Ik dacht mij te herinneren uit een ver schoolverleden dat zuren met water gemengd moeten zijn om effect te hebben. Klopt dit, of is dit een hersenspinsel van mij.
Zwavelzuur is een bestanddeel van vloeibare ontstopper. Een scheutje ontstopper in warm water geeft inderdaad een doffe knal.
Zwak zuur is veel reactiver dan sterk zuur. Ik werk zelf op een zinkfabriek waar geconcentreerd zwavelzuur 96% een groot bijproduct is (700 ton per dag).
Ik zal de productie details besparen, maar een groot deel van de plant is in lood uitgevoerd omdat hier zwavelig zuur gevormd wordt, een zwak zwavelzuur waar je gewoon je hand in kan steken, je vel wordt hooguit een beetje geirriteerd. Het spul is wel zo aggressief dat het rvs opvreet of het niks is!
Het sterke zuur wordt gewoon door "pisbakstalen" leidingen rondgepompt, slijtage is minimaal, maar pas op! Een klein spettertje op je vel voelt alsof er een brandende peuk wordt uitgeduwd.
Zuur met water geeft inderdaad een zeer heftige exotherme reactie. Afhankelijk van de verhouding loopt de temperatuur zeer snel op tot boven de 150 graden!!
Citroen zuur is inderdaad "veilig" , wordt veelvuldig in de voedingsindustrie gebruikt. Heb er deze week nog mijn koffie apparaat mee ontkalkt, werkt ook prima...
Alleen mijn ochtend bakje pleur was niet te zuipen! Volgende keer de leidingen toch maar goed naspoelen