Ik moest even wachten tot het licht genoeg was, maar kan natuurlijk niet achterblijven als het gaat om te pronken met mijn eigen lijmklem-opslag-oplossing. Eerst de plaatjes van mijn Modulaire Klemmenrek:
Het principe is als volgt: de staanders zijn panlatten, voorzien van 10 mm gaten met vaste tussenafstand van 10 cm, die op een bout in inslagmoer op de vloer staan en met een aantal hoekijzertjes aan de muur bevestigd zijn.
De liggers zijn modulair met als uitgangspunt dat ze twee gaten hebben met 10 cm onderlinge afstand, zodat ze aan de staander bevestigd kunnen worden met bouten en moeren (plus carrosserie-ringen).
Bij het maken van de liggers wordt een lichte afvallende hoek meegenomen bij het maken van ervan (iets van anderhalf, twee graden).
Sommige liggers zijn combinaties van elementen, waardoor de tussenruimte gebruikt kan worden (die als ze groter dient te zijn dan de dikte van de staander opgevuld worden met plaatjes ter plekke van de staande); weer andere liggers worden enkel gebruikt als stop voor het 'doorzwaaien' van lange, wat instabiele klemmen.
In de praktijk gebruik ik het ensembletje ook voor het wegbergen en ophangen van andere zaken, zoals haken en linialen.
Het idee erachter is dat ik de indeling kan veranderen als de sortering klemmen wijzigt, maar bij mij draait dat er eigenlijk altijd op uit dat er een nieuwe staander 'verschijnt' (zoals de kortere, rechts van de lange) en de originele maar heel zelden een andere configuratie krijgen.
(Het rek voor de pijnklemmen dat in een van de plaatjes nog een beetje in beeld komt is weer een ander modulair gebeuren — zal daar morgen eens wat foto's van maken als men hier interesse heeft daarvoor. Het is nu donker.)