Mal voor gatenrijsysteem 32 mm

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik zou de rijboringen laten voor wat ze zijn en - inderdaad - sec voor de twee gaatjes voor de kruismontageplaatjes gaan.

Ik heb daar een kleine mal voor van Häfele. Ideaal dingetje, standaard ingesteld op 37 mm diepte en - als ik het goed heb - 74 mm vanaf de bovenzijde van je corpus.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Waarom teken je niet gewoon de positie van het plaatje af en boor je enkel de twee gaten voor het plaatje?
dat is inderdaad een alternatief
het heeft geen zin om in het schuine gedeelte een volledige rij boringen door te trekken, vermits ik daar enkel die 2 gaten voor het plaatje nodig heb
met de wolfcraft 4650000 kan ik een paar gaten overslaan
gewoon de positie van het plaatje aftekenen en boren zou ook gaan
hier zitten we op het vlak van hoe je iets aanpakt
dan neig ik eerder naar herhaalbaarheid en maatvastheid, waarvoor deze mal mij geschikt lijkt
Ik heb daar een kleine mal voor van Häfele
in dit draadje hebben jij & @bert1991 reeds geantwoord dat dit rond de 170 ex btw komt
de wolfcraft kost nog geen 50 euro btw + verzending in
dan zou ik ook die stang van 2.200 mm moeten kopen en gebruiken, denk ik
de onderkasten staan er reeds
die zijn 812 mm hoog en het schuine dak loopt aan de voorkant verder door, dus daar krijg ik die 2.200 mm niet onder

besluit
voor die nog geen 50 euro btw + verzending in voor de wolfcraft 4650000 kan ik moeilijk een miskoop doen
met de op 32 mm voorgeboorde gaten is hij geschikt voor het verlengen van een rijboring of voor een korte manuele rijboring
omdat die maar 670 mm lang is, past ie nog in de meeste corpussen
je kan er ook gaten voor deuvels mee boren (ik denk dat die oorspronkelijk daarvoor ontworpen was)
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
"voor die nog geen 50 euro btw + verzending in voor de wolfcraft 4650000 kan ik moeilijk een miskoop doen"

Ik denk dat ik het zou hebben gedaan met de centrotec centreerboor van Festool. Meteen op de exacte diepte.

OK, het boorgat zal wat gechipt raken, maar er komt toch blijvend een euro-schroef in.

EDIT: die kostte ook rond de € 50,00, maar ik heb hem toch al liggen. Een eenvoudig 5 mm boortje met een diepte aanslag doet het evenzo goed voor een fractie van het geld.
 

demartin

Nieuw lid
28 jan 2014
9
2
Ik heb die Wolfcraft gatenrij-/deuvelboormal gekocht voor een groot (nou ja voor mij groot) kastproject en ik ben er echt erg blij mee. De bouwkwaliteit is veel beter dan ik had verwacht van Wolfcraft en na een paar honderd gaatjes gaat ie nog steeds als een tierelier. Ik heb hem gebruikt voor gatrijen en icm met een blokhaak ook voor boringen voor ladegeleiders.

Als deuvelmal heb ik hem alleen gebruikt op een proefstukje om te testen hoe nauwkeurig er mee te werken valt en je kan zonder probleem 8 deuvels op 32 mm passend krijgen. Al met al niet een prul waar je snel spijt van zal krijgen, hoewel voor twee gaatjes dit natuurlijk wel een beetje overkill is.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: mroden en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik denk dat ik het zou hebben gedaan met de centrotec centreerboor van Festool. Meteen op de exacte diepte.
in de rand van dit draadje heb ik deze video van festool
vanaf 1:39 tonen ze een hulpstuk voor het boren van de kruismontageplaatjes
dat is niet van festool
het antwoord daar van festool nl is bedroevend
1620931445524.png

gelijkaardig aan dat van häfele in #23

1620930953165.png

aanvulling
de reden waarom ik in het 32 mm systeem bijkomende gaten precies op een veelvoud van 32 mm wil hebben, is dat ik de plaats van de scharnieren niet afpas door de deuren naast de gatenrij te leggen, maar door de vertikale afstand tussen de onderste vaste ligger & de onderzijde van het 1ste 32 mm gat te meten
die voer ik als parameter in een xls in, samen met het aantal mm dat de deur opligt of inligt
dan kies ik uit de waarden de afstanden tov de onderkant van de deur waarop het middelpunt van de scharnieren komt
de ecodrill erop & boren
past perfekt !

