Mag een imperiaal ook van hout zijn?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wij gaan graag kamperen op vakantie, en hebben dus een wat grotere auto (Dacia Lodgy) met dito kofferbak. Wij hebben echter óók een schattig klein schoothondje (vind hij zelf) wiens bench 2/3 van deze 1200L kofferbak in beslag neemt. Dat is voor normale boodschappen en dagjes weg geen enkel probleem (er is zat ruimte over) maar voor een langere vakantie (wij doen graag wekenlange trektochten) een beetje een issue qua spullen (want ook 3 kinderen).

Ik beschik over de standaard kunstof daklijn rails, en de fabrikant-eigen dakdragers die bij de auto horen. Deze zijn echter van staal en halen behoorlijk wat weg van de maximale dakbelasting (75 tot 100kg meestal). Daar zou ik dan nog een dakkoffer bovenop moeten zetten, maar die dingen zijn vaak niet briljant qua stevigheid en de vorm laat ook niet alle soorten voorwerpen toe. Ik heb gezocht naar een alu imperiaal (ook de dealer gebeld) maar zoiets zal lastig haalbaar zijn, het word gewoon niet aangeboden.

Ik heb gezocht naar het lassen van een alu imperiaal... maar alu lassen schijnt echt een kunst te zijn en als die persoon zegt het te kunnen en er stiekem een potje van maakt kom ik daar waarschijnlijk pas te laat achter. Ik kijk dus naar twee alternatieven:

- een alu imperiaal maken op basis van buizen/kokerbalken en deze mechanisch verbinden (bouten/moeren) aan de bestaande dakdragers
- een houten versie daarvan maken

Het gaat me er puur om dat ik grotere objecten (een flinke tent, een paar velgen met banden, een koffer etc etc) tegen het dak kan binden. Tegen water kan er een zeil omheen en hard rijden we niet (max 100km/h), zeker waar wij heen gaan).

Maar dan rest me de vraag of dat zomaar mag? En zo niet, hebben wij ook houtbewerkers die hobbyen met aluminium? ;).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mag - weet ik niet, maar ik kan niet bedenken waarom niet. Kan? weet ik ook niet - in die zin dat ik niet weet of er (nog) hardware voor wordt aangeboden, of dat je helemaal zelf moet gaan knutselen. Wat ik WEL weet is dat er vroegâh, jaren 70 van de 20e eeuw iig nog wel, in de VS dakdragersteunen te koop waren - voor montage op een klassieke regengoot, je weet wel, zo een met van die opstaande randjes, waar je vroeger hier ook je imperiaal op vastklemde, die specifiek bedoeld waren om met 2 (of meer) zogeheten two-by-fours (grenen latten van geschaafd 1.5 bij 3.5 inch (dus zeg 4 bij 9 cm) kopmaat) een dakdrager te fabrieken - die waren bijzonder populair bij open kanovaarders, die ze bij voorkeur gebruikten om een open kano ('canadees') naar en van het water te transporteren... Wellicht kun je ze op eBay in de VS nog wel vinden?
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Twee standaard thule dakdragers lijkt mij qua gewicht prima, in een dakkoffer moet je doorgaans alle spullen stoppen die niet te zwaar zijn, en nat mogen worden.
Ik heb het gevoel dat je te veel nadenkt, gewoon erop knallen een standaard dakkoffer met rails.
De moeite om dat in hout te maken lijkt me ook te groot.

Sta je dan langs de Autobahn met een flesje D3 en een lijmtang je pallet-hout dakdrager te lijmen... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Twee standaard thule dakdragers lijkt mij qua gewicht prima, in een dakkoffer moet je doorgaans alle spullen stoppen die niet te zwaar zijn, en nat mogen worden.
Ik heb het gevoel dat je te veel nadenkt, gewoon erop knallen een standaard dakkoffer met rails.
De moeite om dat in hout te maken lijkt me ook te groot.

Sta je dan langs de Autobahn met een flesje D3 en een lijmtang je pallet-hout dakdrager te lijmen... ;)
In een dakkoffer kan ik geen velgen met offroad banden kwijt, of heel eenvoudig spullen aan vast knopen voor een tent/tarp/hangmat en dergelijke, dus een imperiaal leek mij de te verkiezen oplossing. Een frame maken is zo gebeurd, minder dan een dag werk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Zware dingen horen zo laag mogelijk in je auto. Ook voor je eigen veiligheid. Als je plotseling moet uitwijken lig je gelijk op je dak. Als je per ongeluk achter op iets van een citroen C1 klapt, onthoofd je met je bench de kinderen van je voorligger. Je moet minder meenemen , er een aanhangwagen achter hangen, of een bestelbus kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en janwillem

