Maatmeubilair slaapkamer

Eliane

Nieuw lid
6 jun 2019
13
32
Zwevegem
Mag ik even om jullie raad vragen?

Rechts en links komen er afwerkingspanelen op de kast die het geheel wat opdikken tot ongeveer 3.5 cm. De bedoeling is dat deze panelen van vloer tot plafond lopen. Er komen daar geen plinten.

Hoe pak ik dat aan? Het is een oude woning met een golvend plafond. Dat merkte ik ook al bij de deuren van de kast die in het midden van de kamer amper gekeerd kunnen worden terwijl ik ter hoogte van de kast makkelijk 2.5 cm speling heb in de hoogte.

Thoughts anyone? Is een schaduwvoeg de enige optie? Enkel boven dan? Of boven en onder?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.149
426
Een nette voeg met een beetje ruimte is veel mooier dan proberen naadloos aan te sluiten.

dat er in het midden minder hoogte is dan bij de muren is ook in nieuwe huizen met betonvloeren het geval.
de vloeren buigen immers door 1/300 van de overspanning is vrij normaal
(de bovenkant van de vloer wordt door de afwerking veel vlakker als het goed is)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.841
399
39
Enkhuizen
Dat heb je mooi gemaakt zeg. Ook die ultradunne profielen en ledstrids zijn goed gevonden én ingewerkt.
De sensor om het licht aan te schakelen is reuzehandig. @boudewijn_de_bouwer opperde om een reedcontact met magneetjes te gebruiken, maar dit is plug and play, inbouwklaar, dus veel makkelijker.
Een reedcontact is vaak een maak contact. Dat is dus gesloten wanneer de deur dicht is. Daardoor moet er weer een schakeling achter die eroor zorgt dat bij een dicht contact het licht uit is en andersom. Gedoe dus.
Reed contacten zijn in NO en NC verkrijgbaar.

NO=Normaly Open dus magneet erbij schakelt aan.
NC=Normaly Closed dus magneet erbij schakelt uit.
 

Eliane

Nieuw lid
6 jun 2019
13
32
Zwevegem

Een nette voeg met een beetje ruimte is veel mooier dan proberen naadloos aan te sluiten.

dat er in het midden minder hoogte is dan bij de muren is ook in nieuwe huizen met betonvloeren het geval.
de vloeren buigen immers door 1/300 van de overspanning is vrij normaal
(de bovenkant van de vloer wordt door de afwerking veel vlakker als het goed is)
Een schaduwvoeg bovenaan dan? Wat houd ik aan qua maatvoering? De top van de deuren? Dat is 1 cm ongeveer. Of blijf ik visueel net beter weg van de top van de deuren (een gevalletje 'net niet' staat waarschijnlijk niet mooi)?
 

Eliane

Nieuw lid
6 jun 2019
13
32
Zwevegem
altijd !
anders zou dit forum niet bestaan
de vraag is mij niet volledig duidelijk
heb je een foto ?
in ieder geval zou ik proberen om bestaande lijnen, horizontaal of vertikaal, door te laten lopen
Excuses voor de vertraagde reactie - ik was weg voor het werk.

Dit is de situatie: twee gestapelde kasten die een afwerkingspaneel behoeven. De deuren lopen tot ongeveer 0.5 cm van de grond en 1 cm van de plafond (het plafond is meer oneffen dan de vloer).

Het afwerkingspaneel wil ik iets opdikken (2 x 18 mm) om voldoende 'body' te hebben. Concreet: het zijpaneel zal lopen tot de ingewerkte gordijnrail die je ziet op de foto.

Wat houd ik aan qua maatvoering voor het afwerkingspaneel, wetende dat echt vloer tot plafond werken misschien lastig wordt aangezien het plafond makkelijk 2 cm lager is aan de zijkanten van de kamer dan in het midden (de kastdeuren krijg ik in het midden van de kamer bijv. niet rechtop gezet)? Toch proberen en goede acrylaatkit?

Enkel een schaduwvoeg bovenaan? Gelijk met de bovenkant van de kastdeuren? Maar wat doe je dan als je die kastdeuren ooit nog wil/moet bijstellen?

Schaduwvoeg boven en onder, opnieuw gelijk met de kastdeuren?

IMG_20240716_075619.jpg
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
308
115
als het hoogte verschil (midden - zijkant = 2cm) echt zo groot is zal een "schaduwvoeg" volgens mij raar lijken. Ik zou toch proberen om van vloer tot plafond te werken. Zou eerst met een reststuk het plafond aftekenen zodat je de contour perfect hebt en dit reststuk perfect aansluit met het plafond, vervolgens kan je meten van de onderkant van het reststuk tot aan de vloer en dit dan overzetten op je afwerkingspaneel.
 

Eliane

Nieuw lid
6 jun 2019
13
32
Zwevegem
als het hoogte verschil (midden - zijkant = 2cm) echt zo groot is zal een "schaduwvoeg" volgens mij raar lijken. Ik zou toch proberen om van vloer tot plafond te werken. Zou eerst met een reststuk het plafond aftekenen zodat je de contour perfect hebt en dit reststuk perfect aansluit met het plafond, vervolgens kan je meten van de onderkant van het reststuk tot aan de vloer en dit dan overzetten op je afwerkingspaneel.
Thanks voor het meedenken! De 2 cm verschil is van het midden van de kamer tot de zijmuur waar de kast staat, een kamer van zo'n 5.5 meter breed. Kastdeuren met 1.5 cm speling ter hoogte van de kast kunnen in het midden van de kamer niet rechtop staan (te laat ontdekt met nieuw plamuurwerk aan het plafond en herstelwerk aan de kastdeur tot gevolg ;-)).

