Low angle blokschaafje, maar welke?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik ben op zoek naar een low angle blokschaafje, vooral om werkstukken 'op te poetsen' en verbindingen (o.a. zwaluwstaart/tand/pen-gat) gelijk te schaven. En als het kan sponningen en pennen op te schonen.

Ik werk eigenlijk veel met machinaal gereedschap, maar in de cursus heb ik gemerkt dat het finetunen van verbindingen en het naderhand afwerken toch heel makkelijk gaat met handschaven, dus ik wil er een eenhands-schaafje bij om naast m'n oude Record no4 te gebruiken.

Na een paar avonden googlen kom ik op meerdere opties die nagenoeg gelijk zijn/lijken (waarvan zoals ik hier lees de eigen-merk schaven allemaal uit dezelfde fabriek komen, maar wel goed worden bevonden):

Peaktool low-angle blokschaaf 165 mm (Baptist, € 78.70)
JUUMA Low Angle Block Plane (Dieter Schmid Fine Tools, € 76,40)
DICTUM Block Plane, 12°, SK4 Blade (Dictum, € 74,70)
Axminster Rider No 60 1/2 Deluxe (GereedschapPro, € 91,79)
VERITAS Low Angle Block Plane (Dieter Schmid Fine Tools, € 168,00)
Waarbij ik denk dat de Veritas overkill is voor iemand die deze schaaf niet dagelijks gebruikt en zeker geen volleerd handschaver is.

Nu kom ik ook de zgn Rabbet planes (bloksponningschaven). Bijvoorbeeld deze (€ 72,60) of deze (met verstelbare opening, € 79,90) bij Dictum.
En verschillende beitelmaterialen: SK4 steel (61 HRC), Japans Blue Paper Steel (63 HRC) of HSS (64 HRC).

Op zich neig ik nu naar die laatsten van Dictum, omdat daarbij de beitel tot aan de buitenkant van de schaaf komt. En je daarmee dus ook een sponning mee kunt maken/opschonen en een pen kunt bijwerken. Waardoor ik niet perse meteen een aparte sponningschaaf nodig heb. Klopt deze redenatie en is deze ook gewoon als normale low angle schaaf te gebruiken om werkstukken bij te werken?
Want na het lezen van dit draadje begin ik toch weer te twijfelen (maar wil eigenlijk geen 2 schaven kopen, daarvoor gebruik ik ze (nog) te weinig...

En zou ik dan moeten gaan voor een schaaf met verstelbare opening (en waarom wel/niet)?

Plus wat is het voordeel van de verschillende hardheden beitels; is voor het standaard werk (geen gevorderd veelgebruiker) de normale SK4 een juiste keuze?

Graag jullie advies!
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Ik ben op zoek naar een low angle blokschaafje, vooral om werkstukken 'op te poetsen' en verbindingen (o.a. zwaluwstaart/tand/pen-gat) gelijk te schaven. En als het kan sponningen en pennen op te schonen.

Ik werk eigenlijk veel met machinaal gereedschap, maar in de cursus heb ik gemerkt dat het finetunen van verbindingen en het naderhand afwerken toch heel makkelijk gaat met handschaven, dus ik wil er een eenhands-schaafje bij om naast m'n oude Record no4 te gebruiken.

Na een paar avonden googlen kom ik op meerdere opties die nagenoeg gelijk zijn/lijken (waarvan zoals ik hier lees de eigen-merk schaven allemaal uit dezelfde fabriek komen, maar wel goed worden bevonden):

Peaktool low-angle blokschaaf 165 mm (Baptist, € 78.70)
JUUMA Low Angle Block Plane (Dieter Schmid Fine Tools, € 76,40)
DICTUM Block Plane, 12°, SK4 Blade (Dictum, € 74,70)
Axminster Rider No 60 1/2 Deluxe (GereedschapPro, € 91,79)
VERITAS Low Angle Block Plane (Dieter Schmid Fine Tools, € 168,00)
Waarbij ik denk dat de Veritas overkill is voor iemand die deze schaaf niet dagelijks gebruikt en zeker geen volleerd handschaver is.

