Mooie deur geworden hoor, maar hoezo zou een gewone houtlijm het binnenklimaat negatief beïnvloeden en is er een reden dat je gekozen hebt voor slechts 1 klamp?
We handelen vooral uit het principe: baat het niet, dan schaadt het niet. Vroeger kregen ze het ook voor elkaar zonder (synthetische) lijmen, dan moet dat nu ook lukken.
Producenten zijn meestal niet zo scheutig op het delen van de exacte bestanddelen van hun product, maar bijvoorbeeld op wikipedia vind je over witte houtlijm het volgende:
"De bekende witte houtlijm is een dispersie van polyvinylacetaat in water. De lijmverbinding komt tot stand door verdamping (of absorptie) van het water.
Om de eigenschappen van deze lijmen te verbeteren worden additieven gebruikt zoals emulgatoren, schutcolloïden, weekmakers en/of anti-schuimmiddelen"
Met het weinige dat ik nog weet over chemie zou je kunnen concluderen dat polyvinylacetaat onschadelijk zou moeten zijn, dat wordt blijkbaar ook gebruikt in bvb kauwgom. Maar van die additieven is vaak niet eens te achterhalen wat er net in zit, laat staan welke gevolgen ze kunnen hebben. Uiteraard gaat het meestal over (bijna) verwaarloosbare hoeveelheden. Maar als je optelt hoeveel van die zaken in standaard bouwmaterialen inzitten, dan maak ik de zaken die ik zelf maak liever zonder.
Het begrip klamp is me onbekend, heb het even gegoogeld, maar wordt er niet echt wijzer van. Bedoel je de schoor? Dat heeft met tijd te maken
. Het heeft me als beginner al heel veel tijd gekost om die goed te krijgen. Mijn leerkracht zei me dat ik met één ook wel zou toekomen. Hij heeft er zelf al grotere gemaakt zonder schoren.