Luxeprobleem: Blijf ik bij mijn Triton frees, of losse frees en lift in mijn nieuwe tafel?

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Ik hoop wat ideeen en suggesties te verzamelen over het volgende: Ik ben een nieuwe werk/freestafel aan het maken en ik zit te piekeren wat ik voor het freesgedeelte ga doen. Ik heb momenteel nog een losse freestafel met daarin de befaamde Triton MOF001 frees die zijn eigen 'lift' heeft op een Kreg baseplate. Deze combinatie werkt in principe prima, behalve dan dat de hoogteinstelling een beetje schokkerig is waardoor dat je af en toe een beetje moet 'pielen' om het goed te krijgen, en dat je vervolgens iedere keer onder de tafel de frees moet blokkeren (om te voorkomen dat de ingestelde hoogte door trillingen veranderd) en aan moet zetten (vanwege in principe goede veiligheidsmaatregelen kun je deze frees niet 'vergrendelen' in de aan-stand waardoor je geen externe schakelaar, b.v. aan de buitenkant van de stofkast waarin de frees zit, kunt gebruiken. Dat heet volgens mij een nullast schakelaar?).

Jullie snappen dat dit mijn leven best wel zwaar maakt 😉, dus ik zit te twijfelen of ik niet ga investeren in een losse freeslift met frees, zodat ik een soepele hoogteinstelling heb, en de liftvergrendeling en frees kan bedienen zonder iedere keer onder de tafel te moeten friemelen. Maar dan begint het:
  • de meeste freesliften lijken gemaakt te zijn voor het 'amerikaanse' type frees, d.w.z., gemaakt om een cilindervormige frees in te klemmen. Wat ik zo zie ben je in ons kikkerlandje dan al snel aangewezen op de AEG frees. Maar heeft deze ook een nullast aan/uit schakelaar zodat ik hem alsnog iedere keer op het apparaat zelf aan en uit moet zetten? Is er een alternatief zonder?
  • er zijn liften die specifieke modellen 'europesche' frezen kunnen opnemen. Zo zie ik er een waar mijn festool OF1010 in zou kunnen, maar dan maak ik me weer enigzins zorgen over hoe makkelijk ik dan nog de freesjes zelf kan vervangen: deze frees heeft een niet verwijderbare plaat, die ik dan vervolgens onder een liftplaat moet monteren en dat komt dan weer onder de freesplaat van de tafel. Lijkt alsof ik hier al snel 2 cm mee verlies in 'snijhoogte', en kun je dan nog comfortabel bij de spanner?
  • Ik was aan het kijken naar een filmpje van Dennis (hookedonwood) waarin hij een Incra en een Wnew (Chinees) lift aan het vergelijken was, en daaruit bleek dat de incra lift bij het vergrendelen in hoogte verschoof. Dat vind ik toch enigzins teleurstellend bij een product van 700 euro. Hebben meer liften hier last van?
  • Ook al zit er geld in mijn zak te branden, allicht dat ik toch beter bij mijn Triton kan blijven (en het geld aan b.v. een mooie Holzstar KSO750 langbandschuurmachine uitgeven 😊), maar weet iemand dan een manier om in ieder geval de bediening van de aan/uit schakelaar aan te kunnen passen (zonder dat ik de hele machine moet modificeren)?
Kortom, ik hoor graag wat jullie gedaan hebben en welke overwegingen je daarbij hebt genomen. Ik sta open voor alle suggesties (denk ik) 😊

Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.650
303
Ik heb een keer gelezen (ik denk op dit forum), dat iemand die schakelaar vd Triton uit elkaar gesloopt had om dat blokkeermechanisme te verwijderen.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.920
1.100
Omgeving Eindhoven
Als alternatief voor de AEG is er in de UK de AUK.

Bij deze shop komen er geen invoerrechten meer bij, de prijs die je ziet is wat je betaalt, en binnen een paar dagen in huis.
Er zit alleen een Engelse stekker aan, maar voor een paar euro heb je een verloopstekker naar eurostekker.