Nu kom ik ook de zgn Rabbet planes (bloksponningschaven). Bijvoorbeeld deze (€ 72,60) of deze (met verstelbare opening, € 79,90) bij Dictum.
En verschillende beitelmaterialen: SK4 steel (61 HRC), Japans Blue Paper Steel (63 HRC) of HSS (64 HRC).

Op zich neig ik nu naar die laatsten van Dictum, omdat daarbij de beitel tot aan de buitenkant van de schaaf komt. En je daarmee dus ook een sponning mee kunt maken/opschonen en een pen kunt bijwerken. Waardoor ik niet perse meteen een aparte sponningschaaf nodig heb. Klopt deze redenatie en is deze ook gewoon als normale low angle schaaf te gebruiken om werkstukken bij te werken?
Want na het lezen van dit draadje begin ik toch weer te twijfelen (maar wil eigenlijk geen 2 schaven kopen, daarvoor gebruik ik ze (nog) te weinig...

En zou ik dan moeten gaan voor een schaaf met verstelbare opening (en waarom wel/niet)?

Plus wat is het voordeel van de verschillende hardheden beitels; is voor het standaard werk (geen gevorderd veelgebruiker) de normale SK4 een juiste keuze?

Graag jullie advies!
Ik gebruik inmiddels een jaar lang de peaktool low angle. Prima schaaf, maar heb wel met schuurpapier wat scherpte hoekjes van het afstelwieltje moeten schuren (anders sneed het metaal echt in je hand)
Daarna echt super tevreden. Harde beitel, goed te slijpen/wetten en ligt goed in de hand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
ik zou gaan voor de rabbet block plane,dus de beitel over de gehele breedte.
met dit schaafje kan je gewoon alles doen wat jij beschrijft,je kan hem ook gebruiken als gewoon blokschaafje.
de beitels die jij beschrijft zijn volgens mij wat harder van staal dus ook wat moeilijker te slijpen.
maar eenmaal scherp blijven ze ook langer scherp.ik zou gewoon bij het standaardbeiteltje blijven.
de verstelbare opening is voor het instellen voor het fijne werk,dus hoe kleiner de opening van de zool naar beitel hoe fijner je schaafkrul.
zelf heb ik deze van lie nielsen,maar zoals mijn naam al zegt doe ik alles met handgereedschap.
hoop dat je er wat mee kan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stryx en Katermeister

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Zelf heb ik nogal TAS (Tool Acquisition Syndrome) voor zo'n Veritas Skew Block Plane:

Maar hij is nogal duur (m.i.) en ik heb plenty schaven waarmee ik het "probleem" ook op kan lossen. Maar het is wel een heel mooi klein, en zeer veelzijdig, schaafje.

Zelf heb ik een Stanley 9 1/2 en een Record 0102, allebei te vinden op marktplaats of eBay. De Record 9 1/2 heb ik ook, en is wat groter dan de Stanley, merkwaardig genoeg.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
het nadeel van een skew blockplane is dat je er 2 nodig hebt,een links en een rechtshandige ivm de end grain.
bij een gewoon blockschaafje heb je dat niet.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
ik zou gaan voor de rabbet block plane,dus de beitel over de gehele breedte.
met dit schaafje kan je gewoon alles doen wat jij beschrijft,je kan hem ook gebruiken als gewoon blokschaafje.
de beitels die jij beschrijft zijn volgens mij wat harder van staal dus ook wat moeilijker te slijpen.
maar eenmaal scherp blijven ze ook langer scherp.ik zou gewoon bij het standaardbeiteltje blijven.
de verstelbare opening is voor het instellen voor het fijne werk,dus hoe kleiner de opening van de zool naar beitel hoe fijner je schaafkrul.
zelf heb ik deze van lie nielsen,maar zoals mijn naam al zegt doe ik alles met handgereedschap.
hoop dat je er wat mee kan doen.
Yep!!!

