Gisteren heb ik in Drachten twee schaven gehaald:
Een stanley No4, en een stanley No7.
Beide in zeer goede staat, helaas wel een beetje stomp.
Ben door de verkoper zeer hartelijk ontvangen, er was meer moois, maar dat liet het budget niet toe

Thuis bleek helaas dat de beitelverstel hefboom was afgebroken van de No4, dus de man een mailtje verstuurd.
Verwachte, gezien mijn ervaringen op marktplaats eigenlijk geen reactie...maar.....
De uitzondering bevestigd de regel, de topper bood aan om de schaaf terug te doen, om e.e.a. te herstellen, verder was de beste kerel ook genegen om de beitel voor mij te slijpen, echt super!!
En als klapper op de vuurpijl: er ligt ook een wetsteen voor mij klaar, kan het nog mooier?
Toch wel goed om te weten dat er ook nog goede betrouwbare verkopers op marktplaats actief zijn.
Later vandaag zal ik wat foto's van mijn nieuwe schatten plaatsen.
Nu heb ik nog een vraag over het slijpen van de beitels:
Ik zie dat er verschillende stenen qua korrel gebruikt worden, de een gebruikt stenen met korrel 240/800/1200, een ander zit in een hele andere hoek, en begint bij korrel 1000 waarbij deze gevolgt wordt door korrel 4000 en 8000.
Wat is wijsheid voor een beginnende schavert qua stenen?
Zie bij baptist dat de prijzen erg uiteen lopen, van een paar tientjes per steen, tot ver over de 100 euro
Het mooiste zou een combi steen zijn.
Verder is er behoefte aan een slijphulpje, zodat de beitel in de juiste hoek kan worden geslepen, heb hier en daar wat gelezen over een exemplaar van rond de 10 euro, maar kan deze nergens vinden, help!!!
PS: De No4 wil ik gaan gebruiken om te kijken of schaven een mooi alternatief is voor het eindeloze schuren

Zo, nu de barn weer in om orde te scheppen in de nu aanwezige chaos.