Materiaal voor werkblad

pieter hansweert

Nieuw lid
16 mei 2024
13
4
hansweert
Ik heb ooit eens een werkbank gezien van dik multiplex met een dunne plaat hardboard/HDF erop. Die dunne plaat is snel te vervangen en kost niet de hele wereld. De multiplex plaat zorgt voor stevigheid en gewicht.
Dat schijnt onderstaande foto ook te hebben. De kopse kant is dan gewoon een lat eigenlijk die 3 uitsteekt van de plaat eronder.

Ik ben dan alleen niet bekend met dat klemmen hoe de mdf onderkant het dan bijv houd. Foto is jammer genoeg niet mijn werkbank. Hoop dat het te zien is. Dus dat hardboard verlijm je niet
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1716920942333.jpg
    FB_IMG_1716920942333.jpg
    55 KB · Weergaven: 28

pieter hansweert

Nieuw lid
16 mei 2024
13
4
hansweert
Ik begrijp dat je met jou idee van een werkbank niet hoef te schroeven in het blad toch? Want als dat wel zo is zou ik de onderste iets van multiplex gebruiken. Kun je de klemmen nog wel door de gaten krijgen als je werkbank 4 cm is bijna? Ik ben benieuwd naar het project!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik begrijp dat je met jou idee van een werkbank niet hoef te schroeven in het blad toch? Want als dat wel zo is zou ik de onderste iets van multiplex gebruiken. Kun je de klemmen nog wel door de gaten krijgen als je werkbank 4 cm is bijna? Ik ben benieuwd naar het project!
Als je gaten gaat boren gebruik je toch gewoon 'bench dogs' of zie ik dat verkeerd :p,
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.578
742
Enschede
ingoogni.nl
Multiplex werkbank met MDF top:
 

Peter87

Nieuw lid
20 feb 2020
22
7
Heel veel bla bla maar bij 27:30 zie je een nadeel van een dik blad. Ik weet niet zeker of dit je plan is. Ben nog moe van 3 weken nacht . Maar lijkt me een hoop werk zeker als je het niet verwacht.

Zal van de week nog wat rondkijken er zijn zoveel ideeën😇
Ik ben ook bezig met een ontwerp en met een blad van 22mm heb je hier geen last van.
afgelopen week getest in een stukje plaat wat ik nog heb staan
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu lijkt het in Nederland vrij gemakkelijk om recup materialen te vinden op marktplaats of elders. Al dan niet gratis.
Hier in Belgie slaag ik er niet in om dergelijke dingen te vinden. Meestal worden die hier te koop aangeboden en wordt er nog de hoofdprijs voor gevraagd.
de kringloop zie ik overvol met oude, dikwijls prachtige en vakkundig uitgevoerde meubelen uit massief hout staan
daar is vandaag nog amper vraag naar
voor een paar tientallen euro's heb je keuze te over
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.285
613
Moordrecht
Je kan natuurlijk ook gewoon multiplex met een 0,8mm HPL laagje beplakken, ik ben toevallig een keer tegen een partij van 3 volle vellen voor 5 tientjes aan gelopen, daarmee heb ik die van mij beplakt. Je hebt een duurzaam oppervlak te pakken wat glad is, lijm blijft er niet op plakken, het is goed te bewerken en het is keihard. Met contactlijm te bevestigen. Ik ben er ontzettend blij mee in ieder geval
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Je kan natuurlijk ook gewoon multiplex met een 0,8mm HPL laagje beplakken, ik ben toevallig een keer tegen een partij van 3 volle vellen voor 5 tientjes aan gelopen, daarmee heb ik die van mij beplakt. Je hebt een duurzaam oppervlak te pakken wat glad is, lijm blijft er niet op plakken, het is goed te bewerken en het is keihard. Met contactlijm te bevestigen. Ik ben er ontzettend blij mee in ieder geval
Mijn werkblad zou 200x100 worden. Is het niet heel moeilijk om zulk een oppervlakte te beplakken zonder oneffenheden/luchtbellen of andere problemen die kunnen opduiken?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.285
613
Moordrecht
Mijn werkblad zou 200x100 worden. Is het niet heel moeilijk om zulk een oppervlakte te beplakken zonder oneffenheden/luchtbellen of andere problemen die kunnen opduiken?
Koop er een goeie aandrukroller bij en rol je contactlijm vlak uit met een roller, niet op een warme dag!
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

cleopatra

Nieuw lid
4 jan 2021
14
10
Apeldoorn
Niet alleen kantinetafels: oude reclameborden werken ook prima. Ben er een freestafelblad mee aan het maken (trespa bovenop mpx). Is wel paar millimeter dunner (12mm uit mijn hoofd) maar als je het ergens op plakt werkt het prima. En de nog iets dunnere reclamebordenresten doen het dan weer prima als homemade insert voor de insert :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

cleopatra

Nieuw lid
4 jan 2021
14
10
Apeldoorn
Overigens heb ik zelf mijn MFT werkblad van MDF gemaakt met een gezonde lading lijnolie. Het blad valt precies in een frame van SLS balken die weer precies op mijn schragen passen (die van toughbuilt). Zo werkt het prima met MDF en als deze gaar is, haal ik hem er uit (zit niet eens vast) en maak ik een nieuwe. Dat is inderdaad alle gaten opnieuw, maar dat kleine uurtje per jaar of minder overleef ik wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.