Mag een imperiaal ook van hout zijn?

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Wij gaan graag kamperen op vakantie, en hebben dus een wat grotere auto (Dacia Lodgy) met dito kofferbak. Wij hebben echter óók een schattig klein schoothondje (vind hij zelf) wiens bench 2/3 van deze 1200L kofferbak in beslag neemt. Dat is voor normale boodschappen en dagjes weg geen enkel probleem (er is zat ruimte over) maar voor een langere vakantie (wij doen graag wekenlange trektochten) een beetje een issue qua spullen (want ook 3 kinderen).

Ik beschik over de standaard kunstof daklijn rails, en de fabrikant-eigen dakdragers die bij de auto horen. Deze zijn echter van staal en halen behoorlijk wat weg van de maximale dakbelasting (75 tot 100kg meestal). Daar zou ik dan nog een dakkoffer bovenop moeten zetten, maar die dingen zijn vaak niet briljant qua stevigheid en de vorm laat ook niet alle soorten voorwerpen toe. Ik heb gezocht naar een alu imperiaal (ook de dealer gebeld) maar zoiets zal lastig haalbaar zijn, het word gewoon niet aangeboden.

Ik heb gezocht naar het lassen van een alu imperiaal... maar alu lassen schijnt echt een kunst te zijn en als die persoon zegt het te kunnen en er stiekem een potje van maakt kom ik daar waarschijnlijk pas te laat achter. Ik kijk dus naar twee alternatieven:

- een alu imperiaal maken op basis van buizen/kokerbalken en deze mechanisch verbinden (bouten/moeren) aan de bestaande dakdragers
- een houten versie daarvan maken

Het gaat me er puur om dat ik grotere objecten (een flinke tent, een paar velgen met banden, een koffer etc etc) tegen het dak kan binden. Tegen water kan er een zeil omheen en hard rijden we niet (max 100km/h), zeker waar wij heen gaan).

Maar dan rest me de vraag of dat zomaar mag? En zo niet, hebben wij ook houtbewerkers die hobbyen met aluminium? ;).
Ik heb op mijn Lodgy super stevige alu dragers van Farad. Daar klap ik zonder probleem heel wat hout op :)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat iets kan, wil niet zeggen dat het een goed idee is.
1653379659863.png

Maarre, je hebt gelijk. Het is me duidelijk dat die maximale dakbelasting minder te maken heeft met hoeveel gewicht er naar beneden mag/kan rusten, maar vooral met de laterale kracht die het dak op kan vangen als je ergens op klapt en de boel naar voren wil schuiven. En dat is een heel goed punt om rekening mee te houden. Ik wil dus alleen de 'normale' bagagecapaciteit vergroten (tassen/koffers) met dit plan, maximaal 50/60kg aan spullen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.535
Ook de stabiliteit van je auto verandert sterk, als je het zwaarte punt verhoogt. Doe maar eens een eland proef met iedereen in de auto en je bagage op de vloer en daarna met 50 kg op je dak.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik had geregeld zwaar spul op mijn auto..
Bij de meeste auto's en dakdragers zeggen ze ook dat er niet meer dan 75kg op je dakje kan/mag..
Uit ervaring heb ik wel eens een stuk meer meegenomen, maar dat zou ik niet doen op vakantie.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Even heel anders denken ,een soort van fietsendrager achterop de trekhaak met een soort van bak/ koffer
Kan ook een uitkomst zijn voor het wat zwaarder matriaal, zie het af en toe hier wel rijden hier
Ik weet niet of dat ook in het buitenland is toe gestaan
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even heel anders denken ,een soort van fietsendrager achterop de trekhaak met een soort van bak/ koffer
Kan ook een uitkomst zijn voor het wat zwaarder matriaal, zie het af en toe hier wel rijden hier
Ik weet niet of dat ook in het buitenland is toe gestaan
Erg onpraktisch met een grote hond die er regelmatig uit moet :p. Maar ik ken ze inderdaad.
 

jorisvh

Post veel
Ik denk dat er weinig dingen zo gereglementeerd zijn als wat er op de weg mag en dat het antwoord op ”mag ik zelf een imperiaal knutselen in hout?” dus allicht neen is.
maar, waar stopt de auto met accessoires en waar begint de bagage?
als je vraagt ”mag ik een zelfbouw grote houten reiskoffer meenemen op mijn dakdragers?“ zal het antwoord allicht ja zijn.
m.a.w., gebruik je wijsheid. het lijstje van wat allemaal mis kan gaan als je een ongeluk hebt is lang. en de kans dat je er een hebt is groter want je auto remt trager en is moeilijker controleerbaar.

