Meranti raam kozijn heeft een flinke rotte plek in de onderdorpel

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.682
1.290
Enschede, Twente
Niet alles is vooruitgang. Voor de oorlog werden deuren en ramen zonder schroeven en/of spijkers in elkaar gezet. Pen en gat, deuvels, daar deed men het mee.

Om een spijker of schroef te verwijderen kun je een kleine doorsnee (lange) gatenboor gebruiken (bij voorkeur met carbide tanden). Alternatief: met kleine doorsnede-boortjes rondom materiaal wegboren en na verwijdering van het ijzer het gat rond maken. Een passende deuvel erin lijmen.

BertBeekmans

Actieve deelnemer
14 okt 2016
66
21
Haarsteeg
Ik heb goede ervaringen met het progold repair system dat je bij sigma kunt halen. Voor een reparatie die 20 jaar mee moet zou ik me niet laten leiden door wat ik toevallig in huis heb. Met aantekening moeilijk modeleerbaar.

Schroeven , spijkers al of niet rvs is vaker gezeik. Maar ja daar doe je nu niks meer aan. Zoveel mogelijk weghalen, de multizaag is je vriend.

Dan met een klein bolfreesje ,lalle aangetaste toei weghalen, goed impregneren en netjes gladstrijken. Als het gat te groot is kun je er een blokje hardhout indrukken om materiaal te besparen, maar echt nodig is dat niet als je onder de 5cm blijft.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.115
472
Middelburg
Niet alles is vooruitgang. Voor de oorlog werden deuren en ramen zonder schroeven en/of spijkers in elkaar gezet. Pen en gat, deuvels, daar deed men het mee.

Om een spijker of schroef te verwijderen kun je een kleine doorsnee (lange) gatenboor gebruiken (bij voorkeur met carbide tanden). Alternatief: met kleine doorsnede-boortjes rondom materiaal wegboren en na verwijdering van het ijzer het gat rond maken. Een passende deuvel erin lijmen.
Nee klopt, niet alles is vooruitgang, het bijgebouw wat ik zelf heb gemaakt, is op de “oude” wijze, deuvels 12mm, 2x bij iedere staander klemmen erop met 2 componenten lijm, en zit nog steeds als een huis. Helaas het bestaande huis uit 1974 is door een aannemer gezet en die heeft kennelijk gedacht zo snel mogelijk de ramen in elkaar flatsen. Ik heb bij de staander naast het gat waar ooit de spijker zat een gat van 12mm geboord en een lange deuvel erin verlijmd waarna ik de boel heb dichtgesmeerd met de houtvuller van Polyfilla W370. Dus er is weer een passende verbinding ( staander/dorpel). Bedankt voor je advies Bert

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.115
472
Middelburg
Ik heb goede ervaringen met het progold repair system dat je bij sigma kunt halen. Voor een reparatie die 20 jaar mee moet zou ik me niet laten leiden door wat ik toevallig in huis heb. Met aantekening moeilijk modeleerbaar.

Schroeven , spijkers al of niet rvs is vaker gezeik. Maar ja daar doe je nu niks meer aan. Zoveel mogelijk weghalen, de multizaag is je vriend.

Dan met een klein bolfreesje ,lalle aangetaste toei weghalen, goed impregneren en netjes gladstrijken. Als het gat te groot is kun je er een blokje hardhout indrukken om materiaal te besparen, maar echt nodig is dat niet als je onder de 5cm blijft.
Dank Bert voor je advies en het reageren in mijn topic. Je heb helemaal gelijk maar ik vond €80 euro aan houtvuller en €50 euro aan primer om die zomaar aan de kant te zetten omdat er iets beters is een beetje te ver gaan. De volgende kit die ik ga bestellen mocht alles op zijn van Polyfilla, dat wordt sowieso geen herhaling. W370 is moeilijk te modelleren er zijn zoals ik nu weet betere merken. Zo te horen ben jij tevreden met progold repair systeem is dit een beetje te vergelijken met Renovaid?
Ik heb alle roestdelen verwijderd met een guts en in de primer gezet en daarna nat in nat de boel verwerkt. Zelf gebruik ik zo min mogelijk ijzerwaar ik ben meer van de deuvels, koplat heb ik wel met rvs nagels gefixeerd na de ondergrond en de koplat met W370 te hebben ingesmeerd. Voorafgaand de dag daarvoor de koplat aan de onderkant en de zijkanten die een verbinding moeten maken met de oude koplatten in de Sikkens Rubol Primer gezet. Hopelijk is dat ook een stopblok tegen het rottingsproces??? Nu maar afwachten of het weer 10 jaar meegaat? Volgende keer vernieuw ik het raam in zijn geheel dit gaat sneller dan al die reparaties uitvoeren, modelleren en schuren. Dank Bert voor je bijdrage

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.115
472
Middelburg
Foto’s van aanpak ik heb niets àlles gefotografeerd als je in de flow zit vergeet je soms een fotootje te schieten

Bijlagen

• IMG_4643.jpeg
    IMG_4643.jpeg
    59,2 KB · Weergaven: 16
  • IMG_4644.jpeg
    IMG_4644.jpeg
    57,3 KB · Weergaven: 16
  • IMG_4642.jpeg
    IMG_4642.jpeg
    80,5 KB · Weergaven: 17
  • IMG_4641.jpeg
    IMG_4641.jpeg
    58,3 KB · Weergaven: 17
  • IMG_4651.jpeg
    IMG_4651.jpeg
    90,8 KB · Weergaven: 17
  • IMG_4652.jpeg
    IMG_4652.jpeg
    101,6 KB · Weergaven: 16
  • IMG_4653.jpeg
    IMG_4653.jpeg
    52,9 KB · Weergaven: 16

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
835
222
Volgens mij is dat weer keurig aan elkaar gekleid. Beste gaten waren dat wel. Komt tijd, komt raad en is zo'n raam altijd nog te vervangen

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.115
472
Middelburg
Bedankt Bert voor het filmpje, ik heb het bekeken, het lijkt of dit makkelijker te modelleren valt, dan die van Polyfilla, we houden het in de gedachte(y)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.443
4.077
Terborg
Dank Wim voor je snelle reactie. Ik heb nog niet eerder een nagel in dit soort van materiaal geschoten dus ik vroeg mezelf af of dit wel gaat lukken?,…. Ja dus. Morgen wordt het dag 4, volgens mij is het genoeg uitgehard. Ik ga overschilderbare montagekit gebruiken ipv houtlijm. Een andere optie is de ondergrond een beetje verdiepen en opruwen en dan met W370 de koplat er induwen zodat het één geheel wordt, uiteraard de achterkant van de koplat insmeren met W340 om meer hechting te creëren tussen het hout van de koplat en de houtvuller. Welke wijze zou jij volgen Wim? Of geen van de twee??? Prettige avond!!
Kan beide. Volledig in de w370 is het mooiste. De kit is waarschijnlijk sneller.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.443
4.077
Terborg
Ziet er goed uit. Dat komt best goed!

Mosterd na de maaltijd, maar bijgaand de instructievideo van progold.

Ik gebruik de 16 = 16u uitharden

Heb je dit wel eens na 16 uur geschuurd?
Ik heb de ervaring dat het schuren veel makkelijker gaat als je het langer laat uitharden. ( Maakt veel uit 18 of 35 graden)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.