Beslagbijl.
Deze week mijn recentste aanwinst binnen gekregen, besteld bij Ducotools. Het stuk ijzer is een Oostenrijkse beslagbijl, een zogenaamde "Goosewing" Deze laatste benaming slaat op de vorm van het bijlblad.
Deze bijlen worden gebruikt voor het zuiver recht hakken van een ronde stam, al dan niet in combinatie met een gewone bijl waarmee de verticale inkervingen worden gekapt.
Omdat de beslagbijl terug functioneel gaat gebruikt worden was ik wel verplicht om een nieuwe steel te maken, de originele is nogal wormstekig, daar ga ik niet mee lopen zwaaien, de kans op breuk is levensgroot aanwezig.
De nieuwe steel heb ik vervaardigd uit een stuk Robinia met meelopende draad. Dit laatste is een must als je ziet hoeveel de steel gedraaid staat op het ijzer. Er zit nogal wat curve in. De passing van steel in ijzer luistert nauw, in de taps toelopende opening moet de steel spelingvrij passen om een goede verbinding te krijgen tussen de twee onderdelen. Een beetje analoog met de passing van een cone dus. Maar na enkele uurtjes priegelwerk is er een klemvaste verbinding tussen steel en ijzer

Het ding is terug gebruiksklaar, mede ook omdat de snede een broodnodige slijp- en afwetbeurt heeft gehad. De bijl heeft een snijkant van 300mm, de breedte van het blad is ongeveer 230mm, en de totale lengte is 500mm. Gewicht rond de 2 à 2,5kg, moet ik morgen nog eens wegen.
Binnen enkele weken is het de bedoeling om van een Lariks stam, diameter 0,45m x 8m lengte, een bruikbare giek te maken. De makkelijkste weg was de stam naar een boomzagerij te brengen daar een vierkante balk van te laten zagen. Een andere mogelijkheid was om de stam zelf te zagen met een verbouwde kettingzaag ( Alaskian sawmill) De laatste optie tenslotte is gewoon de bijl erin te ploffen.
Na wat overwegen is het deze laatste optie die ik ga gebruiken.
Had dit al lang in het achterhoofd, gewoon om te kunnen ervaren wat voor graad van afwerking je ermee kan verwezenlijken, en wat voor kracht het kost om de hele dag met dat ding te lopen zwaaien

In de massieve houtscheepsbouw zijn er genoeg onderdelen die kunnen bewerkt worden met de beslagbijl, naar mijn aanvoelen soms makkelijker dan met machines.
Bijgaand nog wat foto's.
Mvg,
André

Een wormstekige steel!

Een lange snede.

De nieuwe steel klaar.

Een stevige verbinding.