Lijmklemmen rek

BertBeekmans

Actieve deelnemer
14 okt 2016
53
20
Haarsteeg
Ik wil een simpel rek maken tegen een wand. Stuk of 30 klemmen van 20 tot 120 cm en een paar snelspanners.

Makkelijk te pakken en terug te hangen, liefst met 1 hand.

1000027594.jpg

Heeft iemand van jullie zoiets als eens geprobeerd? Ik zie ze ook wel met een stalen of pvc buis waar ze achter haken.
Werkt dat prettig?

Ideeën hoe het beter kan?

Mijn dank alvast !

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.500
372
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb er een gemaak voor aan mijn french cleat systeem, werkt gewoon zoals het hoort.
1765238331237.png
Voor mijn snelklemmen heb ik het anders gedaan, al is deze foto niet recent want ik heb m verandert naar 2 laags waardoor de minst gebruikte achter de meest gebruikte maten komen te zitten.
1765238898082.png

• Leuk
Waarderingen: jaap

Boktor026

Actieve deelnemer
Omdat ik op allerlei plekken in de werkplaats lijm heb ik mijn tientallen Klemmsia's in kunstof kratten om en om genest en alle andere soorten klemmen gewoon op de kop in emmers. Kan ik zo verplaatsen en met één han te pakken. De sergeanten staan gewoon ergens rechtop in een hoek.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
127
105
Oosterbeek
Voor wat het waard is, bijgaande foto's hoe ik de klemmen heb hangen. Gemaakt van berken multiplex omdat dit hard genoeg is (populier is te slap!) Zowel voor sergeants, als buisklemmen, als standaard klemmen toe te passen
Voordeel: je pakt ze zo en hangt ze net zo makkelijk weer weg. Je hoeft geen ruimte boven de klemmen vrij te houden om ze uit een buis of rek te halen en last but not least, het is een hele leuke klus om te maken.
Als het helpt, kan ik meer foto's naar je doorsturen....

Bijlagen

• IMG_3540.jpeg
    IMG_3540.jpeg
    100,6 KB · Weergaven: 42
  • IMG_3539.jpeg
    IMG_3539.jpeg
    71 KB · Weergaven: 39

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
127
105
Oosterbeek
het is zeker het plaatsen waard !

je hebt voor de staaf een vooruitspringende onderkant gemaakt
daardoor vang je het verschil in breedte van de glijders op

1/ wat, mocht je de klemmen met de glijder onder het bovenste hout hangen ?

2/ hoe heb je de uitsparingen getrokken ?

Bekijk bijlage 162975
1/ Dat zou kunnen, maar dan zullen de handgrepen naar het laagste punt van de klem wegzakken en daarmee meer hoogte vragen om op te bergen. Die ruimte is bij mij medebepalend geweest voor deze keuze.
Die steun in de rug is wel van belang, omdat anders de klemmen naar voren leunen en dan te makkelijk uit het rek vallen.
2/ Die uitsparingen gemaakt door een gaten-rij te boren op de kolomboor en daarna het overtollige materiaal op de zaagtafel er tussen uit te zagen. Zou eventueel ook met de bovenfrees kunnen, maar is dan veel bewerkelijker.

Het idee overigens gezien bij een hele goede Belgische houtbewerker, (ben helaas z'n naam vergeten) maar hij is uiteindelijk weer verder gegaan als landbouwer. Hij had een indrukwekkende serie filmpjes geplaatst op YT

• Leuk
Waarderingen: jaap

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.397
766
Noord-Veluwe / Skåne
Ik hang mijn lijmklemmen op verschillende manieren op, afhankelijk van hoe groot ze zijn, hoe vaak ik ze nodig heb, en hoe ze de minste ruimte langs de muur innemen.

De korpusklemmen en eenhandsklemmen hang ik het liefst "dwars" op:

lijmklemmen-01.jpg

lijmklemmen-02.jpg

Zo zijn ze lekker makkelijk te pakken en hangen ze ook een beetje recht.

De F-klemmen schuif ik in uitsparingen, net zoals op een aantal van de foto's hiervoor:

lijmklemmen-03.jpg

lijmklemmen-04.jpg

De grote jongens die ik niet zo vaak nodig heb liggen op een plank onder het plafond:
lijmklemmen-05.jpg

De rest ligt op plankjes (een paar zie je op de laatste foto) of in kisten (met name de kleine veerklemmen).

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
495
6
Aarschot
Ik heb mijn grotere klemmen op deze manier hangen. In deze situatie en met de beperkte plaats beschikbaar vind ik dit een handige oplossing. Je ziet meteen wat (welke lengte) je beschikbaar hebt en neemt ze er ook makkelijk uit (licht zijn ze niet). Meteen ook ruimte voor de bijhorende accessoires vind ik handig.
20251209_195952.jpg

Je maakt zo'n rek altijd te klein natuurlijk, want later komen er nog klemmen bij...
Voor de UniKlamps maakte ik al iets bij, dat zal nu ook nog moeten voor de KliKlamps.

20251209_200006.jpg

20251209_195958.jpg

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
707
339
Het Groene Hart
2025-10-31 20.49.17.jpg

Bij mij hangt het zo, aan een 2x3 die ik met een aantal flinke schroeven in de rachels van de muur geschroefd heb.
Met 1 hand te pakken of terug te hangen, de kliklamps (links) wel even de spanner aantrekken voor je 'm aan het rek hangt, anders steekt de spanner te ver uit naar voren.

• Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.