Zie hier mijn topic, voor de freestafel die ik ook nog steeds moet afmaken…
Ik heb ook eerst een Triton gehad, maar om de redenen die jij noemt ook omgeschakeld. En deze AUK bevalt meer dan prima, ik zou niets anders meer willen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Als de machine altijd onder je tafel zit, kan je de stekker er af knippen om fouten te voorkomen en de draad dan in een losse nullast schakelaar monteren. In je handvat de schakelaar er uit en de draden doorverbinden. Als je de schakelaar bewaard, kan je altijd weer terug bouwen naar origineel.

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
271
141
Leeuwarden
Ik heb een keer gelezen (ik denk op dit forum), dat iemand die schakelaar vd Triton uit elkaar gesloopt had om dat blokkeermechanisme te verwijderen.
Dat ben ik, denk ik :giggle:

Ik heb zelf een lift gemaakt van een elektrische autokrik en inderdaad het kapje om de schakelaar weg heb gesloopt. Ik hoef sinds dien niet meer onder de tafel te reiken en naar benden zakken is me nog nooit gebeurt. voldoet mij nog steeds heel erg goed. Als je hem op de 10e mm nauwkeurig wil afstellen dan is dit niet perfect, ik zou hem als dat nodig is met de Triton slinger nog bij kunnen stellen maar heb dat in de praktijk nog nooit hoeven doen.

voor meer info: frees enkel aan bovenzijde freestafel wisselen?

ik heb ondertussen een nieuwe werkbank maar dit systeem is volledig over gegaan.

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
110
69
Rosmalen
Ik heb een triton tra001 die heeft volgens mij dezelfde bescherming als die MOF001. Ik heb bij Baptist "schakelaar groen-rood met stekker" gekocht. De aan en uit knop zit nu aan de zijkant van mijn tafel en werkt perfect en ik heb niks hoeven slopen

• Leuk
Waarderingen: Robert_T

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
68
40
Staden
Die triton werkt met een nullastschakelaar. Ikzelf heb destijds deze ingebouwd in mn werkbank. En ipv het snoer van mn tra001 te knippen heb ik er een vrouwelijk stopcontact tussen gestoken. Werkt perfect en maakt het werken met de freestafel stukken makkelijker.

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Mannen (mocht er een dame tussen zitten, mijn excuses). Bedankt voor jullie reacties! Ik had niet verwacht dat het mijn opties zou beperken, en dat is gelukt denk ik 😊

Boktor, Chevy66, JabJab, matsuba en stav: een losse nullast schakelaar dus, en als ik het goed begrijp hoef ik daarvoor niet eens mijn Triton frees te slopen. Ik las in een van de gelinkte threads dat de triton een tweede beveiliging heeft waardoor (het klepje?) van de aan/uit schakelaar in de uit-stand moet staan voordat je bitjes kunt wisselen? Heeft iemand dat ook nog (op een verantwoorde manier) weten te omzeilen?
Op zich is het grote pijnpunt voor mij iedere keer opnieuw onder de tafel moeten freubelen om de machine aan/uit te zetten, dat doe je een stuk vaker dan bitjes wisselen, dus met een losse schakelaar zou al een hele stap vooruit zijn.

klusrob: dat ziet er heel mooi uit, ik had deze volgens mij een keertje gezien in een filmpje van hookedonwood (met externe toerenregelaar, maar ik weet niet of dat me 120 euro extra waard is) maar nu weet ik dus welke machine het is dus bedankt voor deze link. Met het vakantiegeld en een leuke bonus in aankomst is de optie om te upgraden heel verleidelijk.

