Lijmfles dilemma 🤔🤔

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.053
Riemst
Open tijd is afhankelijk van merk en verwerkingstemperatuur. Onder de 20° kan je over het algemeen stellen dat je je niet echt moet haasten. Boven de 20° moet je goed voorbereid zijn. Tijd in de klemmen idem. Onder de 20° een nacht in de klemmen, boven de 20° kan een uurtje volstaan. Sommige merken zijn in de zomer niet geschikt vanwege de korte verwerkingstijd.
Lijmen doe je goed voorbereidt en bij iewat complexe verbindingen liefst met hulp. Alles moet passen en alle nodige materialen staan binnen handbereik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra en hansth

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
389
171
Noardeast-Fryslân
Tijd in de klemmen idem. Onder de 20° een nacht in de klemmen, boven de 20° kan een uurtje volstaan.
Heb mij al een hele tijd af zitten te vragen waarom ik telkens zie/lees dat het beter is om lijmwerk een nacht in de klemmen te laten staan terwijl de fabrikant aangeeft dat 1 uur voldoende is. Maar ook dat hangt dus af van de omgevingstemperatuur. Weer wat geleerd 👍.
 

jorisvh

Post veel
@knotwilg, vermits ik op een commodore64 geprogrammeerd heb, heb ik de tijd voor youtube ook meegemaakt, hoor :). het lijkt soms gewoon of het er altijd geweest is.

@Superbra , voor witte houtlijm (PVAc) is 10’ open tijd heel normaal.
de D2 is soms zelfs maar 5’, dat is voor Titebond niet anders.
sommige versies hebben een langere open tijd, bvb Rectavit 233 D4 tot 15'. voor complexe verlijmingen gebruik ik die soms om die reden, ook al is de watervastheid helemaal niet nuttig.
Titebond heeft ook speciale varianten zoals Titebond Extend, ook 15'.
ik weet niet hoe ingewikkeld je verlijmingen zijn, maar als je een droge passing hebt gedaan zodat je zeker weet dat alles gaat lukken en je klemmen liggen greepklaar, dan krijg je in 10' toch heel wat gedaan?

niet lijmen als het erg warm is, helpt.
of in verschillende stappen kan, hangt van het ontwerp af. soms is het nuttig om van bij het ontwerp aan assemblage en verlijming te denken.
bij lamellen voor kastkorpussen, in een eerste stap de lamellen inlijmen in de vlakke kant en in een 2de stap een streep lijm over de kopse kant en in de groeven en uitsmeren. dat is ook een vorm van in stappen werken.
vaak kan je verschillende te lijmen oppervlakken samen instrijken zodat je kan spreiden met een lijmkam. bvb, voor een tafelblad zet ik alle stroken rechtop op de klemmen die voor de verlijming gebruikt gaan worden zodat ze onderaan in 1 vlak komen. dan korte klemmen erop om de stroken samen te houden en omdraaien. dan heb je 1 vlak waar je lijm over giet en met de lijmkam uitspreid. is zo gebeurd. klemmen los, stroken terug plat en klemmen. op die manier lukt een tafelblad makkelijk in 10'.
voor vlakke verlijmingen, lamellen of dominos gebruiken zodat je je geen zorgen moet maken of stroken in de hoogte wel goed zitten. die dingen dienen dan enkel om te aligneren en het is dan helemaal niet erg als er de lijm in de groeven van de lamellen niet goed verdeeld is dus je moet geen tijd verliezen om in de groeven te gaan peuteren met een stokje iod.

ivm de klemtijd: na 30' tot 1u is het, bij normale temperaturen, niet nodig/nuttig om de persdruk te behouden.
dat wil niet zeggen dat de lijm dan eindsterkte bereikt heeft (als ik me goed herinner van publicaties die ik er ooit over gezien heb, 60% of zo). daarna zal de lijm zonder persdruk verder uitharden tot eindsterkte.
om verder aan het stuk te werken (schuren, volgende assemblagestap) zou 60% sterkte meer dan genoeg moeten zijn.
als je natuurlijk lijm (mis)/(ge)bruikt om 2 kromme planken tijdens een verlijming recht te forceren, dan kan het zijn dat de 60% sterkte na 1u niet volstaat om het bij mekaar te houden en dat het los floept, maar ja ...
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
407
173
Wetteren, Belgie
@jorisvh Bedankt voor alle tips. Ik heb dan wel veel ervaring met alle voorgangers van de C64 en alles daarna, maar met lijmen heb ik nog niet voldoende ervaring...

Hieronder zie je het ontwerp van mijn kastje. Het is onderdeel van het werkbank ontwerp van Paoson. Ik had het ook kunnen schroeven wat het makkelijker gemaakt had om in stappen te werken. Maar ik wou absoluut ervaring opdoen met mijn nieuw lamello speelgoed. Achteraf bekeken misschien niet de juiste keuze...

In de SketchUp tekening hieronder heb ik het model gekopieerd om het van beide zijden te kunnen tonen. Ingewikkelde constructie. Ik ga nog wat nadenken hoe ik dit in stappen kan opdelen.

1725545324555.png
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
954
506
Noord-Veluwe
Als open tijd een probleem wordt tijdens assemblage, dan wijk ik altijd uit naar cascamite. Als je het goed aanmaakt heb je een D3-equivalent met een open tijd tussen een half uur en een uur. Het is al een heel oud product, dus het heeft zijn waarde al lang en breed bewezen. [1] In de poedervorm is dat zo'n beetje oneindig houdbaar (mits droog bewaard), dus ik heb er altijd wel een potje van staan.