Visueel valt een rechte schaduwvoeg ter hoogte van de kast dus denk ik wel mee. Het is niet dat het 0.5 cm afloopt op 60 cm kastbreedte.

Keuzes, keuzes, keuzes. :cool:
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.105
879
Omgeving Leiden
Een ander idee:
Met een passtuk de ruimte boven de kastzijkant dicht maken.
De schroefgaten plamuren en gaten opvullen. De boel glad schuren, opruwen.
Dan de zijkant afwerken met vinyl, kurk , behang, laminaat, oid.

Of niet twee maal 18mm er tegenaan zetten, maar een plaat van 4 mm oid, die buigt makkelijk zodat de hoogte van het plafond je niet in de weg zit.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.597
2.105
Klein-Brabant, Vlaanderen
Excuses voor de vertraagde reactie - ik was weg voor het werk.
verontschuldigingen hoeven hier niet
als het hoogte verschil (midden - zijkant = 2cm) echt zo groot is zal een "schaduwvoeg" volgens mij raar lijken. Ik zou toch proberen om van vloer tot plafond te werken. Zou eerst met een reststuk het plafond aftekenen zodat je de contour perfect hebt en dit reststuk perfect aansluit met het plafond, vervolgens kan je meten van de onderkant van het reststuk tot aan de vloer en dit dan overzetten op je afwerkingspaneel.
volledig akkoord
2 cm moffel je niet zo maar weg
niet twee maal 18mm er tegenaan zetten, maar een plaat van 4 mm oid, die buigt makkelijk zodat de hoogte van het plafond je niet in de weg zit.
mogelijks begrijp ik het niet goed
2 x een volle plaat van 18 mm is inderdaad te veel van het goede
als @Eliane vooraf afgekante platen koopt, heeft ze voor de 1ste plaat die tegen de kast komt, enkel de voorzijde nodig
dus bv ipv van een plaat van 600 mm, een van 200 mm
die in 2 zagen, en aan de voorkant + tegen de muur telkens een stuk zetten
doorboren vanuit de binnenkant van de kast
 

Eliane

Nieuw lid
6 jun 2019
13
32
Zwevegem
Dank allen voor de creatieve ideeën.
Kurk enzo gaat het niet worden.
Ik probeer van vloer tot plafond te werken via de methode van @wimpie.
Wordt vervolgd dit weekend!
 

Eliane

Nieuw lid
6 jun 2019
13
32
Zwevegem
Volgende vraag...

In 1 van de kasten komen 4 lades. Ik heb volgende netto ruimte beschikbaar: 490 mm diep x 924 mm breed.

Ik zal blum soft close ladegeleiders gebruiken.

Ik wil de maximale diepte benutten en geen apart voorzetfront gebruiken. De handgreep wordt uitgefreesd. Dus tip-on is niet nodig.

Heb ik zonder tip-on voor die breedte nu wel of niet een synchronisatiestang nodig?

En kloppen volgende berekeningen voor de lengte van de ladegeleiders?

Zonder synchronisatiestang : 490 mm - 10 mm speling achteraan - 18 mm front = 462 mm -> geleiders van 450 mm (met wat marge)

Met synchronisatiestang: 490 mm - 10 mm speling achteraan - 11 mm synchronisatiestang - 18 mm front = 451 mm -> geleiders van 450 mm (nipt wel)
 

jorisvh

Post veel
Ik leg de grens om al dan niet een zijdelingse stabilisatie te gebruiken op breedte > 2x diepte. Je zit onder die grens dus ik zou het zonder doen.
Stabilisatie vereist trouwens 12mm (niet 11mm) dus met zou er 0 marge zijn met.

Synchronisatie is enkel van toepassing icm tip-on.

Vermits je 18mm aftrekt voor frontdikte veronderstel ik dat het over inliggende lades gaat. In dat geval zou ik diepteinstelling toevoegen. Die vereist 3mm diepte.

Uiteindelijk is de vraag of een langere geleider past. De volgende stap is 480mm, dat lukt sowieso niet (als het effectief inliggend is althans).

Om het precies uit te zoeken kan je het altijd ingeven in de Blum configurator
 

Eliane

Nieuw lid
6 jun 2019
13
32
Zwevegem
Thanks voor de hulp. Wat een topforum! De lades zijn intussen in uitvoering. Foto's volgen.

Ik blijf maar vragen stellen...

De fronten van een klein kastje dat aansluit op een radiatoromkasting worden bovenaan in verstek afgewerkt. Het is een kastje met een binnencorpus. Er komt een bovenblad op dat ook in verstek wordt afgewerkt.

Nu raakt het verstek van het front het verstek van het bovenblad. Ik dacht dat dit wel ging lukken met de gewone Blum 110° opdek scharnieren maar dat klopt niet. Het front moet verder naar voor uitgeworpen worden. De kantjes van het verstek moeten nog gebroken worden, maar dat zal het niet oplossen. Zie foto hieronder.

Zou dit met Blum 155° opdek scharnieren wel lukken? Als ik de documentatie online lees, vermoed ik van wel, hoewel geen van de geschetste situaties helemaal overeen komen met wat ik probeer te doen. Enkel de bovenkant is in mijn geval in verstek, niet de zijkanten of onderkant. Ik toets het graag bij jullie af vooraleer de potgaten voor de scharnieren verder in de fronten te boren.

IMG_20240804_121946.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.