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zware dingen horen zo laag mogelijk in je auto. Ook voor je eigen veiligheid. Als je plotseling moet uitwijken lig je gelijk op je dak. Als je per ongeluk achter op iets van een citroen C1 klapt, onthoofd je met je bench de kinderen van je voorligger. Je moet minder meenemen , er een aanhangwagen achter hangen, of een bestelbus kopen.
Even voor de duidelijkheid: de (crash-tested) bench (waar mijn hond in reist) staat gewoon ramvast gesnoerd in de kofferbak. De imperiaal zou bedoeld zijn op deze manier:

TJM-SK-MI07.jpg

Aanhanger heb ik, zou ik in NL ook gewoon gebruiken, maar is offroad een beetje een uitdaging (zeker in de bossen in het noorden).
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Zware dingen horen zo laag mogelijk in je auto. Ook voor je eigen veiligheid. Als je plotseling moet uitwijken lig je gelijk op je dak. Als je per ongeluk achter op iets van een citroen C1 klapt, onthoofd je met je bench de kinderen van je voorligger. Je moet minder meenemen , er een aanhangwagen achter hangen, of een bestelbus kopen.
Als je het doet voor het gewicht; een houten constructie die sterk en stijf genoeg is (brr, zware velgen bovenin een houten bakje en een keer flink remmen...) zal ook wat wegen.

Overigens moet ik wel wat grinniken met Dacia lodgy en de combinatie van off-road... :p
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je het doet voor het gewicht; een houten constructie die sterk en stijf genoeg is (brr, zware velgen bovenin een houten bakje en een keer flink remmen...) zal ook wat wegen.

Overigens moet ik wel wat grinniken met Dacia lodgy en de combinatie van off-road... :p
Je zou er nog van kijken waar je kan komen met dat ding ;).


Het helpt dat de Lodgy (gebouwd voor Roemeense wegen!) flinke grondspeling heeft.

In de praktijk is het bij ons meer dit:


Maar toch... paar bandjes met diep profiel zijn dan wel heel nuttig. Zelfs winterbanden zijn beter dan gewoon zomerbanden, en je loopt groter risico op lekrijden, dus een ander wiel erop kunnen zetten is sneller/handiger wegkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik denk zelf dat ik niet zo bang ben aangelegd maar helemaal hout zou ik niet aan beginnen. Je kunt wel iets op de bestaande dakdragers knutselen. Maar de daklast blijft beperkt. Gewoon een aanhanger is verreweg het beste plan.
Zelf kampeerden wij als gezin met duitse dog en de waard tent maar vanaf kind nr 2 ging dat wel met de aanhanger.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Een beetje knappe aluminium imperiaal in de maat van een lodgy weegt zo maar 100 kg. Ze worden over het algemeen door het dak heen bevestigd of op speciale verstevigingen in het dak vastgeschroefd. Ze zijn bedoeld voor bedrijfswagens , die stuggere vering en demping hebben en zware stabilisatoren. Je hebt een personenwagen, dat geeft beperkingen. Als je meer bodemvrijheid zoekt voor je aanhanger, kan je er gewoon hogere banden onder zetten. De meeste aanhangers hebben een mercedes steek. Als de spatborden dan niet meer passen, koop je een paar abs spatborden in de juiste maat.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik denk zelf dat ik niet zo bang ben aangelegd maar helemaal hout zou ik niet aan beginnen. Je kunt wel iets op de bestaande dakdragers knutselen. Maar de daklast blijft beperkt. Gewoon een aanhanger is verreweg het beste plan.
Zelf kampeerden wij als gezin met duitse dog en de waard tent maar vanaf kind nr 2 ging dat wel met de aanhanger.
Oh dat zeker, als ik zelf een frame zou maken zou ik dat op basis van de bestaander dragers doen, die zitten op de voorgeschreven wijze muurvast aan de rails. En meer dan een rek waar iets (groots) op kan liggen + wat sjorpunten hoeft het niet te zijn.

@chevy66 eens, maar een aanhanger is in het (dichte) bos gewoon geen oplossing. Voor deze zomer zoeken we die omgeving niet op (gewoon campings, dus een aanhanger is dan dikke prima) maar omdat ik weet dat we volgend jaar weer willen rondtrekken kwam het onderwerp nu naar boven. We gaan soms door paadjes heen die maar net passen, en alhoewel offroad met deze auto nog heel aardig gaat zou een aanhanger detriment zijn voor de druk op de voorbanden, meer gewicht op de auto zelf echter zou positief zijn.