totaal off topic maar wel hout gerelateerd …
dit draadje doet me denken aan de manier waarop een groot deel van de trucks in India vandaag nog steeds gebouwd wordt.
dit rolt de fabriek buiten: een chassis met aandrijflijn.
1653456729201.jpeg
dat gaat naar 1 van de vele lokale houtateliers (ze rijden daarbij echt zo honderden kms over de weg).
1653458341399.jpeg
dan langs de plaatselijke paint shop, et voila
1653457982856.jpeg
misschien geeft het je inspiratie voor de decoratie 😜.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
In het Verre Oosten maken ze hun bouwsteigers van bamboe & vaak tientallen meters hoog. Dan is een discussie over sterkte tegenover gewicht denk ik weinig van nut. Het gaat er meer over hoe je van lichte materialen toch iets sterks kunt maken.
Alu kun je 'solderen', maar evengoed blindklinken.
Hout kun je klassiek verbinden (met lijm), maar ook met hoekijzers en andere hardware.
Bamboe kun je met touw aan elkaar knopen.
Gedraaid papier strengen is ook een optie, als je even de tijd ervoor neemt. Kijk naar 'loom chairs (Lloyd)'.
Of wilgentakken — leuk om daar een expeditie voor op te zetten in eigen land.
Met pvc-pijp kun je vast ook wel wat maken dat aan het doel voldoet, in combinatie met visnet of iets dergelijks. Denk aan het 'dek' van een catamaran.
Je fantasie is de enige belemmering in deze...
In het verre oosten kijken ze ook niet op een arbeids ongevalletje meer of minder...
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Kom geregeld in Zweden en met mijn VW T4 soms "off road" gereden. De grusvejen zijn meestal prima te doen zelfs met een gewone auto, op de andere "off road wegen" is het een heel ander verhaal. Schuurde al snel met de bodemplaat over de grond / stenen keien / struiken takken etc. Grondspeling (officieel) T4 18 cm, Dacia Logan, 12 cm. Bij een iets te diepe kuil links of rechts is al genoeg om stil te komen staan met de bodemplaat vast op de grond en onvoldoende druk op het "vrij' draaiende wiel. Heb ook op IJsland in het binnenland met mijn Landrover 110 gereden. Off road rijden is één maar combineren met de familie, hond en een volledige en zware kampeer uitrusting is echt heel andere koek. Natuurlijk kun je voorzichtig beginnen maar weet VOORAF hoe je als je serieus vastloopt het zelf kan oplossen of hoe je hulp kan krijgen.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
De beperking is inderdaad de dynamische dakbelasting (die in het autoboekje). Je mag er vanuit gaan dat 'deugdelijk bevestigde' lading niet het dak van je auto afpelt.
En een daktent dan??? >> De statische belasting (auto blijft stilstaan) is zomaar een factor 5 hoger. Een 75kg daktent + 2 personen + slaapspullen is geen probleem.
Onthoudt zich over het 'dyamisch gedrag' van deze personen :LOL:

Het stuk kamersteiger vind ik wel erg origineel gevonden! Valt een bedframe met spiraalbodem ook in deze categorie?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kom geregeld in Zweden en met mijn VW T4 soms "off road" gereden. De grusvejen zijn meestal prima te doen zelfs met een gewone auto, op de andere "off road wegen" is het een heel ander verhaal. Schuurde al snel met de bodemplaat over de grond / stenen keien / struiken takken etc. Grondspeling (officieel) T4 18 cm, Dacia Logan, 12 cm. Bij een iets te diepe kuil links of rechts is al genoeg om stil te komen staan met de bodemplaat vast op de grond en onvoldoende druk op het "vrij' draaiende wiel. Heb ook op IJsland in het binnenland met mijn Landrover 110 gereden. Off road rijden is één maar combineren met de familie, hond en een volledige en zware kampeer uitrusting is echt heel andere koek. Natuurlijk kun je voorzichtig beginnen maar weet VOORAF hoe je als je serieus vastloopt het zelf kan oplossen of hoe je hulp kan krijgen.
Ik heb dan ook geen Logan ;) de Lodgy doet bijna 18cm. En je hebt gelijk, ik ga geen serieuze offroad avonturen aan met bepakking en gezin, maar soms wil je wel op een speciaal plekje zijn en veel wegen zijn daar onverhard en 'avontuurlijk'. Ik heb sowieso gereedschap en touw bij voor kleine issues maar ik ben ook genoeg situaties uit de weg gegaan die ik onnodig risky vond.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Oh, dan is dat bij aangepast. Op de site van Daciast.nl las ik bij de Lodgy dat de maat K (grondspeling) 12 cm is en dat gebruikte ik bij mijn reactie. Een auto met een 50% grotere grondspeling en ook nog met een flinke daklast, is echt veel minder (zijdelings) stabiel en gedraagt zich heel anders dan waarvoor deze auto is gemaakt. Misschien is ook een controle van de autoverzekering slim. Verder wens ik je wel een fijne vakantie in het "Noorden".
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok.... de zaak heeft zich eenvoudig opgelost. Ik schreef eerder dat dakkoffers voor mij enige nadelen kennen. Maar we zijn allemaal budgetbewust, en als de prijs laag genoeg is kan ik over sommige nadelen heen kijken....

Dus voor twee tientjes werd ik vandaag eigenaar van deze koffer:

WhatsApp Image 2022-06-01 at 4.09.19 PM.jpeg

Ik ga eerst kijken of ik de kleur kan laten matchen via de kleurcode van de auto en dan spuitbussen bestellen (ik heb wel eens een motorfiets met zeer goed gevolg gespoten, kijken of dat hier ook lukt) en als ik de kleur niet kan krijgen doen we gewoon wat keks.

Geen idee van het aantal liters, maar het is een oude BMW koffer en hij monteert op de standaard Dacia eigen dakdragers die ik al had.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.