[1] Er is wel een periode geweest dat Polyvine er een zooitje van maakte en een gewoon slecht product leverde. Maar dat ligt alweer een poosje achter ons.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

jorisvh

Post veel
in 1 stap in 2 verschillende richtingen moet klemmen, is niet handig.
en als, zoals hier, een deel van de stijlen inliggend en een ander deel opliggend is, heb je prijs ...

je zou theoretisch eerst de verticale verlijming kunnen doen (onder, boven, middenstijl en "rug"). dan in een 2de stap de horizontale (2 zijwanden er aan) maar die eerste verlijming lijkt me niet echt handig te klemmen

stel dat je het ontwerp als volgt aanpast (ik weet natuurlijk niet of kan ivm de functionaliteit en de sterkte):
de lange legplank op het rechtse beeld maak je los, evt verstelbaar.
je zet de linkse en rechtse stijl, net als de middenste, tussen de regels ipv ernaast
...
dan wordt het plots 1 verlijming in 1 richting.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.537
718
Enschede
ingoogni.nl
@Superbra t.a.v. het lijmen van je kast nog twee dingen,

"derdehandjes" zijn handig. Je zou bijvoorbeeld voor het verlijmen van drie verticale planken naast elkaar in een lat drie strak passende groeven op de juiste afstand kunnen frezen. Dat samen met de achter en onderkant houdt het geheel op z'n plaats. Alternatieven zij latjes spijkeren, of lijklemmen aan een lat vast maken (Klemsia's zijn dan heel handig).

Voor het belijmen van alle kanten is een smalle roller lekker snel, helemaal als er een lijmfles, of voorraad op gemonteerd zit. Je hoeft niets meer te verdelen, uit te smeren etc. Het maakt dat je meer open tijd over houdt. Ik heb die dingen gezien maar weet niet meer waar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
139
57
Zaanstreek
Voor lamineren of grote verlijmingen hebben wij een smalle roller (lijkt fleecetrui, dus geen schuim of dikke vacht) in een verfbakje met D2. Dit staat in z'n geheel in een grote tupperware die nagenoeg perfect afsluit. Zolang je lijmbakje behoorlijk vol zit en je roller ondergedompeld kan je in één keer aan de slag en heb je in no time alles ingelijmd. Ook een vergelijkbare met fineerlijm, als je handmatig nog gevoegd fineer plakt.

D3 is Titebond wel echt mijn favoriet, maar dat is ook grotendeels door de viscociteit tijdens het werken. Een gluebot en een silicone kwastje zijn dan de gereedschappen die ik pak, werkt heerlijk voor domino's of massieve verbindingen.
Overigens ook goede ervaring met lijmen van Bijlaard, Illbruck, Frencken etc.

Qua bewaren van grote hoeveelheden, je kan 's kijken naar Stoplossbags. Werkt voor olie echt fantastisch, zie eigenlijk geen reden waarom zoiets voor houtlijm niet zou werken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
ik heb eens een fles titebond van toxic gekregen. Ik weet niet welk type. Dat spul is zo dun dat de lijm van je hout af loopt, als je het scheef houdt. Ik gebruik daarom liever de D3 van bison. Ik koop meestal zo'n emmertje. Daar vul ik dan mijn lijmpotten uit en de rest gebruik ik om te lamineren.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
954
506
Noord-Veluwe
Een goedkoper en in veel gevallen net zo'n goed alternatief zijn zogenaamde squeeze bags/knijpzakjes voor voedsel. Daar bewaar ik resten hard wax in, zodat er geen vellen op komen.

Voor het verlijmen van grote vlakken is tijd een kritisch punt, dus waarom moeilijk doen met een knijpflesje en een rolletje? Waarom niet gewoon een kwak uit de emmer of pot op het oppervlak laten vloeien en daarna uitsmeren met een spatel? Dat gaat echt veel sneller hoor. En zo'n spatel is ook veel makkelijker schoon te maken na gebruik. Twee vliegen in een klap, lijkt mij.
 

jorisvh

Post veel
voor mij werkt een fijngetande lijmklem (eigenlijk bedoeld voor contactlijmen) best voor PVAc op grotere oppervlakken.
ik schroef de dop van een 750ml fles om te kunnen gieten.
uitspreiden met de lijmklem.
het teveel terug in de fles.
geeft een consistente hoeveelheid lijmen en de perfecte hoeveelheid “squeeze out”, kleine pareltjes, geen plassen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
954
506
Noord-Veluwe
Ah, merci @jorisvh : lijmkam, dat was het woord dat ik zocht, maar waar ik niet op kon komen. Vandaar de vrij vreemde woordkeuze voor "spatel".

Een aantal producenten heeft trouwens een eigen lijmkam in hun assortiment, zodat de vertanding precies goed is om de juiste hoeveelheid lijm over te houden na het afstrijken. Ik meen me te herinneren dat ik bij Dieter Schmidt zo'n ding in het rood heb gezien. Zelf heb ik iets uit de bouwmarkt meegenomen dat voor mij goed genoeg werkt. Wel heb ik gemerkt dat ik een puntige vertanding veel prettiger vind verdelen dan een vlakke vertanding.
 

jorisvh

Post veel
Ah, dan zeggen we hetzelfde. Ik dacht al dat je met keukengerei aan de slag ging 😉.

Ik gebruik een lijmkam type “A4”, volgens mij duidt dat de tandgrootte aan maar hoe dat systeem werkt weet ik niet precies.
15cm breed

1725703201793.jpeg

Of mini ~1cm / 3cm breed
1725703324334.jpeg

Tandhoogte 0,7mm, schuin onder 45gr dus effectief ~0,5mm -> gemiddelde laagdikte 0,25mm -> 0,25l/m2
Dat blijkt goed te zijn voor vlakke verlijmingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.