Ik hoop wat ideeen en suggesties te verzamelen over het volgende: Ik ben een nieuwe werk/freestafel aan het maken en ik zit te piekeren wat ik voor het freesgedeelte ga doen. Ik heb momenteel nog een losse freestafel met daarin de befaamde Triton MOF001 frees die zijn eigen 'lift' heeft op een Kreg baseplate. Deze combinatie werkt in principe prima, behalve dan dat de hoogteinstelling een beetje schokkerig is waardoor dat je af en toe een beetje moet 'pielen' om het goed te krijgen, en dat je vervolgens iedere keer onder de tafel de frees moet blokkeren (om te voorkomen dat de ingestelde hoogte door trillingen veranderd) en aan moet zetten (vanwege in principe goede veiligheidsmaatregelen kun je deze frees niet 'vergrendelen' in de aan-stand waardoor je geen externe schakelaar, b.v. aan de buitenkant van de stofkast waarin de frees zit, kunt gebruiken. Dat heet volgens mij een nullast schakelaar?).
Jullie snappen dat dit mijn leven best wel zwaar maakt
, dus ik zit te twijfelen of ik niet ga investeren in een losse freeslift met frees, zodat ik een soepele hoogteinstelling heb, en de liftvergrendeling en frees kan bedienen zonder iedere keer onder de tafel te moeten friemelen. Maar dan begint het:

Jullie snappen dat dit mijn leven best wel zwaar maakt

- de meeste freesliften lijken gemaakt te zijn voor het 'amerikaanse' type frees, d.w.z., gemaakt om een cilindervormige frees in te klemmen. Wat ik zo zie ben je in ons kikkerlandje dan al snel aangewezen op de AEG frees. Maar heeft deze ook een nullast aan/uit schakelaar zodat ik hem alsnog iedere keer op het apparaat zelf aan en uit moet zetten? Is er een alternatief zonder?
- er zijn liften die specifieke modellen 'europesche' frezen kunnen opnemen. Zo zie ik er een waar mijn festool OF1010 in zou kunnen, maar dan maak ik me weer enigzins zorgen over hoe makkelijk ik dan nog de freesjes zelf kan vervangen: deze frees heeft een niet verwijderbare plaat, die ik dan vervolgens onder een liftplaat moet monteren en dat komt dan weer onder de freesplaat van de tafel. Lijkt alsof ik hier al snel 2 cm mee verlies in 'snijhoogte', en kun je dan nog comfortabel bij de spanner?
- Ik was aan het kijken naar een filmpje van Dennis (hookedonwood) waarin hij een Incra en een Wnew (Chinees) lift aan het vergelijken was, en daaruit bleek dat de incra lift bij het vergrendelen in hoogte verschoof. Dat vind ik toch enigzins teleurstellend bij een product van 700 euro. Hebben meer liften hier last van?
- Ook al zit er geld in mijn zak te branden, allicht dat ik toch beter bij mijn Triton kan blijven (en het geld aan b.v. een mooie Holzstar KSO750 langbandschuurmachine uitgeven
), maar weet iemand dan een manier om in ieder geval de bediening van de aan/uit schakelaar aan te kunnen passen (zonder dat ik de hele machine moet modificeren)?

Laatst bewerkt: