Hallo Forumleden!
Ik ben nieuw hier, en ik zocht een plekje om deze vraag te stellen, maar wanneer elders beter is hoor ik het graag. Even wat info: ik ben al jaren af en toe een kastje of ander meubeltje aan het bouwen, maar vanwege gebrek aan ruimte / geld nooit zover gekomen om een zaagtafel o.i.d. te kopen. Een losse bovenfrees en cirkelzaag had ik wel, maar toen ik de video's van Paul Sellers en Roy Underhill ontdekte merkte ik dat ik handgereedschap echt heel veel mooier vind. Aldus ben ik begonnen her en der dingen aan te schaffen. Op marktplaats kan je soms mooie setjes kopen, maar dan krijg je als 'collateral damage' ook vaak wat schaven die minder nuttig of goed zijn.
Nu zit ik dus met een voorraad schaven waar ik niets mee kan, maar om ze in de vuurkorf te gooien.... Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. In ieder geval niet zonder eerst ruggespraak te houden met mensen die ook liefhebber zijn. Dus bij deze: dit is mijn 'overschot':
- De 'woodbottom' is denk ik een Nooitgedagt, maar heeft geen chipbreaker (NL term?) of beitel
- Het kuipersschaafje (bolle schaaf) is leuk, maar is helemaal niet vlak aan de onderkant (uitgesleten goot) en het hele dunne ijzer is ondertussen net zo lang als de wig, dus moeilijk te richten
- De ploegschaaf heeft een wig die te kort is (en ik heb ´m niet echt nodig, heb ook een combinatieschaaf in de schuur)
- De grondschaaf heeft een beitel die krom is (en dus uit het lood schaaft)
- Van andere schaven missen de schaafijzers
- .... En ik heb nog een heel zootje schaafijzers die 'op' of bijna op zijn.
Wat doen jullie met zulke bijvangsten?