Beste forumleden,
Tot op heden ben ik nooit de ideale eettafel tegengekomen in één van de vele showrooms die ik heb bezocht en aangezien ik graag met m'n handen werk, heb ik het plan opgevat om zelf een eikenhouten eettafel te maken. Tot op heden is deze site een waardevolle bron van informatie en inspiratie gebleken, maar ik heb nog de nodige vragen alvorens ik het project ga aanvangen.
Voor wat betreft het ontwerp staat vast dat ik strak en glad eikenhouten blad (240x100x4cm) wil, dat op een onderstel met blokpoten (12x12cm) en regels (6x6cm) ertussen komt te liggen. De poten worden maximaal 4 cm uit de hoek geplaatst. Hoogte tafel 78cm, zodat er een vrije hoogte overblijft van 68cm voor het plaatsen van stoelen met armleuning.
Materiaal
Om na constructie de mogelijke werking van het blad zoveel mogelijk tegen te gaan, heb ik de volgende wensen op een rijtje gezet:
- Kernhout met rechte draad (geen spint, hart, warrige draad, schimmelaantasting en/of tegendraad).
- Zuiver kwartier gezaagd
- 4-zijdig foutvrij (Q-FA) of 3/4 foutvrij (QF-1A)
- Kunstmatig gedroogd hout (KD), 8-10% vochtigheid
- Planken van 10 cm breed
1) Zijn dit reële wensen om mee aan te komen bij een houtleverancier?
2) Is het in dit geval nog steeds aan te raden om de delen (nerf) om-en-om te leggen?
Constructie
Aangezien ik niet over een werkplaats met alle mogelijke tools beschik, ben ik van plan de planken voor het blad bij een houtbewerkingsbedrijf te laten verzagen en middels vlakte- en vandiktebank glad, vlak en haaks te laten maken. Vervolgens ben ik van plan zelf de delen verlijmen en hoop ik 'minimaal' werk te hebben om een strak en glad resultaat te bereiken.
Voor het oplijnen van de planken van het blad ben ik van plan lamello’s gebruiken, alvorens de delen met D2 houtlijm vast te lijmen. Voor het verbinden van de regels aan de poten wil ik gebruik maken van een pen gat verbinding en een zgn. hoekplaat, zodat de tafel demontabel is. Het blad verbind ik middels klosjesmet het onderstel, zodat het blad vrij kan blijven werken.
De langs- en dwarsregels bieden steun, waardoor doorzakken van het blad beperkt blijft, maar de vraag is of de zwaartekracht uiteindelijk z’n tol gaat eisen, gezien de lengte en het gewicht van het blad. Hogere regels bieden meer draagkracht, maar beperken de vrije hoogte en dat is ongewenst.
3) Is het verstandig aan de onderkant een metalen U-profiel in te frezen om doorzakken te voorkomen? Of zijn er andere wellicht eenvoudigere, doch niet zichtbare oplossingen om doorzakken te helpen voorkomen?
4) Mijn voorkeur gaat uit naar massieve poten, maar ook hier geldt dat ik de kans op kromtrekken wil beperken. Is het zodoende wellicht verstandiger om poten samen te stellen uit 4 delen?
Bij voorbaat dank voor jullie input en ik zal jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen!
Tot op heden ben ik nooit de ideale eettafel tegengekomen in één van de vele showrooms die ik heb bezocht en aangezien ik graag met m'n handen werk, heb ik het plan opgevat om zelf een eikenhouten eettafel te maken. Tot op heden is deze site een waardevolle bron van informatie en inspiratie gebleken, maar ik heb nog de nodige vragen alvorens ik het project ga aanvangen.
Voor wat betreft het ontwerp staat vast dat ik strak en glad eikenhouten blad (240x100x4cm) wil, dat op een onderstel met blokpoten (12x12cm) en regels (6x6cm) ertussen komt te liggen. De poten worden maximaal 4 cm uit de hoek geplaatst. Hoogte tafel 78cm, zodat er een vrije hoogte overblijft van 68cm voor het plaatsen van stoelen met armleuning.
Materiaal
Om na constructie de mogelijke werking van het blad zoveel mogelijk tegen te gaan, heb ik de volgende wensen op een rijtje gezet:
- Kernhout met rechte draad (geen spint, hart, warrige draad, schimmelaantasting en/of tegendraad).
- Zuiver kwartier gezaagd
- 4-zijdig foutvrij (Q-FA) of 3/4 foutvrij (QF-1A)
- Kunstmatig gedroogd hout (KD), 8-10% vochtigheid
- Planken van 10 cm breed
1) Zijn dit reële wensen om mee aan te komen bij een houtleverancier?
2) Is het in dit geval nog steeds aan te raden om de delen (nerf) om-en-om te leggen?
Constructie
Aangezien ik niet over een werkplaats met alle mogelijke tools beschik, ben ik van plan de planken voor het blad bij een houtbewerkingsbedrijf te laten verzagen en middels vlakte- en vandiktebank glad, vlak en haaks te laten maken. Vervolgens ben ik van plan zelf de delen verlijmen en hoop ik 'minimaal' werk te hebben om een strak en glad resultaat te bereiken.
Voor het oplijnen van de planken van het blad ben ik van plan lamello’s gebruiken, alvorens de delen met D2 houtlijm vast te lijmen. Voor het verbinden van de regels aan de poten wil ik gebruik maken van een pen gat verbinding en een zgn. hoekplaat, zodat de tafel demontabel is. Het blad verbind ik middels klosjesmet het onderstel, zodat het blad vrij kan blijven werken.
De langs- en dwarsregels bieden steun, waardoor doorzakken van het blad beperkt blijft, maar de vraag is of de zwaartekracht uiteindelijk z’n tol gaat eisen, gezien de lengte en het gewicht van het blad. Hogere regels bieden meer draagkracht, maar beperken de vrije hoogte en dat is ongewenst.
3) Is het verstandig aan de onderkant een metalen U-profiel in te frezen om doorzakken te voorkomen? Of zijn er andere wellicht eenvoudigere, doch niet zichtbare oplossingen om doorzakken te helpen voorkomen?
4) Mijn voorkeur gaat uit naar massieve poten, maar ook hier geldt dat ik de kans op kromtrekken wil beperken. Is het zodoende wellicht verstandiger om poten samen te stellen uit 4 delen?
Bij voorbaat dank voor jullie input en ik zal jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen!