Maatmeubilair slaapkamer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.993
2.211
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een update die veel te lang op zich liet wachten
beter laat dan nooit
in ieder geval bedankt om ons oog te verwennen
Ik moet me ook nog wagen aan het monteren van de Blum rails in de kast op de juiste hoogte.
om de juiste hoogte aan te houden, zaag ik voor elke (hoogte van) geleider een plaat
die zet ik zowel links als rechts tegen de wand van de kast
mal er op, en gaten voor de geleiders voorboren
noot: ik plaats grass dynapro - veronderstel dat blum ook een mal heeft

Eliane

Nieuw lid
6 jun 2019
16
39
Zwevegem
beter laat dan nooit
in ieder geval bedankt om ons oog te verwennen

om de juiste hoogte aan te houden, zaag ik voor elke (hoogte van) geleider een plaat
die zet ik zowel links als rechts tegen de wand van de kast
mal er op, en gaten voor de geleiders voorboren
noot: ik plaats grass dynapro - veronderstel dat blum ook een mal heeft

Dank voor de tip! Het is vooral bepalen waar ik de ladegeleiders moet hangen dat lastig loopt.

Er komen 4 lades in een ruimte van 740 mm met telkens 3 mm spatie tussen de fronten.

Klopt mijn redenering dat de spatie tussen de fronten er a.d. niet toe doet?
Ik deel dus de beschikbare ruimte voor de lades van 740 mm door 4 en monteer een set ladegeleiders op:
0 mm,
185 mm,
370 mm
en 555 mm, telkens gerekend vanaf de bodem van de kast?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.993
2.211
als bij blum de onderste geleider op 0 komt + je 4 lades met inliggende fronten op 740:4 = telkens 185 afstand wil plaatsen, klopt dit
moeten opliggende fronten deels voor de boven- en onderregel komen, en moeten de fronten even hoog zijn, dan klopt dit volgens mij niet meer
hou rekening met de vertikale spatie tussen de fronten

Eliane

Nieuw lid
6 jun 2019
16
39
Zwevegem
als bij blum de onderste geleider op 0 komt + je 4 lades met inliggende fronten op 740:4 = telkens 185 afstand wil plaatsen, klopt dit
moeten opliggende fronten deels voor de boven- en onderregel komen, en moeten de fronten even hoog zijn, dan klopt dit volgens mij niet meer
hou rekening met de vertikale spatie tussen de fronten
Ai - het zijn opliggende fronten. Dus de ladegeleiders moeten anders verdeeld worden. De vraag is: hoe? :)

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
247
64
Als je wat minder wiskundig en van de tekeningen bent kan dit ook helpen:
* Plak schilderstape op de staander(s) van de voorzijde van de corpus waarin de lades komen.
* Teken de posities af van je ladefronten en de voegen, bijvoorbeeld met blauwe balpen.
* Verdeel de bakken van je lades ten opzichte van je ladefronten, teken deze bijvoorbeeld met zwarte pen af.
* Bepaal de onderkant van je ladegeleider ten opzichte van je ladebakken. Streep deze af, bijvoorbeeld met rode pen.
* Klem een mal/plankje op de rode lijn, zet hier je geleider op en boor/schroef hem vast. Bij Blum zit altijd het 3e gaatje van de geleider op 37mm vanaf voorkant corpus.

PS
* Als je veel lades hebt kun je mallen maken zoals Zotvanhout aangeeft, de maten kun je bepalen mbv de rode lijn.
* De onderste geleiders komen meestal op de bodem van de corpus
* Dit maakt dat je geleider 18mm boven de onderkant van je ladefront zit, dit kun je eventueel ook doorvoeren bij de lades erboven, dan is de verhouding ladefront-ladegeleider steeds gelijk.
Succes!

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.993
2.211
Als je veel lades hebt kun je mallen maken zoals Zotvanhout aangeeft
zelfs voor 1 corpus zaag ik stukken plaat op 'hoogte'
dan hoef ik mijn boormal (grass) niet vast te houden, maar gewoon bovenop de plaat te leggen
en voor de geleider heb ik hetzelfde comfort

de hoogte van de mal is voor mij de hoogte waarop het corpus zou beginnen
maw het is alsof elke nieuwe hoogte de onderregel van een corpus is

voor elke nieuwe plaatsing zaag ik de platen van de vorige keer korter
tot ze te kort zijn

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.993
2.211
Ai - het zijn opliggende fronten. Dus de ladegeleiders moeten anders verdeeld worden. De vraag is: hoe? :)
strikt genomen is de plaats van de geleiders niet de uiteindelijk beslissende faktor
er is kans dat je de geleiders op hoogtes kan plaatsen, die een meervoud van 740/4=185 zijn
dat hangt af van de vertikale overlapping van boven- en onderregel
+ de vertikale ruimte die je tussen de schuiven hebt, waar noch geleider noch schuivenbak zichtbaar zijn
ik ga er van uit dat je een bak maakt + daar het front op monteert
dan kan je met de fronten vertikaal schuiven
voor grass dynapro kan ik het zo voor jou uittekenen
met blum heb ik geen ervaring, alhoewel collega's mij al gemeld hebben dat er geen verschil op zit

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
597
111
Stiens
Soms, om vertrouwen te krijgen, moet je een proef bouwen van goedkoop materiaal. Hoeft ook niet perse van dezelfde maat te zijn. Maak een goed plan, voer het uit, en kijk of het resultaat is wat je verwacht. Zo ja, dan heb je het begrepen en kun je door. Zo niet, dan stel je je berekeningen bij.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.993
2.211
Soms, om vertrouwen te krijgen, moet je een proef bouwen van goedkoop materiaal. Hoeft ook niet perse van dezelfde maat te zijn. Maak een goed plan, voer het uit, en kijk of het resultaat is wat je verwacht. Zo ja, dan heb je het begrepen en kun je door. Zo niet, dan stel je je berekeningen bij.
prima idee
voor mijn grass dynapro heb ik een corpus gebouwd met daarin een schuif
inbegrepen een duw+open-mechanisme
die dient tevens als demomodel voor mijn klanten
bijkomend heb ik een tekening in autocad met alle mogelijke afstanden
bijkomend een xls die alle variaties opvangt, en mij alle maten geeft
verschil in gemonteerde hoogte zijkanten <> voorkanten, opbouw <> inbouw, bodem, enz incluis

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.