Splines (ofzoiets) tussen stukjes die blijven zitten zodat de ringen er niet gelijk uitvallen.
Fred
Splines (ofzoiets) tussen stukjes die blijven zitten zodat de ringen er niet gelijk uitvallen.
kan ik mij voorstellenSplines (ofzoiets) tussen stukjes die blijven zitten zodat de ringen er niet gelijk uitvallen.
de vertaler van google stelt 'spietjes' voorSplines (ofzoiets)
‘Tabs’ noemen ze die in Fusion 360.kan ik mij voorstellen
moet je die expliciet programmeren ?
ok, je hebt dus de vrije keuzeUuuh programmeren… het is meer een instelling
ik zie geen enkele reden tot sorryAls je die in de rondingen bedoelt…? “Tabs”, delen die je met frezen bewust overslaat om de vorm vast in het werkstuk te houden. Anders gaat het geheel bewegen en wordt door de frees in het rond geslagen. Meestal haal je de vorm met een multitool oid uit het werkstuk en schuur je de restanten vlak.
Edit//: sorry vraag al beantwoord zag ik..
Grappig, want voor 'toolpath' is er dan weer geen Nederlands woord te vinden?Tja vanmorgen mijn programma maar weer eens opgestart..... blijkt hij het gewoon in het nederlands brugjes te noemen.
Bekijk bijlage 127921
Fred
Tja programma's hé......Grappig, want voor 'toolpath' is er dan weer geen Nederlands woord te vinden?
Het zijn een soort fietskettingen maar dan met schakels die ongeveer half zo groot zijn. Die rek zal inderdaad geen centimeters zijn, maar het postioneren gebeurt wel op 0,1mm dus iedere rek op termijn zou de boel flink frustreren. Je kunt in de calibratieresultaten zien dat het ding echt flink rekent hoeveel speling er in de kettingen zit en dat ook bijgehouden wordt hoeveel de linker ketting meer of minder speling heeft dan de rechter ketting. De overall precisie is weliswaar gemiddeld 1 mm over het oppervlak van 2440 x1220mm maar op de vierkante centimeter is dat echt maar heel weinig.... Ik vind het nog steeds fascinerend maar het werkt prima...Ik weet niet wat voor kettingen hier gebruikt worden, maar de belasting lijkt me minimaal, dus dat rekken zal ook wel mee vallen.
Yep . Ketting van een racefiets rekt ook niet.* WOrdt wel langer als gevolg van slijtage (met name op de punten waar de spieen door de schakels heen gaan. Als de ketting zoveel langer is geworden dat hij over je kransjes gaat springen is het tijd om m te vervangen (en vaak ook de meestgebruikte kransjes). Gelukkig heeft mijn ligfiets een ketting die drie maal zo lang is als die van een gewone fiets (oftewel er gaan drie standaard kettingen in...); die gaat dus ook 3 keer zo lang mee voordat ie vervangen hoeft te worden (moet je wel gelijk 3 kettingen vervangen)Ik weet niet wat voor kettingen hier gebruikt worden, maar de belasting lijkt me minimaal, dus dat rekken zal ook wel mee vallen.
Statisch onbepaald. Maar je zal inderdaad waarschijnlijk nooit alle drie kettingen in positie krijgen.Met drie kettingen zou zo'n systeem statisch overbepaald zijn.
De nauwkeurigheid die wordt genoemd is inderdaad opmerkelijk goed. Afgezien van de nauwkeurigheid van de motoren zijn er veel meer bronnen van onnauwkeuriggheid, o.a. :
Als met al die storende factoren toch een acceptabele nauwkeurigheid wordt gehaald: petje af!
- de stijfheid van de constructie waar de lieren op zitten.
- wrijving tussen werkstukplaat en machine, het hangt er dus vanaf in welke richting de boel beweegt, met welke snelheid, de gladheid van het oppervlak in de bewegingsrichting en of dat met werkende frees gebeurt ja of nee. Verder hoeft de druk van de machine op de plaat niet overal hetzelfde te zijn waardoor ook bij een plaat met gelijke wrijving in alle richtingen het punt waar de resulterende kracht aangrijpt niet het kruispunt van de werklijnen van de kracht in de kettingen hoeft te liggen.
- De kettingen zijn niet recht maar ze vormen een 'kettinglijn' en hangen dus meer of minder door. De doorhang, en daarmee de 'verkorting', hangt af van de kracht in de ketting, die weer afhangt van de positie op de plaat parameters in het voorgaande punt.