Ik heb zelf momenteel een kreg plate met plastic ringen, nadeel is dat die echter kunnen smelten als er een heet stukje metaal op valt (vraag me niet hoe dat gelukt is, maar dat heb ik voor elkaar gekregen). Ik voel dus eigenlijk wat meer voor een metalen plaat en ik moet eerlijk zeggen dat een systeem met magneten we ook wel aangenaam lijkt. Bij woodworkersworkshop zie ik hiervoor de optie voor een incra lift, maar als ik op sauter/gereedschappro kijk zie ik (denk ik) vergelijkbare liften voor een lagere prijs. Echter, bij deze laatste liften zie ik niet 1-2-3 de optie om daar zo'n auktools frees in te hangen, kijk ik allicht scheel?

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
110
69
Rosmalen
Klepje/schuifje van de schakelaar staat altijd open bij mij omdat de schakelaar altijd op aan staat. Wisselen van de bit gaat gewoon maar dat kan alleen als je de bit helemaal omhoog draait volgens mij is dat de enige beveiliging die er is om je bit te wisselen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.437
Gaanderen
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Bij mij is het de incra met auk frees geworden. Geen moment spijt gehad, ik heb ook niet het probleem met verlopen ervaren (dat heb ik wel gehad met mijn tra001).
Nu zou ik de keuzes nog lastiger vinden. Kantelbare frees digitaal toerental.

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Wim, ik 'hap': waarom kantelbaar, welke (waanzinnige) extra mogelijkheden biedt dat (voor een 'weekend warrior' als ik, die eerlijkheidshalve moet toegeven dat het merendeel van zijn projecten bestaat uit het maken van nieuwe spullen voor in mijn werkplaats)? 😊

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
739
146
Stiens
Wim, ik 'hap': waarom kantelbaar, welke (waanzinnige) extra mogelijkheden biedt dat (voor een 'weekend warrior' als ik, die eerlijkheidshalve moet toegeven dat het merendeel van zijn projecten bestaat uit het maken van nieuwe spullen voor in mijn werkplaats)? 😊
Ik kan mij goed identificeren met deze visie op eigen handelen. Wij zijn de enigen niet volgens mij. Terwijl de rest van het gezin wacht op mooie en goed te gebruiken spullen, zijn wij in en voor de werkplaats in de weer. Maar dit leidt af van het onderwerp.

Ik bezit zo'n mooie ingebouwde frees met lift niet maar ik zie mogelijkheden voor een rechte frees. Die kun je ook gebruiken onder 89º of 91º (kleiner/groter). Hoe vaak zou je een profielfrees onder een hoek zetten? Mijn fantasie schiet misschien tekort.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.855
414
39
Enkhuizen
Tip.
schroef die triton eens uitelkaar en maak hem schoon van binnen.
dan gaat ie een stuk soepeler.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.437
Gaanderen
Ja waarom kantelbaar? Nou gewoon omdat het er is en je kunt dan wel met een rechte frees schuinfrezen.
een grote frees waarmee je schuin kunt frezen zit zo boven de 100 euro als het niet het dubbele is.
Maar ik heb hem nog niet nodig gehad, ook kom ik nog steeds uit de voeten zonder digitaal toerental.
Voor de een zijn de mogelijkheden belangrijk voor de ander is het een combi van mogelijkheden en prijs en een derde moet weer de prijs als uitgangspunt nemen. Ik heb voor alle standpunten begrip en voor de mijne : omdat het kan of voor de heb het minste begrip. 😇

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.929
1.158
Leeuwarden
Als jullie alles willen weten over de voordelen van een te kantelen freesmachine dan kun je het topic van André (Tuoh) nog eens nalezen. Vragen daarover kun je niet aan hem stellen omdat hij niet meer actief op het forum is.

Fons

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Mijn eerste reactie is: dat kun je ook oplossen door een mal te maken waarmee je het werkstuk onder een hoek zet ipv de frees. Daarna ga ik dan meestal net zo lang zoeken naar redenen waarom dat toch niet zo handig is om de aanschaf te verantwoorden ;)

Toch denk ik in dit geval dat dit voor mij echt overkill is (dus zie hierboven hoe het verder zal gaan), temeer omdat er volgens mij niet echt een optie lijkt te zijn icm de AUKtools frees?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.