Kwam deze toevallig tegen: JessEm Pow-R-Tek SR Router motor freesmotor met variabele Speed Control Box | 05302 Volgens mij zijn er zelfs nog wel andere in NL te vinden.de meeste freesliften lijken gemaakt te zijn voor het 'amerikaanse' type frees, d.w.z., gemaakt om een cilindervormige frees in te klemmen. Wat ik zo zie ben je in ons kikkerlandje dan al snel aangewezen op de AEG frees.
Nu wel. Maar dit topic dateert uit 2023. En toen was de JessEm er nog niet.Kwam deze toevallig tegen: JessEm Pow-R-Tek SR Router motor freesmotor met variabele Speed Control Box | 05302 Volgens mij zijn er zelfs nog wel andere in NL te vinden.
Ik ben niet op de hoogte van de technische specs van bovenstaande modellen. Ik denk dat de meeste van de bovenstaande modellen alleen een 8 mm spantang hebben. Ik vind een 12 mm / 1/2" spantang een grote meerwaarde. Ja ook de 1/2" want deze maten zijn vaak goedkoper op het www dan de metrische varianten. Niet altijd dezelfde kwaliteit maar ik heb er nog geen problemen mee gehad.Het alternatief, om je maar even van de wal in de sloot te helpenzijn de freesmotoren met een euro 43mm aansluiting. Een paar merken,
AMB
Mafell
TeknoMotor
Suhner
Stepcraft
In ieder geval Sauter heeft er freestafels/liften voor.
Het verschilt een beetje per fabrikant, maar over het algemeen is er meer keuze in spantangen dan bij de bovenfrees. Een willekeurig voorbeeld, van 1 mm tot 12.7mm:Ik denk dat de meeste van de bovenstaande modellen alleen een 8 mm spantang hebben.
Maar al die conussen in de overfrezen zijn niet gelijk. Die van mijn Festool Of1400 en Trend 11 bv. wel. Maar heb ook een AUK motor in gebruik en dat is echt anders. Die zijn tegenwoordig te krijgen met een ER type conus en dan is de keuze weer reuze. Bij de kleiner frezen zal het niet anders zijn. Ik zou me daar even goed in verdiepen bij het maken van een keuze.Het verschilt een beetje per fabrikant, maar over het algemeen is er meer keuze in spantangen dan bij de bovenfrees. Een willekeurig voorbeeld, van 1 mm tot 12.7mm:
![]()
Precision collets ER20 (1-12,7 mm)
The industrial collets from AMB are manufactured under the highest quality standards in Germany. The ER20 collet is the further development of the…www.amb-elektrik.de
hangt van de diameter van het freesmes + de hardheid van het hout afIk heb nog nooit het toerental aangepast van mijn frees.
In welk opzicht is die optie een must? Wanneer gebruiken jullie dit?