Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
In plaats van een nieuw topic openen weten jullie misschien raad. Ik heb van mijn opa een oude Stanley Schaaf geërfd. Volgens mij is het een 4c (staat op het dekblad) maar zeker weten doe ik het niet. Alleen krijg ik de diepte instelling niet aan de praat. Het palletje moet in een gleuf vallen om het blad met de stelschroef in hoogte te kunnen aanpassen. Alleen lijkt die palletje hiervoor domweg te kort... Hierbij wat foto's van de Schaaf en het palletje wat ik bedoel. Enig idee of ik wat fout doe of is het palletje gewoon domweg afgesleten? (Ja hij moet nog gepoetst worden)
 

Bijlagen

  • IMG_20211024_182122__01.jpg
    IMG_20211024_182122__01.jpg
    85 KB · Weergaven: 40
  • IMG_20211024_182134__01.jpg
    IMG_20211024_182134__01.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 40
  • IMG_20211024_182052.jpg
    IMG_20211024_182052.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 36
  • IMG_20211024_182038.jpg
    IMG_20211024_182038.jpg
    103 KB · Weergaven: 36

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.977
806
Omgeving Leiden
Lastig om te zien wat er nu mis is.
Hierbij een filmpje, misschien zie je hier iets wat je helpt.

De c betekent bij een stanley schaaf 'corrugated' ( geribbeld) . Als de schaaf een geribbelde zool heeft dan is het een 'c'.
 
Laatst bewerkt:

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Kijk, daar kan ik mee aan de slag al (als de kleine op bed ligt). Zal het blad opmeten maar lijkt me niet veel dikker. Het is overigens geen geribbelde zooi maar gewoon glad.
Overigens zie ik veel verschillen met de Schaaf uit het filmpje, zo heeft het palletje een veel beter passende kop in de chip breaker en is het stelsel koperkleurig en bij mij zilver. Met goede hoop had ik ook al een revisie setje voor de 4 gekocht bij baptist. Maar dat komt toch echt niet overeen.
Edit, blad is 2,3mm dik
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je palletje lijkt ook gemaakt te zijn van twee gezette stukken plaatmateriaal? Die hebben altijd wat meer speling dan de massief gegoten vorkjes met palletje (is mijn ervaring met die paar schaven die ik heb.) best kans dat het met je vervangingsset wel lukt. Als je het wiel helemaal naar uiterst links draait en daarna naar uiterst rechts, is er dan geen enkel moment dat het palletje pakt?
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Zijn inderdaad samengevoegd. Hij pakt eigenlijk niets. Aan de achterkant zie je een beetje glimmend metaal waar hij langs schuurt. Als ik het uit elkaar haal en vast zet en weer in elkaar houdt hij de diepte vast tot je begint met schaven, dan schiet hij er langs.
Edit: bij geen van de vervangingssetjes die ik kon vinden zit dat palletje bijgeleverd.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Weer wat om op te zoeken :) helaas niet leverbaar tot feb. 2022 iig. Wat ik kon vinden moet allemaal uit Amerika komen (met 26 euro verzendkosten). Zal nog even blijven zoeken. En dan is het nog de vraag of het past natuurlijk, deze ziet er erg anders uit.Screenshot_20211024-214809.jpg
 
Laatst bewerkt:

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Baptist heeft deze ook in brass van Clifton alleen nu niet leverbaar.
Als je erg omhoog zit kan ik wel even kijken of ik er nog een heb liggen.

Groetnis,

Roeland
Omhoog is een groot woord, gebruik hem niet dagelijks en is voor de hobby. Mocht je er 1 hebben liggen die je niet gebruikt neem ik hem graag van je over. Hoeft niet voor niets natuurlijk. Ik wil de Schaaf vooral weer werkend hebben omdat hij van mijn opa is geweest. En ben bezig om een houten hamertje te maken voor beitelen, daarvoor gebruik ik hem dus op het moment.
 

Katermeister

Nieuw lid
28 apr 2021
16
2
Buitengebied Amersfoort
James Wright van het Youtoep kanaal Wood by Wright heeft recent een item gepost over vervangingsdelen met veel minder speling en ook gericht op het gebruik met dikkere beitels. Wellicht via hem een setje op laten sturen? Moet wel vanuit de US of A komen...
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Goeie tip, ik ga dat eens bekijken (mogelijk zie ik mogelijkheden zelf iets te fabriceren dan). Mocht @Roeland nog wat hebben liggen hou ik me aanbevolen voor een pb'tje. Bedankt allemaal voor het meedenken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
Onderstaande foto is van een ander forum en de vraag is, kent iemand dit merkteken? Staat op een oude hiep, walvis op driehoek. Ik kom er nog niet achter.
merkteken bijl.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.