Makermade M2 gebouwd

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Als je die in de rondingen bedoelt…? “Tabs”, delen die je met frezen bewust overslaat om de vorm vast in het werkstuk te houden. Anders gaat het geheel bewegen en wordt door de frees in het rond geslagen. Meestal haal je de vorm met een multitool oid uit het werkstuk en schuur je de restanten vlak.

Edit//: sorry vraag al beantwoord zag ik..😄
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je die in de rondingen bedoelt…? “Tabs”, delen die je met frezen bewust overslaat om de vorm vast in het werkstuk te houden. Anders gaat het geheel bewegen en wordt door de frees in het rond geslagen. Meestal haal je de vorm met een multitool oid uit het werkstuk en schuur je de restanten vlak.

Edit//: sorry vraag al beantwoord zag ik..😄
ik zie geen enkele reden tot sorry
integendeel: een 2de antwoord in dezelfde zin bevestigt het 1ste
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9 en JSE

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Grappig, dat er zo precies gereageerd op die vraag over die witte stukjes, ik opende net mijn computer en las de vraag en wist echt niet hoe die dingen heten, ben het in het programma "Easel" gaan opzoeken en daar heten ze tabs. Dat wilde ik gaan antwoorden, toen ik vervolgens las dat het al lang in alle geuren en kleuren beantwoord was. Ook in Easel kun je opgeven óf je ze wilt en hoe lang en hoe dik je ze wilt hebben. Ik verwijder ze inderdaad met een dremel met dun freeskopje en verwijder ze daarna, net als de eventuele stukje die niet helemaal goed doorgefreesd zijn met een nulfreesje op mijn freestafeltje. Ik heb de tabs op 2mm dikte gezet
 
  • Leuk
Waarderingen: JSE

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Vandaag ook de uiterste randen eens uitgeprobeerd, door een rechthoek van 240x115cm vlak langs de bovenrand van mijn hout te frezen.
Daar blijkt er toch wel vervorming op te treden: de lijn was in het midden van de 240cm 4mm hoger dan aan beide uiteinden, gefreesd op 1 mm vanaf de bovenkant van mijn werkblad.
Je ziet ook dat hij de laatste 10 cm begint af te buigen.
De onderkant was een stuk rechter (op ongeveer 7 cm vanaf de rand van mijn werkblad gefreesd) ongeveer 1,5mm afwijking over de volle 140cm en de zijkanten waren mooi recht.
Je leest ook wel overal dat de precisie aan de randen afneemt.
Ik realiseerde me nu ook dat je bij het calibreren van je machine nooit met de frees tot de rand van het blad gaat, je calibreert namelijk op de buitenkant van de ronde slede (en die heeft een diameter van ruim 40cm). Je zorgt ervoor dat de machine de randen van die slede precies kan uitlijnen met de randen en hoeken van je werkbord maar dan blijf je dus feitelijk zo'n 20 cm binnen die randen met het midden van je frees (die immers in het midden van de 40cm grote cirkelslede zit.
Misschien als je het calibreren op een groter vlak zou doen dat je de preciesie nog kunt vergroten