Ik heb die van Dictum zonder verstelbare mondopening geweldig schaafje heb hem ook als #5 maar dan van Anant en deze schaven worden in Nederland ook wel wagenmakerschaaf genoemd..
Je hebt ze in houten uitvoering als een oude schaats of blokschaaf en in metaal dus.
Niet te verwarren met een boorschaaf!!
Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Volgens mij komen alle schaven, behalve de Veritas, uit dezelfde fabriek. Met hoogstens kleine verschillen. Zijn allemaal prima schaven.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
De Lie Nielsen of Veritas die door jullie worden genoemd zijn wel erg mooi (maar inderdaad ook flink duur). Dat kan ik hier bij de "financieel directeur" niet verantwoorden (en bij mezelf ook niet trouwens). Zeker omdat er nog wat meer op het verlanglijstje staat...

Het wordt dus de rabbet block plane. Nu nog de keuze tussen wel of geen verstelbare mondopening...
En dan de verkrijgbaarheid; naast Dictum zag ik 'm ook bij Baptist maar uitverkocht. Al is de verstelbare bij Dictum er nu ook niet. Zouden jullie daarop wachten of gewoon de niet-verstelbare kopen?
 

Katermeister

Nieuw lid
28 apr 2021
16
2
Buitengebied Amersfoort
Ik zou wachten op de rabbet block van Dictum met verstelbare opening. Levertijd eind Juli, valt nog wel mee en ga je volgens mij veel lol van hebben. Overweeg zelf ook om er een te kopen, gebruik voor het opschonen van tandem nu een Stanley 78 sponningschaaf, maar die is voor het kleinere werk aan de forse kant.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
De Lie Nielsen of Veritas die door jullie worden genoemd zijn wel erg mooi (maar inderdaad ook flink duur). Dat kan ik hier bij de "financieel directeur" niet verantwoorden (en bij mezelf ook niet trouwens). Zeker omdat er nog wat meer op het verlanglijstje staat...

Het wordt dus de rabbet block plane. Nu nog de keuze tussen wel of geen verstelbare mondopening...
En dan de verkrijgbaarheid; naast Dictum zag ik 'm ook bij Baptist maar uitverkocht. Al is de verstelbare bij Dictum er nu ook niet. Zouden jullie daarop wachten of gewoon de niet-verstelbare kopen?
Volgens mij gewoon verkrijgbaar bij Teygeler Amsterdam

Groetnis,

Roeland
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
74
19
De dictum en Peaktool zijn gelijk, zelf heb ik al jaren de peaktool (Bij Baptist vandaan) en ben er erg tevreden over.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
misschien dat je een schaafbeiteltje van een goed merk er bij kan kopen dan gaat de kwaliteit van je schaafje er ook op vooruit.ron hock,veritas heeft vaak schaafbeitels die op diverse merken passen.hoewel de kwaliteit wel goed is van de standaard beitels
 
Laatst bewerkt:

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik ben op zoek naar een low angle blokschaafje, vooral om werkstukken 'op te poetsen' en verbindingen (o.a. zwaluwstaart/tand/pen-gat) gelijk te schaven. En als het kan sponningen en pennen op te schonen.

Ik werk eigenlijk veel met machinaal gereedschap, maar in de cursus heb ik gemerkt dat het finetunen van verbindingen en het naderhand afwerken toch heel makkelijk gaat met handschaven, dus ik wil er een eenhands-schaafje bij om naast m'n oude Record no4 te gebruiken.

Na een paar avonden googlen kom ik op meerdere opties die nagenoeg gelijk zijn/lijken (waarvan zoals ik hier lees de eigen-merk schaven allemaal uit dezelfde fabriek komen, maar wel goed worden bevonden):

Peaktool low-angle blokschaaf 165 mm (Baptist, € 78.70)
JUUMA Low Angle Block Plane (Dieter Schmid Fine Tools, € 76,40)
DICTUM Block Plane, 12°, SK4 Blade (Dictum, € 74,70)
Axminster Rider No 60 1/2 Deluxe (GereedschapPro, € 91,79)
VERITAS Low Angle Block Plane (Dieter Schmid Fine Tools, € 168,00)
Waarbij ik denk dat de Veritas overkill is voor iemand die deze schaaf niet dagelijks gebruikt en zeker geen volleerd handschaver is.

