Schaafreanimatie
Dag allemaal,
Ook ik heb me in het avontuur gestort (of in de nesten gewerkt, tis maar hoe je het bekijkt

) van het opknappen van een handschaaf. Via MP op zoek gegaan naar een nr 7 en ook gevonden. Deal gemaakt, netjes ontvangen en toen...
Alles uit elkaar gehaald, handvatten netjes kaal gemaakt en glad geschuurd. Langs meneer Baptist voor een paar meter aan schuurlinnen en getracht de onderkant weer vlak te maken. Dat lukt een heel eind. Omdat het voorlopige doel is mijn werkbank weer vlak te krijgen, streef ik geen Japanse perfectie na, maar als ie als een blok op het hout ligt vind ik het prima.
Ik stuit echter op een paar kwesties.
1. Het (messing?) busje waarmee het draadeind vna het achterste handvat vastzit is doormidden gebroken. Nu is dat op zich geen ramp, omdat de breuk wel mooi is, en het busje bij aandraaien volledig in het hout van het handvat verzinkt, maar toch. Bij Baptist konden ze me niet helpen aan een reserve onderdeel en werd ik doorverwezen naar Ducotools. Die heeft heel attent een busje opgestuurd, maar is ook van een (modernere) Stanley, waarbij een dunner draadeind is gebruikt. Mijn vraag: heeft iemand toevallig zo'n busje rondslingeren in een stoffig laatje/schuifje? Hoop dat de foto een beetje idee geeft

2. De kikker van de schaaf heeft zijn langste tijd gehad. Het hefboompje om de beitel mee bij te sturen ontbreekt geheel, en het 'tandje' dat in het gat van de beitel grijpt, waardoor hij te verstellen is, is net te kort. Als je kracht zet met de schaaf, duw je de beitel naar binnen, boven.
Nu ben ik totaal geen metaaljongen. Ik zie mezelf niet een hefboompje draaien, frezen, CNC-en of wat dan ook. En met een lasdruppel het tandje wat verhogen (oplossing Baptist) is aan mij niet besteed.
De makkelijkste manier lijkt me dus een andere kikker, eentje die nog wel redelijk functioneert. Hierbij een plaatje bij het verhaal.

Het is dus een nr. 7 schaaf. Geen Stanley, althans de kikker is geen Bedrock model, voor zover ik kan zien is het een merkloos ding, maar het zou kunnen dat ooit de dekbeitel vervangen is, waar natuurlijk groot het merk op staat. Ook hier mijn vraag, heb je toevallig zoiets liggen, ik zou er erg mee geholpen zijn.
Het is natuurlijk de sport om zo'n oud beestje weer nieuw leven in te blazen, en die paar uur aan schuren van de zool wil ik ook wel (achteraf) als nuttig zien

. Daarnaast ben ik te koppig om dit project halfverwege af te blazen...
Uiteraard hoeft het niet gratis, en verzendkosten zijn natuurlijk ook voor mijn rekening. En, als het ergens in de buurt van Arnhem is, wil ik het ook best komen langshalen. Er zijn dan vast wel wat ervaringen uit te wisselen...
Groet,
Glen