boel mooi waterpas krijgen dus ik heb de bovenzijde van de poten ingezaagd - ze steken nu met enige frictie los door de gaten heen zodat ik de bank perfect pas kan stellen alvorens er een wig in te slaan. Dat komt dan nooit meer los.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
een dunne plaat betonplex zou aan je eisen kunnen voldoen.
makkelijk schoon te maken.
slijtvast
vloeistofdicht
olie bestendig
Ik zou niet de gladde versie doen daar heb je zo weinig grip op.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.223
531
Eanske
ingoogni.nl
Een 1.5mm staal plaat? Achterkant gezet zodat die tegen de muur staat en de voorkant zodat die over de balk valt, zijkanten eventueel ook. Je kunt er magneetblokken op kwijt om dingen op hun plek te houden.

(behalve misschien als je RVS wilt lassen op die tafel)
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een 1.5mm staal plaat? Achterkant gezet zodat die tegen de muur staat en de voorkant zodat die over de balk valt, zijkanten eventueel ook. Je kunt er magneetblokken op kwijt om dingen op hun plek te houden.

(behalve misschien als je RVS wilt lassen op die tafel)
Ik heb nu geen las apparaat, maar ik sluit niet uit dat die er ooit gaat komen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Een (dun) plaatje trespa (hpl) erop?
Dat heb ik bij de plank waar ik mijn kettingzagen op heb staan (die lekken ook af en toe wat olie) en dat bevalt prima. Goed schoon te maken, maar mogelijk wel wat gladder dan je hoopt. Alleen niet helemaal hitte-bestendig.
Dan is een staalplaat misschien wel het meest handig. Zorgen dat deze lichtjes in de olie staat en je hebt ook geen last van roest.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als er zwaar op gehamerd wordt dan is een stuk rijplaat ook handig , heb ik ook kan best wat warmwarmte verdragen , voor dat het hout er onder te heet wordt en aansluitend een houten plaat die ik kan wisselen
Als die slecht wordt ,
Het is met zo een ijzeren plaat en een zwaare magneet wel oppassen, daar ik deels hout en metaal heb
Alles in een kleur had ik wel een oeps moment met een magneet met een kracht van 320 kg trek kracht,
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
Je kunt er ook linoleum op plakken, een hoeklijn er omheen dan rolt er ook niets af.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Ik zou er een gewone zwarte ijzeren plaat op mikken. 3 of 4 mm heb je niet zo snel deuken in. Gewoon ergens bij een lokale ijzerboer laten knippen en zetten.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.223
531
Eanske
ingoogni.nl
t.a.v. hameren. Kijk eens bij een oudijzerhandelaar naar een lomp vlak stuk staal dat als aambeeld kan dienen. Stukken spoorrails zijn populair, maar niet vlak. Dan houd je je werkblad vlakker.

Een stuk H-balk werkt ook prima. Beter een aantal stukken. Je kunt er van alles aan/op klemmen. Een gatenpatroon in een lekdichte tafel werkt niet zo goed ;)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb een redelijk flinke bankschroef waar een aambeeld gedeelte achterop zit, voor dat doel.
Mocht ik groter moeten gaan zie we dat dan wel weer. Het gaat me er vooral om dat de bank niet veert, en afgaande op het gewicht van het blad nu het verlijmd is.... zonder poten of staalplaat zit het blad al rond de 100kg. Dat word een heftig werkbankje. En nog een heftigere klus die een meter hoog gelift te krijgen zodat ik de boel kan monteren.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Bankschroef boven een poot, ben je niet afhankelijk van de sterkte van je blad voor 'beuk werk'. Blad veert altijd, dus beter om zo stijf mogelijk af te steunen.

Als je ook aan je blad wilt lassen zou ik er niet een dunne staalplaat op leggen, daar trekt de hitte zo doorheen en verbrand je onderliggend hout.

Voor richtprijzen staalplaat kun je bijvoorbeeld bij de prijslijst van vandermost kijken. Dat geeft meestal wel een goede indicatie, ook voor je lokale staalhandel. Helaas hebben ze geen prijslijst voor rvs, maar reken maar dat dat fiks duurder is.

Als je niet aan het blad gaat lassen en het niet heel dik hoeft te zijn kun je misschien eens kijken naar een horeca rvs tafel op marktplaats of veiling en daarvan het blad gebruiken.

[edit]
Bijvoorbeeld:
[/edit]

Acryl, polycarbonaat, epoxy etc zou ik er niet op doen, dat is toch allemaal redelijk zacht, dat krast /breekt kapot, daarnaast als je bijvoorbeeld een keer sterk oplosmiddel gebruikt, aceton bijvoorbeeld, kunnen veel kunststof soorten daar niet tegen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De muur preppen, dus alles eraf...

20220205_143237.jpg

De bouwmarkt had letterlijk geen snipper OSB meer, en dat wat nog binnen zou komende volgende week was duurder dan het underlayment wat hij nog had.... aangezien dit een metaalhoekje word vind ik het niet erg om hout met een ander werkje te gebruiken, dat is dan mooi de grens hout/metaal. Je wilt immers al die smerige vloeistoffen op één plaats houden - weg van je houtprojecten.

20220205_155653.jpg

Het verlijmde 'blad' even afzagen. Met de cirkelzaag kwam ik maar 4 van de benodigde 13.5 centimeter diep, dus de rest was handwerk.

20220206_132653.jpg

4 keilbouten de muur in met een lekker lijvig balkje erop.

20220206_144143.jpg

Daarna wat mechanische hulp inzetten om dit gevaarte op te tillen. De balk tussen de poten heb ik met 8 deuvels (4 aan elke zijde) verlijmd om de 'doweling jointers' van Triton even proef te draaien. Alhoewel ik hem dus nog maar kort gebruikt heb, kan ik er niet echt over klagen. Ding deed snel en zonder gezeur zijn werk.

20220206_154320.jpg

Daarna de boel waterpas geslagen en een stapel wigjes gezaagd om erin te slaan. De bovenzijde van de poten had ik tot dit doel van te voren al ingezaagd. Het werkblad zit aan de achterzijde met schroeven door de balk heen vastgezet. Op deze manier kan het geheel ooit nog weggehaald worden als ik dat wil.

20220206_161946.jpg

De wiggen en poten vlak afgezaagd met de Japanse zaag en even de schuurmachine erover.
Alvast wat spullen erbij gegooid voor een sfeerimpressie van wat het moet worden.

20220206_164614.jpg

Ik heb het blad uiteindelijk grof vlak gemaakt met een elektrische schaaf + bandschuurmachine, het is verre van perfect glad/vlak, maar ik had geen zin een hele freesopstelling te maken. Het is nu 'goed genoeg' om er een staalplaat overheen te lijmen, maar ik twijfel ook of ik, aangezien ik voor het metaalwerk niet echt een vlakke bank nodig heb, niet mijn restant (halve) pot Perkoleum erovereen smeer en het gewoon zo hou.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.