Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.158
866
Ulvenhout
Net 2 Stanley schaven opgehaald voor €15. 1 heeft de kunststof handvaten, 1 is volgens mij een vrij oude met het messing wieltje. Helaas ontbreekt 1 dekbeitel, wellicht kan ik die nog ergens op de kop tikken.
Nu eens opzoeken hoe ik ze weer een beetje toonbaar kan maken. thumbnail_20210313_151418.jpgthumbnail_20210313_151440.jpg
 
  • Geweldig
Waarderingen: jantje1987

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Die Bailey met het messing wieltje is een van de laatste versies , dus niet zo oud .
Dat zie je aan de code die boven made in England staat .
Succes met opknappen en gebruiken .

Groeten Willem
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
Johann Peter Jöker. Prima zaag, gezet, geslepen en van roest ontdaan, gaat weer een hele tijd mee...
De onderste zaag is merkloos en al vele, vele malen geslepen gezien het materiaal dat aan beide uiteinden is blijven staan. Door de jaren heen heeft de zaagsnede een golvende lijn gekregen. Maar ook gezet en geslepen en gaat ook met de onregelmatigheden als een mes door de boter.
b.jpg
DSCF3863 b.jpg
d.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: wjordan

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
JPJ heb ik ook een zaag van, van mijn vader gekregen die 'm naar eigen zegen in 1965 of 1966 gekocht heeft. Vijlen was niet zijn specialiteit..... De zaag heeft vele jaren ongebruikt in zijn schuur gelegen, tot een paar jaar geleden. Toen ik hem er naar vroeg bleek hij 'm nog te hebben en ik mocht 'm wel hebben. Ik heb hem weer bruikbaar gemaakt en hij zaagt nu weer prima. Onder het handvat staan nog specs gestanst: 20" en 7 PTS
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
Ik heb nooit onder het handvat gekeken op die manier, ik ga dat morgen even bekijken.
Foto van jouw zaag?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Heb deze hand aangedreven kolomboor gevonden.
Bekijk bijlage 100860

Zit nog wat werk in.
Mooi project voor lange termijn.
Bekijk bijlage 100861

iemand tips voor het lassen van gietijzer?
Jazeker, heel leuk project. Ik ben benieuwd hoe het verder is gegaan/gaat met het hardsolderen of lassen van de breuk . Ik heb helaas geen tip maar wel een gebroken stuk oud gietijzer dat ik wil repareren :) .

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
473
715
Zuid West Drenthe
Jazeker, heel leuk project. Ik ben benieuwd hoe het verder is gegaan/gaat met het hardsolderen of lassen van de breuk . Ik heb helaas geen tip maar wel een gebroken stuk oud gietijzer dat ik wil repareren :) .

Klaas

Kan zelf niet lassen, en na veel leeswerk weet ik al wel dat ik het niet zelf ga doen.
Ik ga een expert zoeken zodat het in 1 keer goed gaat gebeuren.
Overigens wel afhankelijk van de kosten.

Op dit moment heb ik alles weer mooi aan het draaien.
Gaat niet zo snel als een electrische kolomboor, maar wel net zo nauwkeurig en zeer krachtig.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik had ook al begrepen dat het heel moeilijk is om gietijzer te lassen. Hardsolderen is misschien een optie ?.Ik heb zelf een paar onderdelen van gietijzer die in het verleden al eens met een koperlegering lijken gesoldeerd.

Klaas
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
Hoi allemaal,

kent er iemand onderstaand logo van een winkel? "La Beche d'or" 50 R. des Pierres Bruxelles?
tot hoelang heeft deze winkel bestaan?
of bestaat deze nog? momenteel vind ik niet al te veel info.
heeft er nog iemand schaven met deze stempel in zen bezit?

groetjes Jan

20210405_202739.jpg2021-04-06 21_55_19-Window.png2021-04-06 21_55_38-Window.png
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
Uit de oudijzerbak bij iemand in het dorp.
Een steekbeiteltje E.A.Berg Eskilstuna.
Een schaaf, oud ijzer of opknapper? Ik zit niet zo in deze schaven mijne zijn nagenoeg allen van hout.
Merk Victor? Zegt me niets. Alles roest, rammelt en zit scheef, maar er is zo op het oog niets stuk.
Beitel loopt wat rond op één hoek maar daar is uiteraard iets aan te doen.
DSCF3920.JPG
DSCF3924 b.jpg
DSCF6199.JPG
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Uit de oudijzerbak bij iemand in het dorp.
Een steekbeiteltje E.A.Berg Eskilstuna.
Een schaaf, oud ijzer of opknapper? Ik zit niet zo in deze schaven mijne zijn nagenoeg allen van hout.
Merk Victor? Zegt me niets. Alles roest, rammelt en zit scheef, maar er is zo op het oog niets stuk.
Beitel loopt wat rond op één hoek maar daar is uiteraard iets aan te doen.
Victor is eigenlijk van Stanley. Jaren 50 denk ik. Is zeker wel nog iets van te maken hoor. Als je de restauratie niet ziet zitten, is er vast wel een forumlid bereid dit uit jouw handen te nemen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.