Nu kom ik ook de zgn Rabbet planes (bloksponningschaven). Bijvoorbeeld deze (€ 72,60) of deze (met verstelbare opening, € 79,90) bij Dictum.
En verschillende beitelmaterialen: SK4 steel (61 HRC), Japans Blue Paper Steel (63 HRC) of HSS (64 HRC).

Op zich neig ik nu naar die laatsten van Dictum, omdat daarbij de beitel tot aan de buitenkant van de schaaf komt. En je daarmee dus ook een sponning mee kunt maken/opschonen en een pen kunt bijwerken. Waardoor ik niet perse meteen een aparte sponningschaaf nodig heb. Klopt deze redenatie en is deze ook gewoon als normale low angle schaaf te gebruiken om werkstukken bij te werken?
Want na het lezen van dit draadje begin ik toch weer te twijfelen (maar wil eigenlijk geen 2 schaven kopen, daarvoor gebruik ik ze (nog) te weinig...

En zou ik dan moeten gaan voor een schaaf met verstelbare opening (en waarom wel/niet)?

Plus wat is het voordeel van de verschillende hardheden beitels; is voor het standaard werk (geen gevorderd veelgebruiker) de normale SK4 een juiste keuze?

Graag jullie advies!
Ik heb met dezelfde afwegingen uiteindelijk ook voor een low angle rabbet block plane gekozen (ofwel in goede Nederlands, sponningschaaf met lage schaafhoek). Letterlijk het enige waar hij niet voor geschikt is, is het schaven in combinatie met een futselplank, daar heb je een normale schaaf voor nodig die niet aan de zijkant van de zool uitsteekt. Anders schaaf je je futselplank langzaam maar zeker op. Persoonlijk vind ik de rabbet-versie iets makkelijker/steviger vasthouden dan de standaard versie, omdat je vingers goed in die openingen in de zijkant van de schaaf terecht komen.

Rick
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Ik heb deze. Voordeel is dat je tot tegen de schouders van de pen kunt schaven. en door het snijwiel aan de zijkant word ook de schouder opgeschoond tot in de hoek.

Bekijk bijlage 105029


No. 60-1/2 Rabbet Block Plane with Nicker
Ik heb deze ook, en ben er super tevreden mee! Hoewel ik soms meer de behoefte heb aan de 60 1/2 met aanpasbare mond. Die kan je net een tikkeltje bol slijpen zodat je m goed als smoothing plane kan gebruiken op oppervlakten.

Met bovenstaande rabbet heb je altijd risico dat je met de hoeken een krasje trekt en dat is zonde. Dus is t meer voor kleine oppervlakten en smoothing/surfacing, dan zou ik voor die met aanpasbare bek gaan. Als je veel pen gat werk doet en sponninkjes maakt dan zou ik de rabbet plane kiezen.

En als je de poen niet hebt, gewoon een goedkoper merk kiezen. Het succes van de schaaf hangt voornamelijk af van de scherpte van de beitel en niet van het merk!
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Volgens mij gewoon verkrijgbaar bij Teygeler Amsterdam
De Dick 12* rabet plane met verstelbare bek is daar helaas ook uitverkocht (ondanks dat hij wel als leverbaar op de site staat); wordt waarschijnlijk pas na de zomer.

Ik heb met dezelfde afwegingen uiteindelijk ook voor een low angle rabbet block plane gekozen (ofwel in goede Nederlands, sponningschaaf met lage schaafhoek). Letterlijk het enige waar hij niet voor geschikt is, is het schaven in combinatie met een futselplank, daar heb je een normale schaaf voor nodig die niet aan de zijkant van de zool uitsteekt. Anders schaaf je je futselplank langzaam maar zeker op.
Een futselplank heb ik nog niet, en daar kan ik ook m'n normale #4 voor gebruiken als ik er toch en nodig heb. Maar ik denk dat ik de nu te kopen schaaf meer ga gebruiken voor pennen en sponningen bijwerken, dus dan moet ik nu wel voor de low angle sponningschaaf kopen. Mocht ik merken dat ik, als ik toch een futselplank ga maken, deze veel gebruik en er een handzamer model vor nodig heb, kan ik er altijd nog een kopen. Misschien wordt dat dan wel de Axminster Rider 102 Apron Plane; die heb ik laatst bij GereedschapPro in m'n handen gehad en dat was ook wel een mooi (en vooral lekker licht) schaafje. Heb toen al getwijfeld of ik 'm gewoon mee zou nemen...
En als je de poen niet hebt, gewoon een goedkoper merk kiezen. Het succes van de schaaf hangt voornamelijk af van de scherpte van de beitel en niet van het merk!
Ik kan me een Veritas of Lie Nielsen zeker wel veroorloven, maar ik kan het zowel aan mezelf als thuis niet verantwoorden om zoveel uit te geven aan een schaaf, die ik niet dagelijks (en mogelijk niet eens wekelijks) zal gebruiken. Op de cursus gebruikten we de Juuma en Luban/Peaktools met veel succes. Dan koop ik er liever later nog een bij voor net een ander gebruik (of de AR 102 omdat die zo lekker licht is).

