Materiaalkeuze en constructie eiken eettafel

Doe-het-zelver

Nieuw lid
3 jun 2015
6
0
Beste forumleden,

Tot op heden ben ik nooit de ideale eettafel tegengekomen in één van de vele showrooms die ik heb bezocht en aangezien ik graag met m'n handen werk, heb ik het plan opgevat om zelf een eikenhouten eettafel te maken. Tot op heden is deze site een waardevolle bron van informatie en inspiratie gebleken, maar ik heb nog de nodige vragen alvorens ik het project ga aanvangen.


Voor wat betreft het ontwerp staat vast dat ik strak en glad eikenhouten blad (240x100x4cm) wil, dat op een onderstel met blokpoten (12x12cm) en regels (6x6cm) ertussen komt te liggen. De poten worden maximaal 4 cm uit de hoek geplaatst. Hoogte tafel 78cm, zodat er een vrije hoogte overblijft van 68cm voor het plaatsen van stoelen met armleuning.

Materiaal
Om na constructie de mogelijke werking van het blad zoveel mogelijk tegen te gaan, heb ik de volgende wensen op een rijtje gezet:

- Kernhout met rechte draad (geen spint, hart, warrige draad, schimmelaantasting en/of tegendraad).
- Zuiver kwartier gezaagd
- 4-zijdig foutvrij (Q-FA) of 3/4 foutvrij (QF-1A)
- Kunstmatig gedroogd hout (KD), 8-10% vochtigheid
- Planken van 10 cm breed

1) Zijn dit reële wensen om mee aan te komen bij een houtleverancier?
2) Is het in dit geval nog steeds aan te raden om de delen (nerf) om-en-om te leggen?


Constructie

Aangezien ik niet over een werkplaats met alle mogelijke tools beschik, ben ik van plan de planken voor het blad bij een houtbewerkingsbedrijf te laten verzagen en middels vlakte- en vandiktebank glad, vlak en haaks te laten maken. Vervolgens ben ik van plan zelf de delen verlijmen en hoop ik 'minimaal' werk te hebben om een strak en glad resultaat te bereiken.

Voor het oplijnen van de planken van het blad ben ik van plan lamello’s gebruiken, alvorens de delen met D2 houtlijm vast te lijmen. Voor het verbinden van de regels aan de poten wil ik gebruik maken van een pen gat verbinding en een zgn. hoekplaat, zodat de tafel demontabel is. Het blad verbind ik middels klosjesmet het onderstel, zodat het blad vrij kan blijven werken.

De langs- en dwarsregels bieden steun, waardoor doorzakken van het blad beperkt blijft, maar de vraag is of de zwaartekracht uiteindelijk z’n tol gaat eisen, gezien de lengte en het gewicht van het blad. Hogere regels bieden meer draagkracht, maar beperken de vrije hoogte en dat is ongewenst.


3) Is het verstandig aan de onderkant een metalen U-profiel in te frezen om doorzakken te voorkomen? Of zijn er andere wellicht eenvoudigere, doch niet zichtbare oplossingen om doorzakken te helpen voorkomen?

4) Mijn voorkeur gaat uit naar massieve poten, maar ook hier geldt dat ik de kans op kromtrekken wil beperken. Is het zodoende wellicht verstandiger om poten samen te stellen uit 4 delen?

Bij voorbaat dank voor jullie input en ik zal jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen!


 
A

Athanor

Guest
Wat een leuk project heb je in de planning! Ik denk dat je eisen t.a.v. het hout stevig zijn, maar vooral ook prijsverhogend gaan werken:p Je zult denk ik niet bij elke houthandelaar aan je trekken komen. De echte professionals moeten wel in je wensen kunnen voorzien. Ik denk daarbij aan de Amsterdamse fijnhouthandel, de Arnhemse fijnhouthandel of Fijnhout Drente. Om maar eens een paar verspreid over Nederland te noemen. De poten zou ik in dit geval van vier planken maken op de hoeken onder 45 graden verlijmd. Droge balken schijnen in die dikte niet courant te zijn volgens een ander topic hier. Voor doorbuigen in de breedte hoef je bij die dikte niet bezorgd te zijn. In de lengte heb je de ondersteunende regels als extra zekerheid. Ik vind de tafel wel behoorlijk hoog worden, dat zou ik nog eens goed checken met een proefopstelling met de stoelen erbij om te weten of dat nog wel comfortabel is.

Veel succes met de uitvoering!


P.S. Welkom op het forum!


Fons
 
Laatst bewerkt:

Doe-het-zelver

Nieuw lid
3 jun 2015
6
0
@Fons Bedankt voor je reactie!

Het plan is om de poten en de regels middels een onverlijmde pen gat verbinding de koppelen in combinatie met een hoekplaat + stokeinden. Reden is dat ik een stevige constructie nastreef, doch de tafel wil kunnen demonteren. De pendikte zal ongeveer op 2 cm uitkomen (1/3 van de regeldikte). In geval van holle poten neem ik aan dat ik op z'n minst de bovenste 6 cm moeten opvullen om de kans op splijten (gat) te voorkomen en de stokeinden stevig te kunnen verankeren.
 
A

Athanor

Guest
Ja, dan zul je de bovenste stukken moeten opvullen voor de stokschroeven, en voor de onderkant misschien ook wel goed. Wordt er dan ook een deel van de hoek afgeschuind? Ik heb de oplossing nu even niet scherp op mijn netvlies.... en die hoekplaten moeten dan de regeleinden met losse pen stevig in de poten trekken?

Ik heb voor mijn tuintafels, die ik ook demontabel wilde hebben, een alternatief met rampamoeren gemaakt. Daarbij worden de pootstellen op het kopse eind van de tafel wel verlijmd en de lange regels met een bout aan de pootstellen geschroefd. Kun je in het volgende topic nalezen.

http://www.woodworking.nl/showthread.php?161-Tuintafel-van-Robinia&highlight=Robinia+tuintafel

Fons
 

Doe-het-zelver

Nieuw lid
3 jun 2015
6
0
De regeleinden worden middels de hoekplaat + stokschroeven bevestigd aan de poten, zoals de eerste afbeelding laat zien. De tweede afbeelding heb ik elders op dit forum gevonden en laat een mogelijke oplossing zien om de bovenkant van de poot op te vullen. Een goed idee van je om zowel de bovenkant als de onderkant van de poot op te vullen.

Jouw oplossing met de rampamoeren lijkt me ook een prima oplossing, iets om over na te denken. Mooie tafel trouwens!

Hoekplaat.jpg Opvulling.jpg
 
A

Athanor

Guest
Bij die tweede oplossing moet je een manier vinden om de regels via dat schuin afgezaagde blok tegen de poot aan te trekken. De vulling kun je al snel met een driehoekige klos regelen.


Fons
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Doe-het-zelver: ik ben een gelijkaardige tafel aan het maken. Ik heb gekantrechte balken van 2 duim (52mm ongeveer) gekocht, 2500mm lang en varierende breedtes van 130 tot 210mm. Dan kan je wel niets 'kiezen': de balken worden gewoon van bovenaf de stapel genomen (hele kromme worden er wel tussenuit gehaald), er kan dus nog wat spint aan zitten, en de draad is gevarieerd (koppen zijn meestal ook met verf gemarkeerd, dus je ziet er niets van).
De prijzen hiervoor waren allen rond de 2.000euro/m3. Voor een tafel van 2,4 x 1m met dikke poten komt dit op ongeveer 800euro uit.

Ik ben benieuwd naar de prijzen die jij voorgeschoteld gaat krijgen (omwille van de eisen, en de bewerkingen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.