Mappa Tools een nieuw bedrijfje

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn goede vriend Bas Hemmen is al 2 jaar aan het experimenteren met het stabiliseren van hout. Met allerlei houtsoorten, en hars van verschillende leveranciers. Begonnen in een RVS kookpan met plexiglazen deksel en inmiddels ook een RVS tank waarin werkstukken passen van 280 cm lang en 25 cm breed.

Dit voorjaar hebben we besloten om te kijken of we er wat meer leven ik kunnen blazen. Zelf gereedschap maken stond al een tijdje op het programma. Op basis van het gestabiliseerde hout hebben we nu zowaar een eerste product, een klopper. We lieten deze enkele weken geleden zien in een aantal kleur en hout varianten aan Titus en Pierre Baptist. Zij deden direct een bestelling, dus tot onze verbazing liggen onze kloppertjes nu bij Baptist in de winkel.

Baptist wil graag kloppers in naturel hout, dus de koppen zijn van door en door gestabiliseerd esdoorn en de steel van cocobolo. De productie ligt bij Bas in Rotterdam, en ook alle eer voor hem, het zijn echt prachtige kloppers geworden.

Bij demo's kun je er echt hard mee slaan zonder dat er deukjes oid in de kop komen. Een paar weken geleden kwam er iemand langs met beitels voor beeldhouwen in steen, die hebben geen houten heft. Dus ook voor ons interessant heb ik echt lopen meppen op zo'n beitel, 8x8 mm staal en dan komen er minieme kleine afdrukken in de kop. Te klein om ze er uit te halen. Maar je kunt de klopper tegen de schuurband houden en weer even polijsten. Er zit geen lak oid op. De stelen die we nu gebruiken van cocobolo of african blackwood zijn niet gestabiliseerd. Het hout is van nature zo hard en dicht. Maar we hebben ook stelen van b.v. gestreept esdoorn die we wel stabiliseren.

Het stabiliseren gebeurt onder vacuüm met acryl hars. Eerst het hout drogen in een oven en daarna droog in de vacuüm tank. De dikke stukken van de koppen liggen minimaal 5 dagen en soms langer onder vacuüm in de hars, waarna het hout zich langzaam vol zuigt.

Ja waarom Mappa Tools? Mappa is het burl hout van de zwarte populier. Het leent zich erg goed voor stabiliseren en levert prachtig hout op. En Mappa is ook een beetje papa en mama... het type bedrijfje wat we nu zijn.

Aan de website etc wordt nog hard gewerkt. Daar komen straks ook andere producten van ons op, stukjes gestabiliseerd hout voor mesheften, pennen etc. We zijn al een tijdje bezig met een eigen lijn steekbeitels maar kunnen maar moeizaam iemand vinden die het ijzerwerk kan maken. We zijn inmiddels ook distributeur van Cactus Juice wat tot nu toe de beste resultaten geeft na alle experimenten.

Ik hou jullie op de hoogte.

jaap

mappa toolworks samples.jpeg
Een doosje met voorbeelden van ons gestabiliseerd hout.

mallet green package.jpeg

Titus en Manuel mappa tools.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Ziet er top uit. Maar kan het zijn dat ik het woordje "van" in de begeleiden tekst van de klopper mis?
"De kop is gemaakt van .... "

Succes met de ontwikkeling.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Scherp Jan, zo op 1 januari!! Daar hebben al heel veel mensen overheen gelezen:whistle:
nu jullie toch aan de tekst gaan knutselen . . .
misschien nog eentje
'door' is een bijwoord
geen bijvoeglijk naamwoord
'door-en-door' is geen begrip op zich
dus zonder koppeltekens er tussen
wanneer ik op 'door en door' google, vind ik dat steeds in 3 woorden
googlen op 'door-en-door' geeft resultaten met enkel 'door en door' (weer zonder koppeltekens)
1641039567232.png
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
nu jullie toch aan de tekst gaan knutselen . . .
misschien nog eentje
'door' is een bijwoord
geen bijvoeglijk naamwoord
'door-en-door' is geen begrip op zich
dus zonder koppeltekens er tussen
wanneer ik op 'door en door' google, vind ik dat steeds in 3 woorden
googlen op 'door-en-door' geeft resultaten met enkel 'door en door' (weer zonder koppeltekens)
Bekijk bijlage 112450
Briljante mensen op ons forum! Ga de hele tekst nog wel wat herzien, dank!
Meedenken over de producten die we willen maken wordt ook zeer op prijs gesteld!
Misschien een keer een brainwave sessie houden in de werkplaats?