Het wordt dus voor nu de rabbet plane met verstelbare bek van Dictum of Peaktool, afhankelijk welke het eerste op voorraad is...
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik heb deze ook, en ben er super tevreden mee! Hoewel ik soms meer de behoefte heb aan de 60 1/2 met aanpasbare mond. Die kan je net een tikkeltje bol slijpen zodat je m goed als smoothing plane kan gebruiken op oppervlakten.

Met bovenstaande rabbet heb je altijd risico dat je met de hoeken een krasje trekt en dat is zonde. Dus is t meer voor kleine oppervlakten en smoothing/surfacing, dan zou ik voor die met aanpasbare bek gaan. Als je veel pen gat werk doet en sponninkjes maakt dan zou ik de rabbet plane kiezen.

En als je de poen niet hebt, gewoon een goedkoper merk kiezen. Het succes van de schaaf hangt voornamelijk af van de scherpte van de beitel en niet van het merk!

ieder type schaaf heeft zijn voor en nadeel.

deze :
adjustable-mouth-block-iso-2020.jpg
No. 60-1/2 Adjustable Mouth Block Plane

heeft dan weer als nadeel dat er altijd een beetje blijft zitten tss beitel en zijkant (2..3 mm), daarom is een rabat schaaf meer om pennen op te zuiveren en de gewone meer om open vlakken te zuiveren...
Alternatief kun je dan deze erbij nemen om de schouders netjes te krijgen ..

1-042-medium-shoulder-plane.jpg
Medium Shoulder Plane

Maar dan gaat de financial Director zeker de deegrol halen.. :rolleyes:
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik heb van Veritas zo'n medium shoulder plane en ik vind dat echt een heel fijne schaaf. Zeker bij smallere groeven of pennen of lagere schouders is deze schaaf stabieler. Voor mij is het een duidelijk betere schaaf dan een rabbet block plane. Maar smaken verschillen. En mijn mening zal vast ook wel gekleurd zijn doordat ik ook andere schaven heb, waardoor ik met een combinatie van schaven meestal datgene kan doen wat nodig is. Als je die luxe niet hebt kan dit zeker een fijn schaafje zijn. Ze zijn in ieder geval veelzijdiger dan een shoulder plane.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik heb van Veritas zo'n medium shoulder plane en ik vind dat echt een heel fijne schaaf. Zeker bij smallere groeven of pennen of lagere schouders is deze schaaf stabieler. Voor mij is het een duidelijk betere schaaf dan een rabbet block plane. Maar smaken verschillen. En mijn mening zal vast ook wel gekleurd zijn doordat ik ook andere schaven heb, waardoor ik met een combinatie van schaven meestal datgene kan doen wat nodig is. Als je die luxe niet hebt kan dit zeker een fijn schaafje zijn. Ze zijn in ieder geval veelzijdiger dan een shoulder plane.
idd, ik heb de rabat blokschaaf en de schoulder plane. Omdat de schoulder plane veel stabieler is, is dit ideaal om haaks te zetten.

Maar voor Klusrob is de rabat schaaf volgens mij de juiste keuze.
Welke merk en uitvoering ... tja.. keuzes keuzes keuzes .... maar het is de hand die de kwaliteit van de verbinding maakt, niet enkel het gereeedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.