Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
iets meer dan 2 keer de tandhoogte zodat je geen overlap hebt. De tandjes op de hoeken van de vijl breken het eerst af, dus daaraan kun je controleren of de vijl het nog gaat doen, of versleten is voor het vijlen van zagen. De tanden van een zaag hoeven maar heel iets gezet te worden, maar daarover zijn genoeg YT te vinden.
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Vandaag op de kop getikt. Waren van een ouder timmerman die zijn beroep niet meer uit kon oefenen. Nu even goed uitzoeken hoe ik deze zo goed mogelijk kan opknappen. De no4 houd ik, de sponningschaaf gaat weer weg. 7feb1cb6-13e9-47ff-85b4-7a9171f51708.jpeg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik heb net mijn no 4 opgeknapt. Het YT filmpje hierover van Paul Sellers is wel duidelijk hierover. Hij schaaft weer heerlijk. De sponningschaaf heb ik ook en ik zou die niet weg doen. Soms pak ik hem toch. Het feit dat je er een neusschaaf van kunt maken, vind ik ook wel prettig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pascall

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Ik heb gister van beide schaven de beitels geslepen en ze ook al beiden gebruikt. Ik ga ze mooi niet weg doen, werkt toch verdraaid mooi zo'n sponningschaaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim56

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Anders wilde ik hem wel hebben ;)
Zo'n sponningschaaf is typisch zo'n gereedschap die ik als houtbewerker een keer gebruikt wil hebben. En grote kans dat ik hem zelfs nog ga gebruiken na de sponning gezaagd te hebben.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Groot gelijk :) Kleine tip: het puntje van de schaafbeitel van de sponningschaaf moet ietsje uitsteken langs de zijkant. Anders riskeer je beetje in "trapjes" te schaven.
en... aan het eind van het hout beginnen met schaven en zo naar achteren werken (waar je staat)
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Anders wilde ik hem wel hebben ;)
Zo'n sponningschaaf is typisch zo'n gereedschap die ik als houtbewerker een keer gebruikt wil hebben. En grote kans dat ik hem zelfs nog ga gebruiken na de sponning gezaagd te hebben.
Voor het opschaven van een sponning na bijvoorbeeld zagen, gebruik je een boorschaaf. Geen sponningschaaf, want die schaaft niet dieper dan de geleider is ingesteld.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Deze kwamen samen van marktplaats, voor de prijs die ik eigenlijk ook wel voor één zou hebben betaald. Na een azijnbadje en oppoetsen met staalwol zien ze er piekfijn uit! De Eclipse was in eerste instantie volledig grijs, nu is het een showmodel :) En hij werkt trouwens perfect, dus z'n Duitse broertje gaat weer de marktplaats op.

Wat kunnen spullen toch mooi worden, als je ze tijd en aandacht geeft.

WhatsApp Image 2020-09-09 at 18.19.08.jpeg

Groetjes,
Bart
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Heeft iemand een idee wat de letters op deze antieke draaibeitel kunnen betekenen?
Het is een oud exemplaar uit de stelmakerij waar ik vrijwilliger ben.
Het was een bonk roest, de snede naar de barrebiesjes en het heft zat geluid in, zoveel worm....:)

DSCF3363.JPG
 

Bijlagen

  • DSCF3363.JPG
    DSCF3363.JPG
    1,9 MB · Weergaven: 8

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
Hoi allemaal,

kan er me iemand helpen met de juiste benamingen en of gebruik van de onderste twee gereedschappen?
de bovenste is een fineerhamer, maar ik ken de onderste twee niet?
deze komen uit een kist met schaven en gereedschap voor schroefdraad in hout te maken.
20201022_190844.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hoi allemaal,

kan er me iemand helpen met de juiste benamingen en of gebruik van de onderste twee gereedschappen?
de bovenste is een fineerhamer, maar ik ken de onderste twee niet?
deze komen uit een kist met schaven en gereedschap voor schroefdraad in hout te maken.
Bekijk bijlage 93042
De onderste hamer zou een tegelzetters hamer kunnen zijn. Hiermee kon men een gat in een tegel kloppen. Wat voor lief bijltje het is weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.