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en avos

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Wat leuk. Dat gestabiliseerde hout zie ik vaak voorbij komen, maar lijkt in de VS populairder re zijn dan hier. Enig idee hoe geschikt het is voor houtsnijden?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat leuk. Dat gestabiliseerde hout zie ik vaak voorbij komen, maar lijkt in de VS populairder re zijn dan hier. Enig idee hoe geschikt het is voor houtsnijden?
Ik wil je best een stukje opsturen, je doet me elke keer versteld staan met je miniatuur snijwerk. Dit is echter zo hard als plexiglas, het zal niet meevallen voor je houtsnij mes.

jaap
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Als je een stuk hout op maat maakt en dan stabiliseert, is het dan na het stabilisatieproces nog steeds op maat? Stabiliseren voor derden is ook een product. Ik denk dan aan mallen, jigs, winkelhaken, houten 1-2-3 blokken, V-blokken etc.

EDIT: Kun je MDF of multiplex stabiliseren?
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie kloppers Jaap! Zit er ook een stalen onderdeel in zoals de Blue Spruce kloppers?
Ja, dezelfde constructie, ook om het ding mooi in balans te krijgen. Bas kocht meer dan 10 jaar geleden zo'n Blue Spruce klopper en die is nog in nieuwstaat. De enige die in de EU Blue Spruce levert is Classic Handtools en die kan al 1,5 jaar niet leveren.
Onze klopper is wat anders van vorm. We hebben een hele serie voor proef gemaakt om het goed te krijgen.

Ik heb voor jou ook wel een stukje Wilco, ben benieuwd wat je er van vind.

Wilco was jaren geleden ook de toolmaker van ons forum, volgens mij heb je ook in het buitenland wel beitels geleverd? En ik heb nog steeds een prachtig trekmesje van je!

jaap

serie kloppers.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Blue Spruce is overgenomen door Woodpeckers en heb op meerdere forums gelezen dat dat wat strubbelingen in de levering gaf inderdaad. Hopelijk blijven ze als merk behouden.

Ik dacht trouwens dat er altijd ook rechtstreeks bij ze besteld kon worden?
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ja, dat klopt. Ik heb vorig jaar nog een zweihaak en een 45-graden haak bij ze gekocht. Gewoon via hun website.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Doet me denken aan Hashtagwoodworking op instagram! Die gaat alleen nog een stuk verder met bijzondere houtsoorten :) deze zijn een stuk betaalbaarder! Zijn jullie ook ergens op een social te vinden?

Vind de beitels ook zeer geslaagd!
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb voor jou ook wel een stukje Wilco, ben benieuwd wat je er van vind.

Wilco was jaren geleden ook de toolmaker van ons forum, volgens mij heb je ook in het buitenland wel beitels geleverd? En ik heb nog steeds een prachtig trekmesje van je!

jaap
Lijkt me altijd leuk om een stukje te proberen, ik heb nog nooit met dergelijk materiaal gewerkt.

Gereedschappen en vooral ook beitels maken doe ik nog steeds en af en toe gaan ze ook verderop inderdaad. Ik heb dat deel van de hobby de afgelopen tijd bewust wat af moeten bouwen want ik kreeg het niet rond in de tijd die ik ervoor tot mijn beschikking had. En met kleine series liep ik ook een beetje tegen de praktische beperkingen aan om het economisch te houden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wel gaaf om het er zo met elkaar over te hebben. Dat Blue Spruce overgenomen was door Woodpeckers wist ik niet en zie nu op de website dat BS geen african blackwood, cocobolo etc buiten de USA levert.

@ Wilco zou leuk zijn om gauw eens af te spreken!

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.