En wie roept dat we teveel meenemen - we kamperen écht heel minimaal hoor, maar met een gezin van 5 + hond is 400 liter kofferruimte (na aftrek viervoeter) gewoon echt heel krap bemeten. We nemen geen koelbox mee, geen speelgoed, zeer minimale kleding etc etc.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
In het Verre Oosten maken ze hun bouwsteigers van bamboe & vaak tientallen meters hoog. Dan is een discussie over sterkte tegenover gewicht denk ik weinig van nut. Het gaat er meer over hoe je van lichte materialen toch iets sterks kunt maken.
Alu kun je 'solderen', maar evengoed blindklinken.
Hout kun je klassiek verbinden (met lijm), maar ook met hoekijzers en andere hardware.
Bamboe kun je met touw aan elkaar knopen.
Gedraaid papier strengen is ook een optie, als je even de tijd ervoor neemt. Kijk naar 'loom chairs (Lloyd)'.
Of wilgentakken — leuk om daar een expeditie voor op te zetten in eigen land.
Met pvc-pijp kun je vast ook wel wat maken dat aan het doel voldoet, in combinatie met visnet of iets dergelijks. Denk aan het 'dek' van een catamaran.
Je fantasie is de enige belemmering in deze...
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb "vroeger" wel eens een plaat multiplex met een zware zeilzak er omheen gemaakt voor op de standaard 2 dakdragers, ging prima...maar ja dat was toen...
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb het 21 jaar geleden mee gemaakt: Ik reed in de bebouwde kom en er kwam een Fiestaatje met 90 achterop geknald. Mijn auto was van achteren zwaar beschadigd, maar ook op het dak en de kofferbak.
Die gast had zo'n gegalvaniseerd imperiaaltje op de auto met daarop een grote staande klok. Die pakte dus dak en motorkap mee. Ik denk dat het verkeerde zuinigheid is om zelf iets te knutselen. Bovendien lijkt mij massief hout zwaarder dan de moderne imperialen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Als je er wielen en een tent op wilt leggen denk dan eens aan twee 'baren' die je op de dragers haakt en die je er met z'n tweeen in z'n geheel op- en af kunt tillen/schuiven. Je maakt de lading een stuk makkelijker vast als de 'baar' op de grond ligt/staat en het gewicht per baar is beperkt dus tillen zou geen groot probleem hoeven te zjjn. Met een paar uitklap/insteek poten heb je er op de kampeerplaats nog een tafel/bank aan ook. Misschien kun je de stokken van de tent gebruiken? Of de liggers van de baren gebruiken als tentstokken? Of neem een simpel aluminium laddertje.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je er wielen en een tent op wilt leggen denk dan eens aan twee 'baren' die je op de dragers haakt en die je er met z'n tweeen in z'n geheel op- en af kunt tillen/schuiven. Je maakt de lading een stuk makkelijker vast als de 'baar' op de grond ligt/staat en het gewicht per baar is beperkt dus tillen zou geen groot probleem hoeven te zjjn. Met een paar uitklap/insteek poten heb je er op de kampeerplaats nog een tafel/bank aan ook. Misschien kun je de stokken van de tent gebruiken? Of de liggers van de baren gebruiken als tentstokken? Of neem een simpel aluminium laddertje.
Ja ik zit nu ook te denken, als ik de standaard twee dragers monteer (die van Dacia zelf) en daartussen twee stangen monteer heb je al een rechthoek. Iets op het dak maken tegen krassen en je kan er zo je tent/koffer op leggen. Het kan niet wegschuiven dus vastsjorren en je kan gaan. Die wielen zouden een leuk extraatje zijn maar het gaat me vooral om de tenten (1 hele grote of 2 kleine in ons geval) en wat andere grote (doch relatief lichte) voorwerpen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je grootste probleem is vermoedelijk je vrouw. Je hond heeft alleen wat brokken nodig, je kinderen stellen ook geen eisen. Jij bent een man, dus je hebt genoeg aan een schone onderbroek en een paar extra sokken. Zodra er ook vrouwen mee gaan op vakantie , kom je ineens ruimte te kort. Ik denk dat als je drie van die originele dakdragers kwijt kan en je maakt een plaat 9 mm betonplex op maat, dat je een mooie compromis hebt. Voor het bevestigen van spullen frees je sleuven langs de randen, zodat je je sjorbanden door de plaat heen om je dakbeugels kan trekken. Aan de voorkant kant kan je een stuk schuin zetten als winddeflector en het helpt je spullen op het dak houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.