Ik heb inmiddels de snelheid flink verhoogd, van ruim 250mm per minuut naar 1016mm (40 inch) per minuut. Dat gaat prima met de frees die ik gebruikte (een 6 mm spiraal upcut frees) en levert geen zichtbaar kwaliteitsverlies op, zelf niet bij het graveren van letters of het maken van cirkels.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Hoe groter het vlak waarop je kalibreert hoe groter de nauwkeurigheid. Maar ik blijf me afvragen hoe deze machine zijn nauwkeurigheid behoud met behulp van kettingen. Je zou toch zeggen dat daar enige mate van rek in gaat zitten naar verloop van tijd en dat deze per schakel kan verschillen. Dat lijkt het me uiterst lastig maken om nauwkeurig te blijven.. heb je enig idee van de ervaringen op langere termijn..?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
nog geen ervaring... Het hercalibreren van de kettingen is wel een standaard procedure die je waarschijnlijk regelmatig moet herhalen. Je markeert eenmalig, bij het installeren van de machine, 2 schakels op de ketting, zet die op een vaste plaats op de motoren en daarna moet je steeds ç meten waar je slede staat. Dat geef je in in de programmatuur en dan rekent het apparaat uit wat de rek in de ketting is en corrigeert de bewegingvan het apparaat daarvoor
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik weet niet wat voor kettingen hier gebruikt worden, maar de belasting lijkt me minimaal, dus dat rekken zal ook wel mee vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik weet niet wat voor kettingen hier gebruikt worden, maar de belasting lijkt me minimaal, dus dat rekken zal ook wel mee vallen.
Het zijn een soort fietskettingen maar dan met schakels die ongeveer half zo groot zijn. Die rek zal inderdaad geen centimeters zijn, maar het postioneren gebeurt wel op 0,1mm dus iedere rek op termijn zou de boel flink frustreren. Je kunt in de calibratieresultaten zien dat het ding echt flink rekent hoeveel speling er in de kettingen zit en dat ook bijgehouden wordt hoeveel de linker ketting meer of minder speling heeft dan de rechter ketting. De overall precisie is weliswaar gemiddeld 1 mm over het oppervlak van 2440 x1220mm maar op de vierkante centimeter is dat echt maar heel weinig.... Ik vind het nog steeds fascinerend maar het werkt prima...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb eens op de website gekeken en ik moet zeggen, dat ik het knap vind, dat ze met de volgens mij goedkoopste componenten die mogelijk zijn, iets ontwikkeld hebben dat toch nog zo'n precisie haalt. Ik denk dat als je de bovenkant hoger er breder zou maken, met langere kettingen, je ook aan de bovenkant van je werktafel rechtere lijnen zou kunnen frezen. Nu zijn de hoeken die de kettingen maken eigenlijk te flauw, waardoor je krachten op je kettingen erg groot worden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Eigenlijk zou je een derde ketting moeten hebben in het midden, die het grootse deel van de massa draagt. Dan zijn de andere kettingen meer sturend. Maar ik weet niet wat dat rekentechnisch betekent. En het systeem wordt dan wel weer aanzienlijk duurder.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Met drie kettingen zou zo'n systeem statisch overbepaald zijn.
De nauwkeurigheid die wordt genoemd is inderdaad opmerkelijk goed. Afgezien van de nauwkeurigheid van de motoren zijn er veel meer bronnen van onnauwkeuriggheid, o.a. :
  • de stijfheid van de constructie waar de lieren op zitten.
  • wrijving tussen werkstukplaat en machine, het hangt er dus vanaf in welke richting de boel beweegt, met welke snelheid, de gladheid van het oppervlak in de bewegingsrichting en of dat met werkende frees gebeurt ja of nee. Verder hoeft de druk van de machine op de plaat niet overal hetzelfde te zijn waardoor ook bij een plaat met gelijke wrijving in alle richtingen het punt waar de resulterende kracht aangrijpt niet het kruispunt van de werklijnen van de kracht in de kettingen hoeft te liggen.
  • De kettingen zijn niet recht maar ze vormen een 'kettinglijn' en hangen dus meer of minder door. De doorhang, en daarmee de 'verkorting', hangt af van de kracht in de ketting, die weer afhangt van de positie op de plaat parameters in het voorgaande punt.
Als met al die storende factoren toch een acceptabele nauwkeurigheid wordt gehaald: petje af!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik weet niet wat voor kettingen hier gebruikt worden, maar de belasting lijkt me minimaal, dus dat rekken zal ook wel mee vallen.
Yep . Ketting van een racefiets rekt ook niet.* WOrdt wel langer als gevolg van slijtage (met name op de punten waar de spieen door de schakels heen gaan. Als de ketting zoveel langer is geworden dat hij over je kransjes gaat springen is het tijd om m te vervangen (en vaak ook de meestgebruikte kransjes). Gelukkig heeft mijn ligfiets een ketting die drie maal zo lang is als die van een gewone fiets (oftewel er gaan drie standaard kettingen in...); die gaat dus ook 3 keer zo lang mee voordat ie vervangen hoeft te worden (moet je wel gelijk 3 kettingen vervangen)

*Ik moet het eigenlijk anders zeggen - de rek in een fietsketting is bij normale belasting (fietsen dus, en dat best een forse belasting ;-) ) verwaarloosbaar. De vervorming in een fiets bij normaal gebruik komt met name op conto van het frame (bij een klassiek stalen frame een beetje, bij een oversized frame (staal of alu) en bij carbon frames minder, en bij een Alan frame zo veel dat je er niet op kunt fietsen :-o ). Bovendien is die rek elastisch, niet plastisch, en dat verwacht ik bij de hier getoonde toepassing al helemaal niet.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Met drie kettingen zou zo'n systeem statisch overbepaald zijn.
De nauwkeurigheid die wordt genoemd is inderdaad opmerkelijk goed. Afgezien van de nauwkeurigheid van de motoren zijn er veel meer bronnen van onnauwkeuriggheid, o.a. :
  • de stijfheid van de constructie waar de lieren op zitten.
  • wrijving tussen werkstukplaat en machine, het hangt er dus vanaf in welke richting de boel beweegt, met welke snelheid, de gladheid van het oppervlak in de bewegingsrichting en of dat met werkende frees gebeurt ja of nee. Verder hoeft de druk van de machine op de plaat niet overal hetzelfde te zijn waardoor ook bij een plaat met gelijke wrijving in alle richtingen het punt waar de resulterende kracht aangrijpt niet het kruispunt van de werklijnen van de kracht in de kettingen hoeft te liggen.
  • De kettingen zijn niet recht maar ze vormen een 'kettinglijn' en hangen dus meer of minder door. De doorhang, en daarmee de 'verkorting', hangt af van de kracht in de ketting, die weer afhangt van de positie op de plaat parameters in het voorgaande punt.
Als met al die storende factoren toch een acceptabele nauwkeurigheid wordt gehaald: petje af!
Statisch onbepaald. Maar je zal inderdaad waarschijnlijk nooit alle drie kettingen in positie krijgen.

Maar een alternatief voor alle genoemde bezwaren zou ook kunnen zijn twee dunne lijnen met minimale rek, die door twee motortjes heel nauwkeurig op spanning worden gehouden. Nu bepalen de motoren van de ketting een berekende positie, terwijl je dus niet weet of je ook daadwerkelijk op die positie bent. Doe je dat met twee extra motoren, dan heb je onafhankelijke controle.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.