Low angle blokschaafje, maar welke?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.108
566
Noord-Veluwe
Op beide punten heb je gelijk. Een rabbet block plane is inderdaad breder inzetbaar en als je gereedschap enigszins OK is, dan is de rest de hand van de meester.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.902
1.079
Omgeving Eindhoven
@Nerf op zich goed, best wel een fijne schaaf. Misschien iets aan de zware kant voor hoe je 'm moet vasthouden, dus misschien net iets te zwaar/groot om lekker in de hand te liggen. En met het vasthouden zit ik met m'n vingers wel eens tegen de zijkant van de beitel aan. Maar van wat ik inmiddels weet (heb sindsdien meerdere van dit soort schaafjes in m'n handen gehad) is dat er weinig verschil zit tussen de merken (Veritas en LN uitgezonderd). In ieder geval de Peaktool, Juurma en Dictum zijn nagenoeg gelijk.

Maar ik heb inmiddels ook de Veritas Apron plane met PM-V11 blad (Dieter Schmidt art. 325312).
Dat is nu wel mijn favoriete schaafje. Past echt goed in m'n handen en is superfijn af te stellen. Maar vooral, deze is echt lekker licht en een genot om mee te werken.
Nu is deze wel een stuk duurder, maar als ik nu 1 schaafje opnieuw mocht kopen was het deze apron plane.

• Leuk
Waarderingen: Nerf

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
628
203
Zutphen
Ik heb de veritas en de stanley; ik merk weinig verschil en pak in de praktijk die met de scherpste beitel.

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
650
405
Twente
Is het toch een handig ding, een blokschaaf met verstelbare mond én een spollingschaaf ineen, of is het eigenlijk teveel van het goede waardoor de schaaf onhandig in gebruik wordt? Ik lees meer opmerkingen over "net te zwaar om lekker met 1 hand te gebruiken" of "snij mezelf aan de schaaf". Had daar nog niet over nagedacht.
Ik twijfel nog tussen de versie met rabbet, of een schaafje met alleen verstelbare mond.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.886
903
Enschede
ingoogni.nl
"net te zwaar om lekker met 1 hand te gebruiken"
... maar wel net groot genoeg om met twee handen te gebruiken. Duim van de andere hand op de voorkant en de vingers tegen het hout als geleiding. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom men met één hand wil schaven en daarvoor controle over de schaaf wil opgeven.

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
650
405
Twente
Gaat vooral om het bijwerken van randjes (kanten breken, net een uitstekend zwaluwstaartje gelijktrekken) bij voorwerpen die lastig te klemmen zijn. Of waarbij je niet steeds opnieuw wilt klemmen. Ben nu bezig met een harp en dat scenario komt vrij vaak voor nu. Eerder ook altijd genoeg gehad aan een #4, en die is minder handzaam met 1 hand.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Dat jubileumschaafje van Baptist is ook heel goed bruikbaar. Is goed scherp te krijgen en ligt goed in de hand. Nog een prettige bijzaak is de prijs. Niet te hoog. Zal ook wel een peaktool/Juma schaafje zijn.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.403
730
Moordrecht
Gaat vooral om het bijwerken van randjes (kanten breken, net een uitstekend zwaluwstaartje gelijktrekken) bij voorwerpen die lastig te klemmen zijn. Of waarbij je niet steeds opnieuw wilt klemmen. Ben nu bezig met een harp en dat scenario komt vrij vaak voor nu. Eerder ook altijd genoeg gehad aan een #4, en die is minder handzaam met 1 hand.
Maar je kan toch ook je schaaf inklemmen en je werkstukje er met de hand overheen bewegen? Maar als het alleen daarom gaat is een squirrel tail wel wat of een 101/102 idd.

En als je het luxe wil:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.