Geen probleem hoor, ik las het terug en zag direct wat jij bedoelt. En inderdaad, wanneer je van een beitel een guts wilt maken moet je een holling over de lengte hebben. Maar mag ik dan zo vrij zijn om éénmalig toch het gebruik van een machine aan te raden? Anders ben je volgend jaar september nog bezig
Over de scherpte: de scherpte van een snijdend voorwerp is letterlijk niets anders dan de hoek waarin twee vlakken bij elkaar komen. Wat direct achter die hoek gebeurt bepaalt niets over de scherpte, maar wel over hoelang dit scherp blijft. Exact zoals Bossy zegt, er zit meer materiaal achter een bolle vouw dan achter een holle vouw. Is het makkelijker te wetten, of mee te werken? Dat is een voorkeur per persoon, en wat mij betreft dus geen vaste wetenschap oid. Ik vind dit makkelijker omdat er mijns inziens (wederom, precies zoals Bossy zegt) meer mee te doen is, bijvoorbeeld een holle vorm hakken, dat gaat mij niet lukken met een hol geslepen beitel.
MAAR, inderdaad, ieder zijn ding! Uiteindelijk krijgen we allemaal ons gereedschap goed scherp en doen we wat voor onszelf het beste werkt. Wel interessant trouwens, dit soort gesprekken. Volgende keer in een hiervoor bedoelt topic verder gaan