Meranti raam kozijn heeft een flinke rotte plek in de onderdorpel

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.103
470
Middelburg
Goede avond,
Van de week eventjes mijn kozijnen gecheckt op houtrot. En tot mijn "grote verbazen", zachte plekken in de hoeken van het openslaande raam. Het huis is in 1974 gebouwd. De raamkozijnen zij allen gemaakt van Meranti. Mijn aandacht werd getriggerd door het loskomen van de kit-naad. Vandaag begonnen met het verwijderen van de houtrot. Tijdens het werk bleek de schade groter dan ik aanvankelijk had gedacht, op één hoek was de onderdorpel in zijn geheel doorgerot. De zaag gepakt en een grote vierkant stuk eruit gezaagd zodat er geen schimmels meer achterblijven. Dit viel niet mee, ik had nog een "leuke" verrassing, daar waar ik het niet verwachte, zat nog een verroeste spijker (het raam in zijn totaliteit eruit halen zag ik niet zitten, de fitsen zijn redelijk verroest/aangekoekt, dit had het werk wel vergemakkelijkt), Uiteindelijk met de multi-tool met BIM blad de spijker doorgeknabbeld. Jammer mijn Japanse zaagblad naar zijn gallemiezen (zaagje voor 14 euro gekocht voor dit soort werk). Het blokje hout voorzien van houten deuvels, gemaakt van beuken, 8mm. Denk dat dit genoeg moet zijn, gezien zijn geringe afmeting. Ik heb de blokje horizontaal alsook verticaal gefixeerd aan de onderdorpel en raamstijl. Vannacht kan het drogen, dan ga ik morgen als de lijm goed is uitgehard, de groef uitvrezen met een V groeffrees om een naadloze aansluiting te creëren. Vraag is dit de beste methode of zijn er betere manieren om houtvuller te doen hechten aan het hout? De glaslat schuin afgezaagd op zeg eens 45 graden. Of zouden jullie de glaslat in zijn geheel verwijderen? Mijn voorkeur gaat uit naar zo min mogelijk werk, voor je het weet verval je van het één in het andere. Om de openstaande naden op te vullen gebruik ik als primer W340 en als houtvuller W370 van Polyfilla. W370 laat zich moeilijk modelleren, het is dat ik het heb liggen, anders zou ik kiezen voor Renovaid dit werkt naar mijn idee gemakkelijker. Als illustratie een aantal foto's, ieder advies is van harte welkom, dank zover!!

Bijlagen

• IMG_4619.jpeg
    IMG_4619.jpeg
    94,7 KB · Weergaven: 11
  • IMG_4617.jpeg
    IMG_4617.jpeg
    62 KB · Weergaven: 11
  • 27D953B8-2D19-4952-8949-C2B13C79F77C.jpeg
    27D953B8-2D19-4952-8949-C2B13C79F77C.jpeg
    90,8 KB · Weergaven: 11

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.599
4.489
Opdek glaslatten is om te beginnen al prutswerk. Je weet nu waarom. Je hebt de hoekverbinding van je raam weg gezaagd. De stijfheid moet nu van je glas en kit komen. Ik zou het glas in een nieuw raam over zetten. Een raam van 56mm, zodat je met normale glaslatten kan werken en een ventilatielat aan de onderkant.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.483
252
Gem. Winsum (Groningen)
Geen beuken deuvels gebruiken voor buitenbestemming. Beukenhout is niet weerbestendig. Liever duurzamere Acaciadeuvels.
Verder is de keuze van het afsnijden onder 45 graden verkeerd. Onder deze hoek is het gevoelig voor inwateren. Kies de hoek zo dat bij het lek raken van de verbinding niet gaat inwateren, als je begrijpt wat ik bedoel.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.103
470
Middelburg
Opdek glaslatten is om te beginnen al prutswerk. Je weet nu waarom. Je hebt de hoekverbinding van je raam weg gezaagd. De stijfheid moet nu van je glas en kit komen. Ik zou het glas in een nieuw raam over zetten. Een raam van 56mm, zodat je met normale glaslatten kan werken en een ventilatielat aan de onderkant.
Dank Chevy66 voor je reactie. Nee de hoekverbinding is nog voor de helft aanwezig/intact dus hij heeft nog steeds stevigte in de hoek. Het raam is al meer dan 50 jaar oud en heeft ondanks alles zijn tijd doorstaan. Het is inderdaad beter om een geheel nieuw raam te maken, maar voor als nu, wil ik het behouden/repareren. Een nieuwe plaatsen is altijd nog mogelijk, eerst maar eens zo proberen.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.103
470
Middelburg
Geen beuken deuvels gebruiken voor buitenbestemming. Beukenhout is niet weerbestendig. Liever duurzamere Acaciadeuvels.
Verder is de keuze van het afsnijden onder 45 graden verkeerd. Onder deze hoek is het gevoelig voor inwateren. Kies de hoek zo dat bij het lek raken van de verbinding niet gaat inwateren, als je begrijpt wat ik bedoel.
Oké de 45 graden net de andere kant uit bedoel je?? De beuken deuvels is van onderuit erin verlijmd dus inwateren is niet mogelijk en de andere die is bevestigd op kopshout dus die ziet in zijn geheel geen daglicht meer, als ik de groef dichtsmeer met houtvuller. Dank voor je reactie Klaas0639

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.