Makita vc2512

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Vandaag makita stofzuiger ontvangen van toolnation.
Veel stofzuiger voor €140,-
Behoorlijk wat accessoires erbij.
Ben benieuwd wat hij doet op mijn afkortzaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik wil deze maar eens zonder cycloon proberen, omdat ik deze hoofdzakelijk voor de afkortzaag ga gebruiken.
Dan is het gebruik van zakken nog wel te doen.
 

ironphoto

Nieuw lid
28 jul 2020
5
0
Dat dacht ik eerst ook, maar nadat ik mij er een beetje in verdiept heb, lijkt mij een cycloon wel handig voor mijn zaagtafel en afkortzaag.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Als je die veel gebruikt zeker, maar ik denk niet dat ik 2 zakken per jaar vol krijg....
Verder heb ik nog een festool 33 met cycloon.
 

ironphoto

Nieuw lid
28 jul 2020
5
0
Die heb ik ook bekeken, maar die investering is net iets te groot voor een beginner als ik.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Maar is de festool en cycloon niet mobiel genoeg voor de afkortzaag?

Jawel, maar mijn afkortzaag staat in een andere ruimte en dan vind ik dat gesleep niet echt handig als ik snel iets af moet korten.
Ik deed dit dan meestal maar zonder stofzuiger, maar dat geeft zo’n troep:cool:
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Jawel, maar mijn afkortzaag staat in een andere ruimte en dan vind ik dat gesleep niet echt handig als ik snel iets af moet korten.
Ik deed dit dan meestal maar zonder stofzuiger, maar dat geeft zo’n troep:cool:
Ik weet niet wat voor afkortzaag je heb, maar bij mij is er weinig eer te behalen met het afzuigen bij een afkortzaag. (met andere woorden het geeft nog steeds veel troep)
Mvg, :).
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik weet niet wat voor afkortzaag je heb, maar bij mij is er weinig eer te behalen met het afzuigen bij een afkortzaag. (met andere woorden het geeft nog steeds veel troep)
Mvg, :).
Vriend van mij mocht afkortzaag met stofzuiger in de woonkamer gebruiken van zijn vrouw:) Ze zijn nog steeds getrouwd. Afkortzaag zonder stofzuiger blaast stof overal heen, met stofzuiger bijna overal:)
Mijn kleine BOSCH stofzuiger gebruik ik veel, maar denk niet dat ik meer dan twee zakken per jaar volkrijg. Idem voor mijn oude KAERCHER maar je merkt het verschil heel duidelijk.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als je met een afkortzaag enigszins een goede afzuiging wilt hebben, dan kun je beter een getimmerde en separaat afgezogen omkasting bouwen. Afkortzagen blijven altijd stofmonsters
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb een dewalt 712.
Ben benieuwd, nu is het in ieder geval een stofzooi:p
Ik heb een DW770 met 3 afzuig monden en daar de speciale slang met een 3 weg aansluiting voor gekocht. Daarop een Makita VC2512L afzuiger en mijn volumeafzuiger (Scheppach) op geprobeerd. Maar al is het wat minder blijft het toch nog aardig wat troep geven.:(
Mvg, :)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Vandaag de stofzuiger maar eens gebruikt met de afkortzaag.
in tegenstelling tot eerdere berichten ben ik in eerste instantie best tevreden met het resultaat. Er blijft wel wat achter, maar dat zuig ik wel even weg. De stofzuiger staat er nu toch :p Wel fijn dat er zoveel hulpstukken bij zitten, stofzuiger past zo op diverse machines.
 
  • Leuk
Waarderingen: ironphoto

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
48
4
Teuven, Belgie
We zijn inmiddels 5 maanden verder... Hoe bevalt de Makita VC2512?

Ik overweeg ook om hem te kopen. Meeste reviews zijn erg positief, maar ik kwam ook wat negatieve punten tegen die ik graag even wilde checken bij jullie.

1. De adapterklemmen zouden zwak zijn en na verloop van tijd niet meer klemmen. Zou een bekend probleem zijn bij Makita, aldus deze review:

2. Bovenkant behuizing zou warm worden in machine-modus. Men moet dus niet vergeten de schakelaar weer in de nulstand te zetten na gebruik. Dit is erg onhandig als je weer gaat zagen/schuren en er achter komt dat de stofzuiger niet aan gaat.

Delen jullie deze ervaringen?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Bij mij klemt de adapter nog prima in m'n invalzaag. Bij de schuurmachine is dat niet zo, maar dat ligt aan het feit dat deze net een grotere opening heeft. Ik heb een aantal lagen duct tape op de adapter gedraaid en dan gaat het prima.
Het klopt inderdaad dat de behuizing van de zuiger warm wordt op het standje automatisch inschakelen. Bij mij heeft hij al eens een hele nacht daarop gestaan en daar kwam ik pas de volgende dag achter. Daar moet je dus goed op letten als je klaar bent met klussen...

Sinds ik de zuiger heb aangesloten op een cycloon heb ik geen zakken meer hoeven te vervangen en zit er werkelijk niets in de zak. Ik ben er nog steeds tevreden over.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb ook geen problemen met de adapters.
Wat betreft de schakelaar op de stand automatic laten staan is voor mij geen probleem, omdat ik in principe de stekker altijd uit het stopcontact haal als ik stop met hobbyen
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
48
4
Teuven, Belgie
Ja, dat is niet echt handig. Ik zie mijzelf dat nogal eens vergeten. Ik zou hem misschien op een controle schakelaar kunnen zetten, zodat er een controle lampje brand als hij aanstaat. Alternatief is voor mij de Starmix AS AR-1232 van de Hornbach, maar weet niet of deze dat 'probleem' ook heeft.

Helaas is sinds gisteren de makita bij toolnation 15 euro duurder geworden...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.