Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
446
199
Groene Hart
Ook ik kwam vandaag een pompschroevendraaier tegen.
Thuis bleek het ook een Stanley Yankee 130B of 180B te zijn, made in Germany.
Ik had nog nooit van een Stanley Yankee gehoord tot vandaag....
1000000973.jpg

Samen met een nylon/rubber hamer en een klemtangetje.
3 euro samen.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.843
3.466
Ik ben nooit fan van schroeven met een zaagsnede geweest. Ik heb ook nog ergens zo'n ding liggen met een stuk of wat schroefbits. Ik heb de laatste dagen een paar kilo ouderwetse schroeven in uiteenlopende maten, zowel bolkop als verzonken in de ijzerbak gedeponeerd. Lekker even ruimte maken. Ik heb de rommelmarkt maar over geslagen. ik heb al zo veel zooi.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.695
1.051
71
Veldhoven
En toch hou ik een paar blikjes met allerlei maten sleufkoppen op voorraad. Ik heb zo af en toe wel eens een oud meubel te repareren uit de tijd van voor de pozidriv cs.
De Stanley heb ik nog van mijn grootvader (Geboren 1894, overleden 1977) Maar die is inderdaad alleen goed om gaten in hout te maken ;)

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
308
69
Grönnen
Ik ben nooit fan van schroeven met een zaagsnede geweest.
Ik ook zeker niet.
Toch 2 dingetjes er over.

Ik woon in een huis van bijna 100 jaar oud, met zaagsnede schroeven, in de deurscharnieren wat ik daar bijzonder aan vind : GEEN beschadigingen aan de sleuf, dat zou mij nooit lukken, hoe deden ze dat ?

En, als je een busje om een platte schroevendraaier zou doen, waar de schroefkop in past dan is dat al veel handiger, ik meen dat ik dat wel eens gezien heb, wie weet meer ?

NB, ik ben ook erg blij met torx, ik heb alleen nog kruiskoppen in het achtergrondmagazijn, met name bijzondere maten, en om pallets/verpakkingen te repareren.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
k woon in een huis van bijna 100 jaar oud, met zaagsnede schroeven, in de deurscharnieren wat ik daar bijzonder aan vind : GEEN beschadigingen aan de sleuf, dat zou mij nooit lukken, hoe deden ze dat ?
Met een goede schroevendraaier. Meer dan 99% van de moderne schroevendraaiers kan zo naar het oud ijzer. Een goede loopt niet taps toe, maar heeft aan het einde een recht stuk, dat strak in de sleuf past. Als het taps is kun je duwen wat je wilt, je draait de schroevendraaier altijd uit de kop en de sleuf kapot.

Schoevendraaiers van bijvoorbeeld PB Swiss zijn top en ja hebben een rechte tip.

Alle versies van kruiskop hebben de zelfde ellende, gewoon slecht ontwerp. Wat weer wel goed werkt is het (Canadese?) systeem met een vierkant gat, alles is recht. Je ziet het wel bij die metal stud gebruikers. Torx draai je ook stuk, zowel de schoef als het bitje en dan moet je de schroef uitboren omdat er niet in past.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
250
101
Delft
Het canadese robertson systeem is ook taps, en loopt eruit als je niet precies loodrecht schroeft. Ook is de scherpe punt in de hoek van de schroef een zwak punt.
Torx is echt veel beter.

PBA

Actieve deelnemer
10 okt 2021
28
23
Diepenveen
Aangezien ik met mijn pompschroevendraaier (waar ik overigens zonder problemen gebruik van maak) ben begonnen hier mijn gedachte over schroeven
ik begrijp dat de meningen uiteen lopen maar als hobby meubelrestaurateur heb ik in mijn werk bijna nooit te doen met philips/kruiskop en al helemaal niet met torx. Knotwilg heeft het goed een goede schroevendraaier is essentieel voor het goed verwerken van zaagsnede schroeven. Overigens zonder een oordeel te vellen over hoe en wat vind ik dat bij de nieuwere type schroeven snelheid als enige verbeterpunt aangedragen kan worden.
Een zaagsnede schroef gaat door zijn vorm ook vaster zitten naar mijn mening maar dat is mijn mening.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.286
335
Goeree-Overflakkee
Een zaagsnede schroef gaat door zijn vorm ook vaster zitten
Klopt, het verschil is dat de ene een houtschroef is, en de andere een spaanplaatschroef ;)

Ik snap die afkeur niet van kruiskopschroeven. Met een goede schroef en goed bitje vind ik dit veel fijner en sneller werken dan torx (omdat het bitje eerst precies in de schroef gezet moet worden en waar het bitje vaak in de schroef blijft hangen).

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.497
778
Moordrecht
PZ schroeven genieten wel de voorkeur boven ph bij mij, maar ik ga ook heel goed op torx, wmb is de grote kracht van torx dat je meer flexibel bent in de positie van je schroevendraaier. Zeker in lastige houdingen of plekken. Ph is niet flexibel, een beetje schuin en niet voldoende druk en de boel draait kapot. Dat is al minder met pz en heel veel minder met torx. Voor mij niets anders meer. En als ik zoveel kracht moet gebruiken om torx kapot te kunnen draaien, dan is voorboren wel een dingetje.

Mijn bitje blijft overigens nooit hangen, omdat mijn houders het bitje vastzetten en niet alleen maar vertrouwen op een magneetje

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.546
2.312
Terkaple
www.woodworking.nl
Van een meubelmaker leerde ik dat je de schroeven die in het zicht zitten, eerst voorboort, dan met een een schroef en een klodder was op de punt, een schroef indraait, die er weer uit en dan de definitieve schroef, ook met een beetje was op de schroefdraad, er in draait. Daarvan polijst je dan eerst de kop. Zo krijg je sleufschroeven met een goede schroevendraaier netjes in je meubel. En de sleuven allemaal op lijn natuurlijk. In de jachtbouw ging het ook zo. Als je kruiskoppen gebruikt zet je die allemaal mooi op 1 lijn vast. De schroef die je als eerste indraait kun je een aantal keren gebruiken. Het lijkt omslachtig, maar als het resultaat telt is dit wel een goede methode.

jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.843
3.466
Mooie collectie. En maar een aan barrels geslagen handvat. Ik heb er nog een stuk of wat liggen die allemaal nog een nieuw handvat nodig hebben. En een slijpbeurt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.