1620932055930.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
inderdaad ook een mogelijkheid
ik heb de LR 32 van festool met een lat van 100 + 240
wat ik met dit draadje zocht, is een mal om bijkomende gaten te maken
in het verleden was ik soms te gierig, en had ik aan de voorkant te weinig boringen om de scharnieren te plaatsen
dus geklooi om netjes wat gaatjes bij te maken
deze mal van kreg is er een in zakformaat
voldoet aan alle wensen (alhoewel ik er ondertussen eentje van wolcraft gekocht heb, maar toch nog 600 mm denk ik)
degene die je voorstelt, is 1.000 mm, dus voor veel corpussen te groot
en dan nog het onderstaande :cry:
1654605976768.png
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.768
738
Enschede, Twente
@ZotVanHout. Als je een LR32 hebt kun je simpel een mal maken van een stuk perspex of acrylaat. Netjes de 37 mm tot de rand aanhouden. Stuk of 7 gaten boren of wat je maar handig lijkt. Wil je vervolgens bestaande gatenrij uitbreiden: perspexplaatje met plankdragertje fixeren en rand gelijk, klem erop. Vervolgens zo’n zelfcentrerend boortje gebruike & presto!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout. Als je een LR32 hebt kun je simpel een mal maken van een stuk perspex of acrylaat. Netjes de 37 mm tot de rand aanhouden. Stuk of 7 gaten boren of wat je maar handig lijkt. Wil je vervolgens bestaande gatenrij uitbreiden: perspexplaatje met plankdragertje fixeren en rand gelijk, klem erop. Vervolgens zo’n zelfcentrerend boortje gebruike & presto!
dat was inderdaad een goedkope mogelijkheid, bert
mijn zoektocht ging naar een maatvast en meer slijtvast hulpmiddel
alhoewel het nog afwachten is
dat schrijf ik omdat ik van wolfcraft een mal heb om vertikaal te boren
maar bv het gat van de 5 mm slobbert, en er past een (metaal)boor van 5,4 mm in
die afwijking zint me niet
dat ding van tendotools lijkt echt handig
ook om gewoon 2 gaatjes voor een kruismontageplaat te maken
vanaf 15/6 leverbaar
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Zot van hout ik heb de oude al een paar maanden. Ja ik was met mijn lr 32 ook wat vergeten te boren.
Die van mij is geen 37 mm van de rand helaas, maar werkt wel.
 

jorisvh

Post veel
Deze blum mal
gebruik ik voor
  • montageplaten voor scharnieren (kruis en recht)
  • legplankdragers
  • ladegeleiders
  • tip-on met montageplaat
voldoet volgens mij aan al je eisen van post #1 voor zover die nog actueel zijn.

edit:
ik zie dat de prijs niet verschijnt als je niet ingelogd bent:
67€ excl vij vanhoecke, of :
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Je zou Bert zijn idee kunnen "uitbreiden" met een setje boorbusjes van 5 mm. Met een tap draad in het plexiglas maken en vervolgens de busjes erin draaien. Dan heb je een slijtvaste mal die ook nog eens helpt bij het loodrecht op het oppervlak te boren.

Maar ik vraag me eigenlijk wel een beetje af of het plexiglas echt zo erg slijt als je een vixbit gebruikt (geen idee hoe die dingen hier heten, maar je gebruikt zo ook bij het voorboren van scharnieren). Wat is jouw ervaring @Bert Vanderveen ?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.768
738
Enschede, Twente
Je zou Bert zijn idee kunnen "uitbreiden" met een setje boorbusjes van 5 mm. Met een tap draad in het plexiglas maken en vervolgens de busjes erin draaien. Dan heb je een slijtvaste mal die ook nog eens helpt bij het loodrecht op het oppervlak te boren.

Maar ik vraag me eigenlijk wel een beetje af of het plexiglas echt zo erg slijt als je een vixbit gebruikt (geen idee hoe die dingen hier heten, maar je gebruikt zo ook bij het voorboren van scharnieren). Wat is jouw ervaring @Bert Vanderveen ?
Dat gaat prima. Als je het heel voorzichtig wilt doen 'prik' je even met de vix en boort het later na met een 'brad'boortje.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Nou, dan is mijn ideetje met boorbusjes waarschijnlijk overkill en helemaal niet nodig.

Goed om te weten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.768
738
Enschede, Twente
het antwoord zit in jouw tekst . . . scharnierboren
die benaming wordt - volgens mij verkeerdelijk, dus verwarrend - ook gebruikt voor de potboren
Volgens mij bedoelen we iets verschillends of juist hetzelfde : ) . Festool noemt het een centreerboor. Hun uitvoering heeft een dieptebegrenzing voor 5 mm Euroschroeven. Eigenlijk met name bedoeld voor het voorboren voor het bevestigen van kadegeleiders en het deel van de scharnier dat in een corpus bevestigd wordt.
Plaatje:
Festool 492525.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.