Mappa Tools een nieuw bedrijfje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Jaap een hele goede start toegewenst om het even in de nieuwjaarswensen te houden. Leuk initiatief. Zal wel eens bij baptist kijken naar deze juweeltjes. Net begonnen met het gieten van epoxy en stabiliseren moet er nog van komen. Misschien is het wat om gewoon beitels zonder hecht te kopen bij duitse fabrikanten.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
We hebben ook wat geëxperimenteerd met vervangings handvaten voor Lie Nielsen beitels.

Bekijk bijlage 112458

Bekijk bijlage 112459



Houtsoorten zijn gewoon esdoorn, gestreept esdoorn en mappa burl

jaap
Afgelopen zaterdag was ik bij de Baptist maar deze conversatie en kloppers even gemist daar, jammer.
Maar wat een fantastische beitelheften!! Waanzinnig met die kleuren en structuren!! :love:

Aangezien ik binnenkort al mijn bij elkaar gespaarde beitels e.d. eens wil verzamelen, goed wil slijpen wil ik misschien alles van een gelijkwaardig handvat voorzien. maar dit bied veel inspiratie! Ik zou graag meer weten over deze handvatten, mogelijkheden om dit te maken e.d.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Gisteren kwam Bas een hele mooie klopper naar de werkplaats brengen. Ziet er echt super maar vooral de balans in de klopper is fantastisch. Bijna te mooi om te gebruiken hahaha...maar volgende week dient er zich een project aan waar er wat "geklopt " kan worden.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Het certificaat is vrijdag weer hersteld zo te zien (aan de vervaldatum van LE te zien). Mooie spullen, alleen jammer dat ze net ff iets minder handig zijn met de website dan met hout.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Oeps….. die zal Jaap zeer doen;)
dat zou kunnen
ik gebruik geen kloppers
afgaande op de foto's hier zijn het kunstwerkjes
die webstek heb ik nog niet bekeken
mogelijks kan die tot op een hoger niveau getild worden
goed dat anderen daar op wijzen
aan de makers om de bemerkingen te evalueren
mij doet het geen pijn dat klanten vragen stellen over mijn werkwijze of produkten
dat geeft mij de kans om de zienswijze van de klant te begrijpen
en zonder klanten . . .
maken ze het met hun vragen te bont, dan durf ik te antwoorden dat ik geen cursus houtbewerking geef, en verwijs ik hen door naar officiële instellingen om daar de stiel te leren
 

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Sorry.... maar:
mappatoolworks.com uses an invalid security certificate.
The certificate is not trusted because it is self-signed.
Error code: MOZILLA_PKIX_ERROR_SELF_SIGNED_CERT

;)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb geen problemen, kan alles zien en bijv in de winkelwagen plaatsen. Alleen de hoofdpagina doet het niet
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is een probleempje in het doorverwijzen bij de provider. Was er al eens eerder mee bezig en heb net nog wat andere dingen veranderd.

Mappatools ligt overigens op zijn gat. Bas, heeft weer een vaste baan en geen tijd, al onze spullen staan bij hem in de werkplaats in Rotterdam, dat is voor mij geen optie.
Wel jammer, 2 mooie resellers, Baptist en Classic Handtools en enkele maanden geleden meldde Dieter Schmidt/Feine Werkzeuge zich ook.

De kloppers zijn een mooi product. We hebben ruim een jaar geleden ook een hele serie beitels laten maken, maar die voldeden niet aan wat we graag wilden hebben. Ze liggen nog steeds bij de toeleverancier, deels betaald.

Voor sommige toepassingen is met acryl gestabiliseerd hout een mooie oplossing, maar het wordt ook wel wat plastic allemaal. En lang niet alle hout is geschikt om te stabiliseren, vaak zijn ze te vet, vol met hars of te dicht van structuur. En er zijn houtsoorten die van nature zo ongelofelijk goed zijn, daar hoef je niks aan te doen. En voor veel toepassingen is echt hout, met een beetje nerf en het gevoel van hout, echt wel een fijne. Na 2 jaar prutsen en proberen is het is voor mij niet de heilige graal, het gestabiliseerde hout.

Een mooi voorbeeld zijn de handgrepen van mooie handgemaakte messen. Bij zo'n mes wil je graag een goede grip hebben. Bij gestabiliseerd hout moet dat uit de vorm van het handvat komen, want hoogglas afgewerkt is het best glad. Dat soort messen ben je echter voorzichtig mee en stop je toch al niet in de vaatwasser b.v. Dan is het enige voordeel van het gebruik van gestabiliseerd hout dat je het hout kunt kleuren en dat het mooi tekent. Maar voor de grip en de natuurlijke uitstraling is gewoon hout een betere optie. Om die reden halen sommige houtbewerkers ook de laklaag af van hun beitel handvatten etc.


jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.