40+ kg aan herder, wil je ook niet zomaar bij iemand anders op de achterbank hebben bij een aanrijding .Als ik het goed begrijp is de ruimte voor de hond het probleem.
Hond in de dakkoffer, niet veel gewicht, volgens het hondje dan, probleem opgelost....
Ik heb op mijn Lodgy super stevige alu dragers van Farad. Daar klap ik zonder probleem heel wat hout opWij gaan graag kamperen op vakantie, en hebben dus een wat grotere auto (Dacia Lodgy) met dito kofferbak. Wij hebben echter óók een schattig klein schoothondje (vind hij zelf) wiens bench 2/3 van deze 1200L kofferbak in beslag neemt. Dat is voor normale boodschappen en dagjes weg geen enkel probleem (er is zat ruimte over) maar voor een langere vakantie (wij doen graag wekenlange trektochten) een beetje een issue qua spullen (want ook 3 kinderen).
Ik beschik over de standaard kunstof daklijn rails, en de fabrikant-eigen dakdragers die bij de auto horen. Deze zijn echter van staal en halen behoorlijk wat weg van de maximale dakbelasting (75 tot 100kg meestal). Daar zou ik dan nog een dakkoffer bovenop moeten zetten, maar die dingen zijn vaak niet briljant qua stevigheid en de vorm laat ook niet alle soorten voorwerpen toe. Ik heb gezocht naar een alu imperiaal (ook de dealer gebeld) maar zoiets zal lastig haalbaar zijn, het word gewoon niet aangeboden.
Ik heb gezocht naar het lassen van een alu imperiaal... maar alu lassen schijnt echt een kunst te zijn en als die persoon zegt het te kunnen en er stiekem een potje van maakt kom ik daar waarschijnlijk pas te laat achter. Ik kijk dus naar twee alternatieven:
- een alu imperiaal maken op basis van buizen/kokerbalken en deze mechanisch verbinden (bouten/moeren) aan de bestaande dakdragers
- een houten versie daarvan maken
Het gaat me er puur om dat ik grotere objecten (een flinke tent, een paar velgen met banden, een koffer etc etc) tegen het dak kan binden. Tegen water kan er een zeil omheen en hard rijden we niet (max 100km/h), zeker waar wij heen gaan).
Maar dan rest me de vraag of dat zomaar mag? En zo niet, hebben wij ook houtbewerkers die hobbyen met aluminium? .
Dat iets kan, wil niet zeggen dat het een goed idee is.
Ze zijn licht ook.Ik heb op mijn Lodgy super stevige alu dragers van Farad. Daar klap ik zonder probleem heel wat hout op
Erg onpraktisch met een grote hond die er regelmatig uit moet . Maar ik ken ze inderdaad.Even heel anders denken ,een soort van fietsendrager achterop de trekhaak met een soort van bak/ koffer
Kan ook een uitkomst zijn voor het wat zwaarder matriaal, zie het af en toe hier wel rijden hier
Ik weet niet of dat ook in het buitenland is toe gestaan
En funest voor de wegliggingErg onpraktisch met een grote hond die er regelmatig uit moet . Maar ik ken ze inderdaad.
In het verre oosten kijken ze ook niet op een arbeids ongevalletje meer of minder...In het Verre Oosten maken ze hun bouwsteigers van bamboe & vaak tientallen meters hoog. Dan is een discussie over sterkte tegenover gewicht denk ik weinig van nut. Het gaat er meer over hoe je van lichte materialen toch iets sterks kunt maken.
Alu kun je 'solderen', maar evengoed blindklinken.
Hout kun je klassiek verbinden (met lijm), maar ook met hoekijzers en andere hardware.
Bamboe kun je met touw aan elkaar knopen.
Gedraaid papier strengen is ook een optie, als je even de tijd ervoor neemt. Kijk naar 'loom chairs (Lloyd)'.
Of wilgentakken — leuk om daar een expeditie voor op te zetten in eigen land.
Met pvc-pijp kun je vast ook wel wat maken dat aan het doel voldoet, in combinatie met visnet of iets dergelijks. Denk aan het 'dek' van een catamaran.
Je fantasie is de enige belemmering in deze...
Ik heb dan ook geen Logan de Lodgy doet bijna 18cm. En je hebt gelijk, ik ga geen serieuze offroad avonturen aan met bepakking en gezin, maar soms wil je wel op een speciaal plekje zijn en veel wegen zijn daar onverhard en 'avontuurlijk'. Ik heb sowieso gereedschap en touw bij voor kleine issues maar ik ben ook genoeg situaties uit de weg gegaan die ik onnodig risky vond.Kom geregeld in Zweden en met mijn VW T4 soms "off road" gereden. De grusvejen zijn meestal prima te doen zelfs met een gewone auto, op de andere "off road wegen" is het een heel ander verhaal. Schuurde al snel met de bodemplaat over de grond / stenen keien / struiken takken etc. Grondspeling (officieel) T4 18 cm, Dacia Logan, 12 cm. Bij een iets te diepe kuil links of rechts is al genoeg om stil te komen staan met de bodemplaat vast op de grond en onvoldoende druk op het "vrij' draaiende wiel. Heb ook op IJsland in het binnenland met mijn Landrover 110 gereden. Off road rijden is één maar combineren met de familie, hond en een volledige en zware kampeer uitrusting is echt heel andere koek. Natuurlijk kun je voorzichtig beginnen maar weet VOORAF hoe je als je serieus vastloopt het zelf kan oplossen of hoe je hulp kan krijgen.