Ik heb er een voor het houtdraaien.(schat 30 cm) Cirkels krassen en afmeten.Vriendelijk bedankt Chevy66 en Wim voor jullie reactie ik ga hem uitproberen mocht mijn boortjes toe zijn aan een slijpbeurt.
Vraag de grote "passer" of wat het ook mag zijn wordt deze ook gebruikt in houtbewerking? Eerlijk gezegd had ik nog nooit zo'n grote gezien (wellicht zegt dit meer van mij en is het een doorsnee stuk gereedschap?)
Nooitgdagt | Peaktool 150 | Irwin Record 150b | |
Breedte (mm) | 150 | 153 | 155 |
Max spanwijdte (mm) | 135 | 120 | 120 |
Werkbladdikte (mm) | ? | 50 | 50 |
Geleidestang + voorplaat | 116 | 148 | |
Hoogte spanbekken | 70 | 70 | 70 |
Gewicht (kg) | 2,45 | 2,9 | 2,9 |
Afstand geleidestangen | 65 | 70 | 70 |
Gaat dat ook werken bij een werkblad dikte van ruim 10 cm? Bij de vergelijkbare zie ik staan werkblad dikte max 5 cm.in de werkbank inbouwen is toch het fijnst.
Dank je: een klein werkbankje erbij is waar ik zelf ook aan zat te denken.Als je wat kleiner werk doet gaat dat prima, als je werkbank dikker is, er een uitsparing in zagen. Maar misschien is een klein werkbankje erbij ook wel handig, eventueel iets wat je bovenop je grote werkbank kunt zetten.
Zoiets:
Bekijk bijlage 139987
Even opgezocht waardoor ik er achter kwam dat pokhout geen bijnaam voor ebben is maar een echte houtsoort. Weer wat geleerd .Het zal dan wel pokhout zijn, in plaats van ebben.
Ook dat las ik. Zelfs dat het 3x langer mee gaat dan een bronzen lager dat goed gesmeerd wordt en dat dit komt doordat er tot wel 25% hars in zit. Hout: een boeiende materie.In mijn vaartijd als scheepswerktuigkundige hadden schepen vaak als laatste lager bij de schroef een pokhouten lagerbus. Ik heb er een aantal meegemaakt. Die waren zogeheten zelfsmerend door zeewater.
Ter plekke van het pokhout zit wel een bronzen bus om de schroefas.Ook dat las ik. Zelfs dat het 3x langer mee gaat dan een bronzen lager dat goed gesmeerd wordt en dat dit komt doordat er tot wel 25% hars in zit. Hout: een boeiende materie.